aidin techshot.ir ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ دیدگاه ۲۲۵

قدرت یادآوری خاطرات همانند یک تیغ دو لبه عمل می کند به طوری که می تواند در بعضی مواقع لحظات و خاطرات لذت بخش را به یاد ما بیاورد و در بعضی مواقع هم، خاطراتی بد و آزاردهنده.

از این رو، استفاده از راهکاری هایی که بتواند مانع از یادآوری خاطرات بد و ناگوار برای انسان ها شود، سال هاست که مورد توجه محققان قرار گرفته و شیوه هایی که تا امروز ارائه شده بود، چندان موثر واقع نشدند. با تک شات همراه باشید.

این موضوع به اندازه ای برای انسان ها مهم بود که حتی پای آن به دنیای فیلم نیز کشیده شد. فیلمی تحت عنوان ‘مردان سیاه پوش’ و با هنرمندی ‘ویل اسمیت’ که از یک دستگاه عجیب و البته تخیلی برای پاک کردن حافظه افراد در لحظاتی مشخص استفاده می شد.

حال، پژوهشگران روشی ارزان تر و البته راحت تر را برای رهایی از خاطرات ناگوار ارایه کرده اند. بر اساس یافته های پژوهشی که در ژورنال Psychonomic Bulletin and Review به چاپ رسیده است، کلید فراموشی خاطرات بد، فکر نکردن به “عوامل یادآور” خاطراتیست که در ذهن ما وجود دارند.
محققان دانشگاه Dartmouth وPrinceton اعتقاد دارند فکر نکردن به یک موضوع می تواند اصلی ترین گام برای رهایی از شر این خاطرات آزاردهنده باشد. این عوامل یادآور شامل تمامی چیزهایی می شوند که به نوعی به آن خاطره بد مربوطند و تاثیر مستقیمی در سازماندهی و بیادآوری این خاطرات توسط مغز دارند. اینجاست که افراد می توانند با دورکردن این عوامل، نوعی اختلال به نام “اختلال استرسی پس از سانحه” و یا همان PTSD را از خود دور کنند.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx