freeman 1freeman.net ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ دیدگاه ۱۲

در تعریف دولت رفاه، ابتدا باید هر دو کلمه دولت (State) و رفاه را تعریف کرد و توضیح داد. دولت، یکی از پیچیده‌ترین مفاهیم در علوم سیاسی و جامعه‌شناسی است. دکتر حسین بشیریه در کتاب آموزش دانش سیاسی [۱] این‌گونه دولت را تعریف می‌کند؛ « دولت عالی‌ترین مظهر رابطه قدرت و حاکمیتی است که در همه جوامع وجود داشته‌است. مهم‌ترین وجه حاکمیت دولت، وضع و اجرای قوانین در جامعه است. قدرت، منبع مورد استفاده دولت؛ حکومت مجموعهٔ نهادهای لازم برای اجرا حاکمیت و اخذ تصمیم؛ و سیاست مجموعه اعمال دولت است. » دیدگاه‌ها در مورد چیستی و وظایف دولت بسیار متفاوت‌اند؛ در طول تاریخ گروهی معتقد بودند دولت شر مطلق است و آن را تجسم زور و سلطه می‌دانستند، در طرف مقابل گروهی وجود دولت را برای حفظ امنیت داخلی و مرزهای کشور، قانونگذاری و پاره‌ای از وظایف ضروری می‌دانند. در مجموع سه گونه تعریف از دولت وجود دارد: تعریف حقوقی، فلسفی و سیاسی که به نوعی مکمل یکدیگر هستند.
در تعریف حقوقی گفته می‌شود: دولت واحدی است که ویژگی‌های زیر را دارد: ۱- جمعیت ۲- حکومت ۳- سرزمین ۴- حاکمیت (انحصار قدرت) اما در تعریف فلسفی دولت، ویژگی‌های ضروری دولت مطلوب یا دولت کامل توصیف می‌شود و سه مکتب فکری در این ارتباط وجود دارد:
۱- دولت به منظور ایجاد هماهنگی میان اجزای گوناگون و ضروری جامعه که فیلسوفانی مانند افلاطون، ارسطو، آکوئیناس، اگوستین و سیسرو به این مکتب تعلق دارند.
۲- دولت در نتیجه یک قرارداد اجتماعی که به فیلسوفانی مانند هابز، لاک و روسو برمی‌گردد.
۳- دولت در نتیجه مبارزه میان نیروهای متضاد اجتماعی که مارکس و پیروان او این نظریه را ارائه کرده‌اند.
در تعریف سیاسی گفته می‌شود که جامعه از اشکال بسیار ساده تا بسیار پیچیده آن، بر پایه تغییرات در نظام تولید، رشد یافته است. هسته اصلی این سیر تکامل، کار و تولید بوده است زیرا نیازهای اساسی جوامع بدون تولید کردن تامین نمی‌شود. در جریان این تولید، گروه‌ها و طبقات اجتماعی و اقتصادی پدیدار شدند. مارکس و انگلس عقیده داشتند، روابط تولید در جوامع پیشرفته در ذات خود مبارزه میان طبقات مختلف برای یافتن موضع مسلط در روند تولید را داشته است و دولت محصول این مبارزه و بیان آن است. [۲] این تعاریف نسبتاْ پیچیده و گاهاْ متناقض، دولت را از دیدگاه گوناگون بررسی کرده‌است. اکنون به مقوله رفاه می‌پردازیم.

  حمله شدید و افشاگری رئیس اتاق بازرگانی علیه مجلس و دولت

رفاه (Welfare) چیست؟…

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx