irkhabar avalanchgarden.com ۰۱ آبان ۱۳۹۶ دیدگاه ۶۶

بام سبز، بامی است که مقدار یا تمامی آن با پوشش گیاهی و خاک، یا با محیط کشت روینده، پوشانیده می‌شود. لفظ بام سبز همچنین می‌تواند برای بام‌ هایی که مفاهیم سبز را مد نظر قرار می‌دهند، نظیر پانل‌های خورشیدی و یا صفحات فتو ولتائیک بکار رود. سبزپوش کردن بام نیازمند گیاهانی است که به دقت انتخاب شده‌اند تا در برابر محیط خشن و بی‌روح محیط پشت بام در شرایط کم‌آبی و بی آبی، عوامل اقلیمی، یخ زدگی، نسیم دریا و خشکی و غیره مقاومت کنند. نوع گیاهان انتخابی بسته به نوع آب و هوا و شرایط اقلیمی مختلف، متفاوت بوده و بام سبز، اوج تلفیق اجرا با محیط است.
تکنولوژی مدرنی که امروزه بر پایه سقف سبز نهاده شده است و بر روی پشت بام ها و تراس ها اجرا می شود با نام « روف گاردن » معروف است. در شهرهای بزرگ ایران مانند تهران هم به دلیل بالا بودن قیمت زمین امکان ایجاد فضای سبز کافی وجود ندارد؛ به همین خاطر با ایجاد فضای سبز در بام ساختمان به بهبود محیط زیست کمک کرده و با حضور در باغ کوچکی که در دسترس افراد است، اوقات فراغات خود را سپری می کنند.
پوشش سبز در بام ساختمان ها در کشورهای اروپایی و ایالات آمریکا رشد چشمگیری داشته که دلیل عمده اش علاوه بر مبحث زیبایی شناسی معماری به عواملی چون عایق سازی (حرارتی و رطوبتی و صوتی) طبیعی ساختمان استفاده از فضای مرده بام جهت خلق فضای دلپذیر و خلق سطوح چشم نواز پاسخگو است. تلفیق ساختار مصنوع با طبیعت و کمک به کاهش آلودگی های جوی و افزایش نسبت اکسیژن هوا و غیره می باشد. از طرفی طراحی ساختمان با بام سبز منجر به افزایش پایداری و مدیریت صحیح باران های سیل آسا و آب باران می شود. یکی از سیستم هایی که هم زیست و سازگار با فرایند اکوسیستم می باشد،بام سبز ( روف گاردن ) است.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx