kambiz wikichejoor.ir ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ دیدگاه ۷۶

هفت‌سین سفره‌ای است که ایرانی ها، هنگام نوروز می‌آرایند. این سفره روی زمین یا روی میز گذاشته می‌شود. اعضای خانواده در در کنار سفره هفت‌سین می‌نشینند. عده ای هم این سفره زیبا را تا سیزده روز پس از نوروز نگه می‌دارند و در پایان این چرخه، در روز سیزده نوروز، سبزه را به آب می‌سپارند.

از مشهورترین مراسم نوروز هفت سین است که با حرف «س» آغاز گردد. سفرهٔ هفت‌سین از جلوه‌های اصیل نوروز به‌ویژه در میان خانواده‌های ایرانی‌است. در گذشته، بر حاشیهٔ سفرهٔ قلمکار ایرانی با قلم خوانا این بیت سعدی نوشته می‌شد:
ادیمِ زمین سفرهٔ عامِ اوست بر این خوانِ یغما چه دشمن چه دوست
به این معنی که نعمت‌ها برای دوست و دشمن گسترده‌است.

بر روی سفرهٔ هفت‌سین به‌صورت سنتی آینه، کتاب قرآن، شاهنامه یا دیوان حافظ، تنگ آب به‌همراه ماهی قرمز یا انار قرار می‌گیرد. جزء اصلی سفره سبزه است که در کنار شش سینِ دیگر (سیب، سنجد، سمنو، سکه، سماق، سیر)، هفت‌سین را تشکیل می‌دهد. برخی از هفت‌سین‌های رایج شامل موارد زیر هستند:

در سفره هفت سین موارد دیگری نیز قرار می گیرد که این اجزا ممکن است بیانگر نماد خاصی باشند یا برای تزیین و زیبایی سفره گذاشته می شود.
سکه: نماد نوزایی، باروری، فراوانی، ثروت
شمعدان: در بعضی سنت‌ها تعداد شمع‌ها به تعداد فرزندان خانواده است
تخم مرغ رنگی
گل سنبل
سرکه
ساعت
شیرینی
آجیل
نان سنگک : برکت خانه
گلاب
تنگ یا کاسهٔ آب (معمولاً حاوی برگ یا ماهی یا انار یا ترنج یا سایر مرکبات)
بیدمشک
بادبزن
سبزی خوردن
برخی بر این باورند که سکه که نماد «دارایی» و آب که نماد «پاکی و روشنایی» است بهتر است در کنار هم قرار گیرند و سکه را درون ظرفی از آب سر سفره می‌گذارند. یا به امید ازدیاد ثروت، سکه را بر آینه می‌گذارند.

  بهترین سمنو پزی های تهران کجاست؟

♥ لازم به ذکر است که سفره هفت‌سین ویژه نوروز نیست و گروهی این سفره یا مانندش را برای جشن زناشویی یا شب چله آماده می‌کنند.

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx