جاذبه‌های دیدنی پارک ملی دیلیجان ارمنستان

dell ghatar.com ۰۹ شهریور ۱۳۹۸ دیدگاه ۲۱۶

پارک ملی دیلیجان ارمنستان، از جمله جاذبه‌های گردشگری و طبیعت گردی جمهوری ارمنستان در استان تاووش است که به دلیل زیبایی مسحور کننده و طبیعت بکر خود در میان مردمان ارمنستان به سوئیس ارمنستان شناخته شده است.

این پارک ملی دارای مناظر خیره کننده با پوشش گیاهی ، چشمه‌های آب معدنی، دریاچه‌ها و صومعه‌هایی است که توجه هر توریست و گردشگری را به خود جلب می نماید. از جمله امکانات تفریحی در پارک ملی دیلیجان ارمنستان می‌توان به قایقرانی، ماهیگیری، صید میگو، اسب سواری، دوچرخه سواری، کوهنوردی، پیاده روی، عکاسی و پیک نیک اشاره کرد. گفتنی است که دیدنی‌های پارک ملی دیلیجان ارمنستان تمایلات هر گردشگری را که به جنگل نوردی و بازدید از آثار باستانی و تاریخی علاقمند است، برآورده می‌سازد.
 
ارمنستان و تور ارمنستان یکی از کشورهای همسایه ایران است که دارای جاذبه‌های گردشگری بسیاری می‌باشد. باغ‌ها، بوستان‌ها، پارک‌ها با پوشش گیاهی درختان و درختچه‌های نایاب از جمله جاذبه هایی است که توجه هر گردشگری که به کشور ارمنستان سفر می‌کند، جلب می‌نماید. از سوی دیگر به دلیل هزینه‌های پایین و دسترسی آسان، ایرانیان زیادی به کشور ارمنستان سفر می‌کنند. منتهای مراتب به دلیل فقدان آگاهی از جاذبه‌های گردشگری تنها به بازدید از اماکن محدودی اکتفا می کنند. در حالیکه ارمنستان مملو از جاذبه‌های طبیعی بوده که می‌توان برای بازدید هر یک از آن‌ها یک روز گردشگری را اختصاص داد. ایروان، پایتخت ارمنستان، شهری صنعتی بوده و در‌واقع شهرها و استان‌های این کشور دارای پارک‌ها و بوستان‌های زیبایی است که می‌توان پس از گذراندن یک روز طولانی در شهر ،از استراحتگاه‌ها و آلاچیق های دنج آن استفاده نمود و از فضای خنک و با طراوت آن بهره‌مند شد. یکی از استان‌های گردشگری کشور ارمنستان، استان تاووش است که در این بخش شما را با گشت و گذار در پارک ملی دیلیجان ارمنستان همراهی کرده و به شرح مختصری از مشخصات و ویژگی‌های این بوستان سبزینه در قلب ارمنستان می‌پردازیم.
 

مشخصات پارک ملی دیلیجان ارمنستان

به گزارش سفر باتو ، پارک ملی دیلیجان ارمنستان دارای مساحتی در حدود ۲۴۰ کیلومتر مربع در استان تاووش می‌باشد. از مشخصات بارز پارک ملی دیلیجان ارمنستان، پوشش گیاهی طبیعی، مراتع و جنگل های پر بار از گونه‌های متعدد درختان و درختچه‌ها، چشمه‌های خنک، آثار باستانی و مناظر بکر خیره کننده است. گفتنی است که پارک ملی دیلیجان در سال ۲۰۰۲ در استان تاووش احداث شد. بوستانی زیبا که رشته کوه‌های هایارگونی، میابور، پامباک، ایجوان و هالاب آن را در بر گرفته و با ارتفاع قابل توجهی از سطح دریا قرار گرفته است.
 

ویژگی‌های پارک ملی دیلیجان ارمنستان

همانطور که از پیش بدان اشاره شد، از ویژگی‌های این بوستان چشم نواز می‌توان به گونه‌های متفاوت درختان نایاب که تعداد آن‌ها به ۹۰۲ نوع می‌رسد، که ۴۰ نوع از آن‌ها نیاب هستند، اشاره کرد. درختان و درختچه‌های نایابی که در پارک ملی دیلیجان به چشم می‌خورد عبارتند از؛ درختان کاج، درختان سرخسیان و گیاهان نایاب گلدار. لازم به ذکر است که مردمان ارمنستان، پارک ملی دیلیجان را، سوئیس ارمنستان می‌نامند و این تنها به دلیل ویژگی‌های برجسته و شاخصی است که پارک ملی دیلیجان را شامل می‌شود.
 

امکانات پارک ملی دیلیجان ارمنستان

در این بوستان طبیعی با چشم اندازهای خیره کننده می‌توانید از انواع فعالیت‌های تفریحی مانند قابق سواری، ماهیگیری، پیاده روی، دوچرخه سواری، اسب سواری، کوهنوردی، عکاسی و فعالیت‌هایی از این نظر بهره مند شوید و اوقات خوشی را با خانواده پیک نیک کنید. از سوی دیگر در بخشی از پارک ملی دیلیجان ارمنستان ، آثار تاریخی و باستانی را می‌توانید مشاهده کنید که به نوعی تمایلات گردشگران علاقمند به جاذبه‌های تاریخی را به نوعی برآورده می سازد. در قسمت شمالی پارک، صومعه هاگارتسین واقع شده است. صومعه شامل کلیساهایی به نام سنت آستواتساتسن، سنت گریگوری و سنت استپانوس است که بازدید از این کلیساها خالی از لطف نیست. همچنین قسمت‌های تاریخی و جاذبه های گردشگری در بخش‌های دیگر این بوستان وجود دارد مانند صومعه های گشوانک، ماتوساوانک و دریاچه های خنک با آب‌های معدنی از جمله دریاچه گش و دریاچه تزرکا و دیگر جاذبه‌های دیدنی دیگر که می‌توان در این پارک شاهد بود.
 
از جمله دریاچه‌هایی که در پارک ملی دیلیجان ارمنستان دیدنی است به شرح زیر است؛
 

دریاچه تزرکا Lake Tzrka

این دریاچه، یکی از باشکوه‌ترین دریاچه های پارک ملی دیلیجان ارمنستان است که با مناظر جنگلی و کوهستانی همچون قاب عکسی پوشیده شده و دارای چشم انداز خیره کننده است. استراحت در آلاچیق‌های کنار دریاچه و پیک نیک در حاشیه‌ی آن تجربه‌ای لذت بخشی را برای گردشگران به وجود می‌آورد. همچنین به دلیل مسیر جنگلی که به این دریاچه ختم می‌شود، جنگل نوردی از جمله فعالیت‌هایی است که گردشگران در اطراف این دریاچه به آن روی می آورند. این دریاچه دارای وسعتی در حدود ۲۰۰۰ متر مربع است و عمقی به اندازه ۶ الی ۱۰ متر برای آن ارزیابی شده است. مراتع و زمین‌های کشاورزی در اطراف این دریاچه از دیگر ویژگی‌هایی است که به زیبایی و شکوه این دریاچه افزوده است.
 

دریاچه گش Gosh lake

این دریاچه بخش عظیمی از پارک ملی دیلیجان ارمنستان را در بر گرفته و عمق آن ۸ متر ارزیابی شده است. جهت دسترسی به دریاچه گش، بایستی گردشگران از روستای گش عبود کرده و مسیری در حدود ۴.۲ کیلومتر را پیاده طی کنند. طبیعتاً بهره‌مندی از لباس کوهنوردی و یا جنگل نوردی مانند کفش‌های کوه، کیف کولی و لباس مناسب، لازم و ضروری است. از جمله ویژگی‌های ممتاز این دریاچه، چشمه‌های آب گرم، صید میگو، ماهیگیری، پیک نیک و طبیعت گردی است.
 

قلعه مانتاش Mantash Fortress

از دیگر جاذبه‌های پارک ملی دیلیجان علاوه بر صومعه‌ها و چشمه‌های مملو از آب‌های معدنی آن، قلعه مانتاش بر فراز تپه‌های جنگی این پارک خود نمایی می‌کند. این قلعه از جمله آثار باستانی پارک ملی دلیجان محسوب می‌شود که در جوار رودخانه Aghstev قرار دارد. گفتنی است که این قلعه به دستور عرب‌ها در این ناحیه بنا شد اما به تدریج تحت سلطه ارمنی‌ها درآمد. این قلعه تاریخی شامل دو ورودی است که بخشی از آن به سوی کوهستان و بخش دیگر نیز با مناظر دریاچه روبرو است.
 

امکانات تفریحی پارک ملی دیلیجاان ارمنستان عبارتند از:

کوهنوردی – اگر چنانچه قصد گردشگری در این پارک باشکوه و سبزینه را دارید، توصیه می‌شود، خود را با لباس و کفش مناسب مجهز کنید. همچنین موادغذایی ضروری مانند آب آشامیدنی و وعده‌های غذایی نیز با خود همراه ببرید.

قایقرانی – از دیگر تفریحات قابل توجه در پارک دیلیجان ارمنستان، قایقرانی در چشمه‌های مسحور کننده پارک است.
پیاده روی-پیاده روی، یکی دیگر از تفریحاتی است که عموم گردشگران از آن استقبال می‌کنند.

ماهیگیری – در فضاهایی که اجازه ماهیگیری داده شده است، می‌توانید از صید ماهی لذت ببرید و اوقات خوشی را در کنار چشمه‌ها سپری کنید.

صید میگو – صید میگو نیز در بخش‌هایی که با علایم صید میگو مشخص شده است، می‌توانید به صید میگو نیز بپردازید.
دوچرخه سواری- کرایه دوچرخه از جمله تفریحاتی است که می‌توانید در پارک از آن بهره‌مند شوید.

اسب سواری – در بخش‌هایی از پارک و مراتع مورد نظر با کرایه اسب به همراه مربی می‌توانید از اسب سواری در میان درختان سرسبز لذت ببرید و تجربه‌ای به یاد ماندنی برای خود به جای بگذارید.

عکاسی – عکاسی یکی دیگر از تفریحات لذت بخشی است که می‌توان از مناظر و چشم اندازهای خیره کننده داشت و تصاویر باشکوهی را خلق کرد.

پیک نیک – پیک نیک با خانواده و دوستان در کنار چشمه‌ها و در میان جنگل‌ها، حس طراوت و تازگی را به گردشگران می‌بخشد.
جنگل نوردی- جنگل نوردی نیز از جمله فعالیت‌هایی است که در همان ابتدای امر و ورود به پارک ملی دلیجان ارمنستان صورت می‌پذیرد.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx