miladm khordadnews.ir ۲۳ شهریور ۱۳۹۸ دیدگاه ۷۹

خرداد: او امید بزرگ و نفوذی جنگ‌طلب در دولت بود اما با اخراج وی صهیونیست ها نه تنها آینده مبهمی پیش روی سیاست‌های ضدایرانی خود می‌بینند بلکه وحشت تنهایی و انزوای بیشتر بر آنها مستولی شده است.

به نوشته نری زیلبر، تحلیلگران می‌گویند رفتن جان بولتون مشاور امنیت ملی آمریکا از کاخ سفید این نگرانی را در بین برخی اسرائیلی‌ها به وجود آورده است که شاید ترامپ از این پس سیاست مشتاقانه‌تری را برای تنش‌زادیی با ایران دنبال کرده و اسرائیل در تلاش برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه تنها بماند.
بولتون یکی از عاملان سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ در قبال ایران بود که با سیاست نتانیاهو در برابر ایران کاملا همخوانی داشت. اما ترامپ طی هفته‌های اخیرا تغییراتی را به نمایش گذاشته است از جمله آنکه برای دیدار با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران ابراز علاقمندی دوباره کرده است.
به عقیده نویسنده فارن پالیسی، هر گونه نرمشی در رویکرد آمریکا بیانگر تغییر عظیم در دولتی است که توافق هسته‌ای دولت باراک اوباما با ایران را لغو کرد و تحریم‌ها را افزایش داد.

نقش ایران
به نوشته این نشریه، در حالی که ترامپ می‌گوید که مشاور امنیت ملی را اخراج کرده و بولتون می‌گوید که استعفا داده است، به نظر می‌رسد که سیاست واشنگتن در قبال ایران نقش مهم در اختلافات آنها داشته است.

در حالی که بولتون در دو توئیت قبل از اخراجش اتهامات علیه ایران را تکرار کرد ترامپ در بیان علت اخراج مشاور امنیت ملی خود نوشت: قویا با بسیاری از پیشنهادهای او مخالف بودیم.
«یاکوو آمیدرور» مشاور امنیت ملی سابق نتانیاهو در گفت‌وگو با فارن پالیسی اظهار داشت، فارغ از اینکه چه کسی جانشین بولتون شود، غیرمحتمل است که دولت آمریکا دامنه اقدام نظامی اسرائیل در خاورمیانه را محدود کند. وی افزود: در نهایت، اسرائیل بر خلاف رئیس جمهوری منتخب شهروندان آمریکایی و تیم منصوبش عمل می‌کند.
همچنان این سوال وجود دارد که اگر ترامپ به تنش‌زادیی با ایران ادامه دهد اسرائیل چه واکنشی نشان خواهد داد. عاموس یادلین معتقد است که اسرائیل باید برای دو سناریوی احتمالی آماده باشد: از سرگیری مذاکرات مشابه گفت‌وگوهای منجر به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ میان ایران و آمریکا یا سناریویی که ایران عملا برنامه هسته‌ای خود را به پیش می‌برد.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx