روش های درمان مشکلات دهان و دندان

dell ghatar.com ۱۶ دی ۱۳۹۸ دیدگاه ۲۶۲

شکاف کام چیست؟ شکاف کام از نقایص هنگام تولد است که وقتی دهان کودک به درستی شکل نمی گیرد بروز پیدا می کند و در دوران بارداری ایجاد می شود. این نقص هنگام تولد در گروه "شکاف های دهانی" جای می گیرد.

سقف دهان (کام) بین هفته های ششم و نهم بارداری تشکیل می شود. شکاف کام زمانی رخ می دهد که بافتی که سقف دهان را تشکیل می دهد در دوران بارداری کاملاً به هم نپیوندد. برای برخی از نوزادان، هر دو قسمت جلویی و پشت کام باز است. برای سایر نوزادان، تنها بخشی از کام باز است.

مشکلات دهان و دندان
 
سایر مشکلات شکاف کام
کودکانی که دارای شکاف کام هستند، معمولاً با تغذیه و صحبت به وضوح مشکل داشته و در معرض خطر عفونت گوش قرار دارند. همچنین این افراد ممکن است مشکلات شنوایی و مشکلاتی در دندان های خود داشته باشند.
 
علل و عوامل خطرناک
علل بروز شکاف های دهانی در بیشتر نوزادان ناشناخته است. برخی از کودکان به دلیل تغییر در ژن هایشان دچار این عارضه می شوند. تصور می شود شکاف کام به دلیل ترکیبی از ژن ها و سایر عوامل از جمله مواردی که مادر در محیط خود با او در تماس است، یا آنچه مادر می خورد یا می نوشد، یا داروهای خاصی که در دوران بارداری از آن استفاده می کند، ایجاد می شود.
شناخت عواملی که در بین نوزادان دارای نقص هنگام تولد شایع تر است، به ما کمک می کند تا درباره دلایل آن بیشتر بدانیم. اخیراً، دانشمندان در مورد یافته های مهم مطالعات تحقیقاتی در مورد برخی از عواملی که احتمال تولد نوزاد با شکاف دهانی را افزایش می دهد تحقیق کرده اند:
 
سیگار کشیدن
زنانی که در دوران بارداری سیگار می کشند بیشتر از زنانی که سیگار نمی کشند مستعد به دنیا آوردن نوزادان با شکاف دهانی هستند.
 
دیابت
زنان مبتلا به دیابت که قبل از بارداری بیماری آنها تشخیص داده شده، در مقایسه با زنانی که دیابت نداشتند، خطر بیشتری دارند که کودک دارای شکاف لب و یا شکاف کام داشته باشند.
 
استفاده از برخی داروهای خاص
خانم هایی که از داروهای خاصی برای درمان صرع استفاده کرده اند، مانند توپیرامات یا اسید والپروئیک، در سه ماهه اول (۳ ماه اول) بارداری، خطر ابتلا نوزاد خود به شکاف دهانی را افزایش می دهند.
 
تشخیص شکاف کام
شکاف های دهانی، به خصوص شکاف لب یا شکاف کام، در طول بارداری توسط سونوگرافی قابل تشخیص است. همچنین می توان در صورت وجود شکاف کام، آن را بعد از به دنیا آمدن کودک تشخیص داد.
 
مدیریت و درمان
خدمات و معالجه کودکان مبتلا به شکاف دهانی بسته به شدت شکاف متفاوت است. سن و نیاز کودک و همچنین وجود علائم مرتبط با سایر نقایص هنگام تولد در درمان این مسئله مهم هستند. در صورت امکان جراحی برای ترمیم پارگی شکاف در ۱۸ ماه اول زندگی یا زودتر از آن توصیه می شود. بسیاری از کودکان با بزرگتر شدن به عمل جراحی اضافی احتیاج پیدا خواهند کرد. جراحی ترمیمی می تواند ظاهر صورت کودک را بهبود ببخشد و همچنین ممکن است باعث بهبود تنفس، شنوایی، گفتار و زبان او شود. کودکانی که با شکاف های دهانی به دنیا آمده اند ممکن است به انواع دیگر درمان ها و خدمات، مانند مراقبت های ویژه دندان پزشکی یا ارتودنسی یا گفتار درمانی نیاز داشته باشند.
اگر باردارید یا به فکر باردار شدن هستید، در مورد راه های داشتن فرزند سالم با پزشک خود مشورت کنید.
 
میدلاین چیست؟
میدلاین یک خط فرضی، وسط دندان ها است و از لحاظ زیبایی شناسی یک خط تقارن ایجاد کرده و دندان های فک بالایی و فک پایینی را به دو بخش تقسیم می کند. اگر در این دو بخش تقارن وجود داشت می توان گفت میدلاین صاف و بدون انحراف است اما در صورتی که تقارن مشاهده نشد، انحراف میدلاین وجود دارد. انحراف های کمتر از ۴ میلی متر مشکل قابل توجهی در زیبایی چهره ایجاد نمی کند در صورت انحراف بیشتر از ۴ میلی متر می توانید با روش های درمانی مختلف مانند ارتودنسی و جراحی فک این مسئله را برطرف کنید. میدلاین جزو عارضه های دندانی محسوب می شود و اغلب به دلیل خالی بودن جای یک دندان بوجود می آید. اختلاف خط میانی دندان فوقانی با خط میانی صورت نقش مهمی در ارزیابی زیبایی شناسی لبخند دارد.

مشکلات دهان و دندان
 
روش های تشخیص میدلاین
جلوی آیینه رفته و دندان های خود را روی هم بگذارید اگر خط تقارن دندان هایتان به شکل صحیح قرار نگرفته باشد، شما دچار میدلاین هستید. این مسئله یک عارضه ی ارثی است و پس از رشد دندان های دائمی، خود را نشان می دهد. اگر در سنین کودکی آن را درمان کنید قطعا راحت تر از سنین بزرگسالی است.
 
دندان عقل نهفته
دندان های عقل، سومین مجموعه از دندان های آسیا در قسمت پشت دهان گفته می شود. این دندان ها معمولاً در اواخر سال های نوجوانی یا اوایل بزرگسالی خود را نشان می دهند. اگر دندان عقل شما زیر لثه گیر کرده باشد یا فضای کافی برای خروج نداشته باشد، آن را دندان عقل نهفته قلمداد می کنند. می توان گفت اکثر دندان های عقل به صورت نهفته هستند.
برخی افراد با دندان عقل نهفته به هیچ وجه متوجه هیچ مشکلی نخواهند شد، در حالی که برخی دیگر علائم آشکاری دارند.

مشکلات دهان و دندان
 
دندان عقل باعث ایجاد چه آسیب هایی می شود؟
به طور کلی، دندان های عقل باعث آسیب می شوند زیرا فک شما فضای کافی برای این دندان ها ندارد. گاهی اوقات، دندان در زاویه اشتباهی رشد می کند و در نتیجه باعث ایجاد مشکلاتی می شود.
 
دندان عقل تحت فشار چگونه درمان می شود؟
اگر دندان عقل شما باعث ایجاد علائم یا مشکلات دندانپزشکی شود، دندانپزشک ممکن است پیشنهاد کند که آنها را بیرون بکشید.
جراحی برای برداشتن دندان عقل معمولاً یک عمل سرپایی است و شما می توانید همان روز به خانه بروید.

در حین جراحی، دندانپزشک برشی در لثه شما ایجاد می کند و دندان مشکل ساز را بیرون می آورد. آنها برش را بخیه می زنند و فضای آن را با گاز می بندند. کل جراحی معمولاً حدود ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول می کشد. اگر دندان های شما کاملاً تحت فشار قرار گرفته و در اعماق لثه یا استخوان فک شما باشند، ممکن است جراح کار سخت تری برای بیرون آوردن آن از لثه داشته باشد.

برگرفته از وبسایت سیمادنت https://simadentclinic.com

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx