abri bahar.ac.ir ۰۷ فروردین ۱۴۰۰ دیدگاه ۴

طرح کسب و کار یا طرح تجاری یا برنامه کسب و کار یا بیزینس پلن، همگی به یک معناست. بیزنس پلن در واقع یک سند راهبردی است که معمولاً هر کسب و کار در ابتدای مسیر خود به آن نیاز دارد.

البته طرح کسب و کار فقط متعلق به ابتدای مسیر نیست، از زمانی که ایده شروع می‌‌شود تا زمانی که تبدیل به یک استارتاپ می‌‌شویم و حتی زمانی که تبدیل به کسب و کار بالغ شده‌ایم، نیاز به طرح کسب و کار داریم.

در ادامه به بخش‌های مختلف یک طرح کسب و کار ‌می‌‌پردازیم و تلاش ‌می‌‌کنیم به ساده‌ترین شکل ممکن توضیح دهیم که چگونه می‌توان یک طرح کسب و کار مناسب برای برآورده کردن نیازهای مختلف از جمله جذب سرمایه گذار، تحقق اهداف و داشتن یک نقشه راه دقیق داشت. یادمان باشد برای مدیریت کسب و کار نیاز به طرح‌ها و برنامه‌های دقیقی داریم که یکی از انها طرح کسب و کار است.
طرح کسب و کار، بخش اول: بیانیه چشم انداز، بیانیه ماموریت و اهداف کسب و کار
این بخش اشتراک زیادی با برنامه استراتژیک کسب و کار دارد. بیانیه‌های چشم انداز و ماموریت می‌بایست طوری طراحی شود که افراد با خواندن آنها دید کلی خوبی نسب به کسب و کار ما برایشان ایجاد شود.

بیانیه‌های چشم انداز و ماموریت کسب و کار، خلاصه‌ای از جایی است که کسب و کار قصد دارد به آن برسد. توصیف آنچه کسب و کار تولید ‌می‌‌کند، برای چه کسی محصولات تولید ‌می‌‌شود و ویژگی‌های منحصر به فرد کسب و کار. این بیانیه‌ها نشان دهنده ارزش‌های تیم مدیریتی و نوع فرهنگ سازمانی است که در تلاش برای ایجاد آن هستید.
بیانیه ماموریت کسب و کار
بیانیه ماموریت بیانگر فلسفه وجودی، دلیل تاسیس و بقای سازمان. در واقع پاسخ به این سوال “که هستیم و چه می‌خواهیم بکنیم؟”

بیانیه ماموریت سازمان بیانگر اهداف بنیادین آن است و نیازی از جامعه که سازمان قصد برآورده کردن آن را دارد، مشخص می نماید.

بیانیه ماموریت، مبنای تمایز یک سازمان از دیگر سازمان‌ها و زیربنای شکل گیری اهداف و استراتژی‌های سازمانی است.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx