آزمایش کرونا به روش آنتی بادی و پی سی آر

dell ghatar.com ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ دیدگاه ۴۹

تست کرونا به دو روش آنتی‌بادی و پی سی آر انجام می‌شود. حتمأ برای بسیاری از مخاطبین این سوال به وجود می‌آید که بین این دو روش چه تفاوت‌هایی وجود دارد و این که کدام روش می‌تواند پاسخ دقیق‌تری را در اختیار متقاضی تست قرار بدهد. در این مقاله قصد داریم شما را با این دو روش و ویژگی‌های آن‌ها آشنا کنیم. تست کرونا برای پرواز از جمله خدمات مجموعه هوم کا است که به یکی از این روش هایی که در ادامه توضیح داده شده است، یعنی تست کرونا به روش پی سی آر انجام می شود. لطفأ با ما همراه باشید.

آزمایش کرونا به روش آنتی بادی و پی سی آر

تست ژنتیکی پی سی آر

این روش از سوی سازمان بهداشت جهانی و مراکز کنترل بیماری‌های عفونی به عنوان دقیق‌ترین روش برای تشخیص ابتلا به بیماری کرونا معرفی شده است. در این روش تشخیصی ماده ژنتیکی ویروس کرونا که RNA نامیده می‌شود. در مجاری تنفسی شخص مورد بررسی قرار می‌گیرد. در روش پی سی آر معمولأ از بزاق برای تشخیص کرونا استفاده نمی‌شود. نتیجه تست پی سی آر ظرف چند روز مشخص می‌شود و در صورت مثبت بودن جواب تست، شخص باید قرنطینه شود و ارتباط خود را با سایرین به حداقل ممکن برساند.

تست کرونا از طریق آنتی بادی یا سرولوژی

تست سرولوژی با روش الیزا نیز برای بررسی سابقه ابتلا به بیماری استفاده می‌شود. روش آنتی بادی جزء تست‌های ارزان قیمت است که در آن برای بررسی سابقه ابتلا به بیماری نیازی به استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته نیست به همین دلیل راحت‌تر در اختیار عموم مردم قرار می‌گیرد. در این روش که با نمونه‌گیری از خون انجام می‌شود وجود فاکتورهای ایمنی که برای مبارزه با ویروس کرونا در بدن ترشح می‌شوند مورد ارزیابی قرار می‌گیرد. آنتی‌بادی‌ها از جنس پروتئین هستند و وجود آن‌ها در خون نشان از این دارد که بدن با یک ویروس عفونی در حال مبارزه است. البته این آنتی‌بادی‌ها از یک نوع نیستند بلکه با ورود ویروس کرونا در بدن، از همان ابتدا آنتی‌بادی به اسم IGM 19 در بدن تولید می‌شود. با گذشت مدتی آنتی بادی دیگری به نام IGG در بدن تولید می‌شود و به مرور مقدار آن در بدن افزایش می‌یابد. وقتی ویروس کرونا در بدن از بین برود تا مدتی مقادیری از آنتی‌بادی‌ها در خون شخص یافت می‌شود. به همین دلیل است که در تست آنتی‌بادی می‌توان ابتلای شخص به ویروس کرونا را در گذشته مورد بررسی قرار داد.
 
سی تی اسکن ریه
بهتر است شخصی که به دلیل قرار گرفتن در محیط آلوده به ابتلای خود مشکوک شده است در کنار تست‌های مذکور از سی تی اسکن ریه نیز استفاده کند. سی تی اسکن به وضوح وجود عفونت در ریه را نشان می‌دهد. بنابراین با انجام تست کرونا به تنهایی در مورد سلامت خود ریسک نکنید.

  تصاویر/ هجوم دوباره مردم برای خرید دلار

معمولأ در مناطقی که کرونا شیوع بیشتری داشته باشد پزشک در کنار تست کرونا سی تی اسکن ریه را نیز تجویز می‌کند. در سی تی اسکن معمولی، ویروس کرونا به شکل لکه‌های کدر ثابت در ریه مشاهده می‌شوند.

چه افرادی می‌توانند آزمایش آنتی‌بادی بدهند؟

تمام اشخاصی که به بیماری کرونا مبتلا شده باشند بعد از بهبود خود می‌توانند برای اهدای پلاسمای خون، از تست آنتی‌بادی استفاده کنند. همچنین اشخاصی هم که علائم ابتلا به ویروس کووید ۱۹ را نداشته‌اند اما قصد دارند بدانند که در گذشته به این بیماری مبتلا شده‌اند یا خیر از این تست می‌توانند استفاده کنند.

آزمایش کرونا به روش آنتی بادی و پی سی آر

بهترین زمان برای انجام تست آنتی بادی چه زمانی است؟

تقریبأ سه تا چهار هفته بعد از ابتلا به بیماری کرونا بهترین زمان برای انجام تست آنتی‌بادی است. زمان پاسخ نیز ۱۲ تا ۴۸ ساعت است.

احتمال خطا در تست کرونا چه قدر است؟

در مورد تست‌هایی که برای تشخیص کرونا به کار می‌روند باید به این نکته دقت داشت که امکان اشتباه بودن نتیجه در هر حال وجود دارد. بدون شک تست کرونا هواپیمایی ایران ایر تور نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. اما در موارد زیر احتمال بروز خطا در نتیجه تست افزایش می‌یابد:

  • اگر ویروس به تازگی وارد بدن شخص شده باشد.
  • در نمونه برداشته شده از مجاری تنفسی به مقدار کافی ویروس کرونا وجود نداشته باشد.
  • اگر وسیله انجام تست آلوده شده باشد.
  • اگر وسیله انجام تست در دمای مناسب نگهداری نشده باشد.
  • زمان انجام تست نیز می‌تواند پاسخ تست را با خطا مواجه کند. اگر تست را بلافاصله بعد از ارتباط با شخص مبتلا انجام بدهید به احتمال خیلی زیاد پاسخ تست صحیح نخواهد بود چون ویروس تازه وارد بدن شده است و به درستی قابل تشخیص نیست همچنین بعد از گذشت سه هفته از ارتباط با شخص مبتلا نیز اگر آثاری از بیماری را در خود مشاهده نکردید دیگر نیازی به انجام تست کرونا نیست چون اگر هم مبتلا شده باشید خود بهبود یافته‌اید.
  (تصاویر) خروش اروپایی‌ها علیه محدودیت‌های کرونایی

مراحل انجام تست کرونا در منزل

  • پزشک تست کووید ۱۹ را تجویز می‌کند
  • پزشک با استفاده از یک گوش‌پاک‌کن استریل از مخاط بینی یا حلق نمونه می‌گیرد.
  • گوش‌پاک‌کن داخل یک ظرف استریل نگهداری می‌شود و در آن را برای ارسال به آزمایشگاه محکم می‌بندد.
  • گوش‌پاک‌کن باید در دمای مشخصی نگهداری شود تا ویروس از بین نرود. نمونه باید ظرف ۷۲ ساعت به آزمایشگاه برسد.
  • در آزمایشگاه، مواد شیمیایی با گوش‌پاک‌کن مخلوط می‌شود تا ویروس از گوش‌پاک‌کن جدا شود.
  • تکنسین به DNA ویروس دست پیدا می‌کند.
  • بعد از پیوند دادن DNA با نوع خاصی با پروب‌ها مشخص می‌شود که کدام ویروس منجر به بیماری در شخص شده است.

هزینه تست کرونا

هزینه تست پی سی آر در مقایسه با تست آنتی‌بادی ارزان‌تر است. هزینه انجام تستی که در منزل با حضور تکنسین یا پرستار مجموعه هوم‌کا انجام می‌شود با توجه به کیفیت آزمایش و سرعت پاسخدهی بسیار مقرون به صرفه است. برای کسب اطلاع در مورد هزینه انجام تست  کرونا در خانه، می‌توانید به آدرس سایت www.homeca.ir مراجعه کنید یا با شماره ۰۲۱۹۱۰۲۵۵۹۵ تماس بگیرید.

آزمایش کرونا به روش آنتی بادی و پی سی آر

تست کرونا در منزل با هوم‌کا
هوم‌کا از ابتدای شیوع ویروس کرونا و نیاز جامعه پزشکی کشور به همکاری و همچنین تقاضای مردم برای دریافت خدمات بهداشتی در کنار شما عزیزان بوده است و نهایت تلاش خود را برای ارائه خدمات با کیفیت انجام داده است.

رپورتاژ آگهی

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx