وایت پیپر ارزهای دیجیتال یا اوراق سفید چیست؟

dell ghatar.com ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ دیدگاه ۱۲

وایت پیپر یا ترجمه‌­ی فارسی آن اوراق سفید سندی حاوی اطلاعات جامع و مفید از عملکرد و اهداف یک پروژه و بیان راه حل تیم توسعه دهنده­ی پروژه برای حل مشکلیست که پروژه با هدف حل آن آغاز به کار کرده است.

علی رغم این که کاربرد وایت پیپر تنها به دنیای ارزهای دیجیتال محدود نمی­شود اما در سال­های اخیر با گسترش بازار ارزهای دیجیتال و افزایش روز افزون علاقه­مندان دنیای رمز ارزها این اصطلاح در میان عموم مردم بیشتر در خصوص رمزارزها به کار برده می­شود. در این مقاله نگاهی به اهداف انتشار وایت پیپرها خواهیم داشت و ساختار آن­ها را مورد بررسی قرار می­دهیم.

علاوه بر این شما می‌توانید از سایت‌هایی هم‌چون آکادمی امید فدوی برای شناخت و کسب اطلاعات مختلف درباره‌ی ارزهای دیجیتال بهره ببرید. امید فدوی ارز دیجیتال های مختلفی را تاکنون بررسی و معرفی کرده است که اغلب آن‌ها امروز پروژه‌های بزرگی هستند.

وایت پیپر ارز دیجیتال

وایت پیپر ارز دیجیتال چیست؟
پیش­تر گفتیم که وایت پیپرها تنها به حوزه­ی ارزهای دیجیتال محدود نمی­شوند. اما با توجه به کاربرد گسترده­ی این واژه در دنیای ارزهای دیجیتال در این مقاله می­خواهیم معنای آن را به طور اختصاصی در این حوزه مورد کنکاش قرار دهیم.

وایت پیپر در حوزه­ی ارزهای دیجیتال یک سند مکتوب است که توسعه دهندگان رمزارزها به منظور توضیح جزئیات یک پروژه بر بستر بلاکچین و ترغیب سرمایه گذاران برای سرمایه­ گذاری در پروژه، آن را منتشر می­کنند. وایت پیپر در واقع به توضیح یک مشکل و راه حلی که پروژه برای حل آن ارائه می­کند می­پردازد.

وایت پیپرهمزمان و یا پیش از عرضه اولین کوین (ICO) منتشر می‌شود. هدف تیم توسعه دهنده از ارائه­­ی این سند تشریح نقشه­ی راه پروژه و توضیح کاملی از مشکلی است که در صدد حل آن برآمده­اند همچنین معرفی محصول و تکنولوژی به کارگرفته شده برای توسعه­ی آن و اطلاعاتی در خصوص تیم توسعه دهنده و اعضای آن نیز اغلب در وایت پیپرها ارائه می­شود.

مطالعه اوراق سفید پروژه­ها پیش از سرمایه گذاری در آنها به دلایل متعددی حائز اهمیت است. مطالعه­ی این اسناد به کاربران دید کاملی جهت درک ساختار پروژه می­دهد. علاوه بر این به آنها کمک می­کند تا مشکلی که پروژه به منظور حل آن به وجود آمده است را بشناسند و در نهایت بتوانند در خصوص اعتبار توکن یا کوین ارائه شده به جمع­بندی برسند. لازم به ذکر است از آن جایی که وایت پیپر توسط سازندگان ارز دیجیتال و با هدف فروش و جذب سرمایه گذارن نوشته می­شود، اغلب تنها شامل نقاط قوت پروژه است. بنابراین تنها با بررسی و تحلیل عمیق آن می­توان به نقاط ضعف پروژه پی برد.

وایت پیپر ارزهای دیجیتال چه ویژگی­هایی دارند؟

از آن جایی که وایت پیپر نقشی کلیدی در شناساندن محصول به کاربران و ترغیب آن­ها به خرید آن دارد باید به درستی نوشته شده و دارای ویژگی­های خاصی باشد. به طور کلی فرمت یک وایت پیپر به صورت یک راهنمای فنی است و قانون مشخصی برای تعداد صفحات آن وجود ندارد. نکته‌ی دیگر این است که اغلب وایت پیپرها در قالب PDF در وب منتشر می­شوند. گوردن گراهام یکی از مشهور ترین وایت پیپر نویسان آمریکایی می گوید: به سندی می توان مقاله سفید گفت که دارای ویژگی­های زیر باشد:

  1. حاوی متن روایت گونه باشد.
  2. حداقل بین ۵ تا ۶ صفحه داشته باشد.
  3. در کاغذی با قالب عمودی نوشته‌شده باشد.
  4. آموزشی و علمی بوده و باهدف فروش بیشتر نوشته‌شده باشد.
  5. واقعیت‌ها را بیان کرده و صرفاً ارائه‌ی نظر شخصی نویسنده نباشد.
  6. پیشگفتار و مقدمه داشته باشد.
  ۳ دلیل برای سقوط اتریوم به زیر ۳ هزار دلار تا پایان ۲۰۲۱

در ادامه ساختار نوشتاری یک وایت پیپر را بررسی میکنیم و در مورد بخش­های مختلف یک وایت پیپر خوب توضیح مختصری ارائه خواهیم داد.

وایت پیپر ارز دیجیتال

وایت پیپر ارز دیجیتال از چه بخش­هایی تشکیل می­شود
یک وایت پیپر ارز دیجیتال از بخش­های مختلفی تشکیل می­شود. با وجود این که همه وایت‌ پیپرها ساختار یکسانی ندارند اما اغلب شامل موارد زیر هستند:

چکیده: در این قسمت توضیحی مختصر در خصوص پروژه با هدف ارائه­ی یک دید کلی به مخاطب و ترغیب وی به مطالعه­ی دیگر بخش­های وایت پپر گنجانده می­شود.

مقدمه: در این بخش اغلب مفاهیم پایه­ای بلاکچین، شرح مختصری از طرز کار آن و مزایای استفاده از ارزهای دیجیتال معرفی می­شود و بازار هدف رمز ارز ارائه شده توسط پروژه مشخص می­شود.

توضیح مشکل: این بخش از وایت پیپر به بررسی دقیق­تر بازار هدف می­پردازد و جزئیات بیشتری از مشکلات و موانع صنعت ارزهای دیجیتال ارائه می­کند. همچنین چالش­های مختلف تکنیکی و مدیریتی را مطرح کرده و راه حل­های ارائه شده توسط دیگر پروژه­ها (پروژه­های رغیب)  را بررسی می­کند. سپس دلایلی را برای جامع نبودن راه حل­های فعلی عنوان می­کند.

تعریف محصول: در این بخش توسعه­دهندگان پروژه محصول خود را معرفی می­کنند. توضیحاتی از قبیل چگونگی عملکرد آن و اساسا اینکه محصول آن­ها چه کاری انجام می­دهد و چگونه قادر به حل مشکلات عنوان شده در قسمت قبل می­باشد در این بخش ارائه می­شود.

جزئیات فنی پروژه: این بخش شامل جزئیات فنی بلاکچینی است که پروژه بر بستر آن فعالیت می­کند. چزئیات و مشخصات فنی دقیق محصول و روش توسعه و عرضه رمز ارز پروژه در این قسمت تشریح شده و دید کاملی از نحوه عملکرد فنی پروژه در اختیار مخاطبان قرار می­گیرد.

توکن: این بخش از وایت پیپر به معرفی کامل کوین یا توکن عرضه شده توسط پروژه می­پردازد. جزئیات کاملی از نحوه عملکرد توکن یا کوین دیجیتال پروژه، همچنین شیوه­ی عرضه­ و مبادله­ی آن ارائه می­گردد و مزایای استفاده از آن برای کاربران و صنعت ارزهای دیجیتال توسط تیم توسعه دهنده برشمرده می­شود.

  عزم راسخ ایلان ماسک برای ۱ دلاری کردن ارز دیجیتال دوج کوین در سال ۲۰۲۲

جزئیات عرضه­ی­­­ عمومی: در صورتی که وایت پیپر جهت عرضه و فروش یک توکن یا کوین خاص منتشر شده باشد. جزئیات عرضه عمومی آن در این بخش ارائه می­شود. جزئیاتی از قبیل تاریخ و مراحل راه­اندازی بخش­های مختلف پروژه و عرضه­ی توکن، همچنین شرایط لازم برای سرمایه­گذاری و نحو­ی استفاده از سرمایه جمع­آوری شده و نحوه افزودن ارزش به کوین اختصاصی پروژه در صورت وجود، در این قسمت یافت می­شوند.

معرفی تیم توسعه‌دهنده: این بخش از وایت پیپر به معرفی ارکان پروژه و سوابق و دستاوردهای اعضای تیم توسعه دهنده­ی پروژه اختصاص دارد. از آنجایی که تجربه و دانش فنی و مدیریتی دست اندر کاران پروژه­ها نقش بسزایی در موفقیت پروژه خواهد داشت لذا توصیه می­کنیم قبل از سرمایه­گذاری حتمأ به این بخش از وایت پیپر توجه کافی داشته باشید و از سوابق اجرایی و دستاوردهای توسعه دهندگان پروژه اطلاعات کافی بدست آورید.

جمع‌بندی: اغلب وایت پیپرها در بخش پایانی یک جمع­بندی شامل خلاصه­ای از موارد گفته شده در بخش­های قیل ارائه می­کنند. همچنین در صورتی که تیم توسعه­دهنده قصد عرضه توکن یا کوین دیجیتال خود را در آینده داشته باشد تاریخ آن را اعلام می­کند تا سرمایه­گذاران فرصت خرید توکن­ها را در عرضه اولیه از دست ندهند.

وایت پیپر بیت کوین  مشهور‌ترین وایت پیپر موجود در دنیای ارزهای دیجیتال است،  این وایت پیپر با عنوان «بیت کوین: یک سیستم پرداخت نقدی الکترونیک و همتابه‌همتا»، در سال ۲۰۰۸ توسط ساتوشی ناکاموتو Satoshi Nakamoto، خالق ناشناس بیت کوین منتشر شد و با معرفی اولین ارز دیجیتال غیرمتمرکز جهان انقلابی در دنیای اقتصاد و فناوری ایجاد کرد.

وایت پیپر ارز دیجیتال

چرا وایت پیپر ارز دیجیتال مهم است؟
بسیاری از سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال، بدون اتکا به تحلیل‌های تکنیکال و چارت‌ها، تنها به دنبال آشنا شدن با پروژه‌های بزرگ و قدرتمند و خرید توکن‌ها و کوین‌های آن‌ها هستند.

در این راستا شما می‌توانید از طریق منابع مختلفی که در این حوزه وجود دارند عمل کنید. برای مثال بسیاری از سرمایه‌گذاران، از طریق آکادمی امید فدوی ارز دیجیتال را به خوبی شناخته و با پروژه‌های موفقی در این بین آشنا شده‌اند. پروژه‌هایی که با خرید و نگهداری آن‌ها توانسته‌اند به سود قابل ملاحظه‌ای دست پیدا کنند.

رپورتاژ آگهی

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx