راهنمای انتخاب لاستیک برای تیبا

dell ghatar.com ۲۰ خرداد ۱۴۰۰ دیدگاه ۳۰

تیبا اولین خودروی ملی گروه خودرو سازی سایپا می باشد, که در آذر ماه ۱۳۸۷ بطور رسمی از آن رونمایی شد. این خودرو که مدل توسعه یافته پلتفرم S81 می باشد, که سایپا در طراحی آن تا حدود زیادی از مشاوران ایتالیایی, آلمانی و کره ای کمک گرفته است. لازم بذکر است که هزینه طراحی این خودرو ۱۲۰ میلیون دلار عنوان شده است.

لاستیک برای تیبا

حال اگر خودروی شما تیبا می باشد و به تازه گی متوجه این مسئله شدید که وقت آن شده تا لاستیک های ماشین خود را عوض کنید شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد, که چه لاستیکی مناسب خودروی شما می باشد و در زمان خرید لاستیک چه مواردی را باید در نظر داشته باشم. از اینرو, در ادامه این مطلب قصد داریم تا به معرفی لاستیکهای مناسب تیبا بپردازیم.

نکته اولی که در زمان خرید لاستیک تیبا باید در نظر داشته باشید اینست که بدانید, که سایز لاستیک ماشین شما چیست. در این رابطه بهتر است بدانید که, لاستیک خودرو های مختلف براساس سایز طبقه بندی می شوند و هر خودرو یک سایز لاستیک استاندارد یا فابریک در زیر خود جای می دهد که این سایز لاستیک توسط تیم طراحی تولید کننده خودرو انتخاب می شود. تولیدکنندگان خودرو در کشورهای مختلف براساس وزن ماشین, سرعت ماشین و ابعاد آن اقدام به انتخاب یک لاستیک مناسب برای خودروی مورد نظر می کنند که خودرو تیبا نیز از این قاعده مستثنی نیست.

با توجه به مطلب فوق, لاستیک فابریکی که از سوی گروه خودرو سازی سایپا در  زیر خودرو تیبا قرار می گیرد, لاستیک به سایز ۱۷۵/۷۰R13 می باشد که این عدد بروی دیواره لاستیک مورد نظر حک شده است و کافیست تا شما به دیواره لاستیک خود نگاهی بیندازید تا این عدد را مشاهده کنید. لازم است که بدانید که هر یک از این اعداد و حروف درج شده بعنوان سایز لاستیک بیانگر یکی از مشخصه های لاستیک مورد نظر می باشد که در زیر به معرفی هر یک از این مشخصات می پردازیم:

لاستیک برای تیبا

۱- ۱۷۵ : این عدد بیانگر پهنای لاستیک مورد نظر برحسب میلیمتر می باشد. یعنی پهنای لاستیک  تیبا ۱۷٫۵ سانتیمتر می باشد.

۲- ۷۰: این عدد به اصطلاح به ضریب منظر لاستیک مشهور می باشد. حاصلضرب این عدد در پهنای لاستیک ارتفاع فاق لاستیک را نشان می دهد.

۳- R: این حرف لاتین بیانگر این مسئله می باشد که ساختار لاستیک از نوع رادیال می باشد و مربوط به روش ساخت لاستیک می باشد.

۴- ۱۳: عدد ۱۳ بیانگر سایز رینگ خودروی تیبا برحسب واحد اینچ می باشد.

حال کافیست که در زمان خرید لاستیک برای خودروی خودتان این سایز لاستیک را به فروشنده لاستیک بگوئید تا از قیمت لاستیک تیبا از برندهای مختلف ایرانی و خارجی مطلع شوید.

البته شایان ذکر است که سایز ذکر شده, سایز لاستیک برای خودروی تیبا صندوق دار می باشد. این مسئله بدان جهت عنوان شد که در خودروی تیبا ۲ یا همان تیبا بدون صندوق, تولید کننده از لاستیک با سایز ۱۸۵/۶۰R14 برای این خودرو استفاده نموده است تا بتواند ظاهری به اصطلاح اسپرتی را به خودروی مورد نظر بدهد.

لاستیک برای تیبا

نکته دیگری که در زمان خرید لاستیک بهتر است تا بدان توجه کنید, تاریخ تولید لاستیک می باشد. تاریخ تولید لاستیک عموما بروی دیواره لاستیک و در داخل یک کادر بیضی شکل بصورت یک عدد چهار رقمی برحسب تاریخ میلادی بروی لاستیک حک می شود, که دو عدد اول آن بیانگر هفته تولید لاستیک و دو عدد دوم بیانگر سال تولید لاستیک می باشد. بعنوان مثال عدد ۴۹۲۰ بیانگر این مسئله می باشد که لاستیک مورد نظر در هفته ۴۹ ام سال ۲۰۲۰ تولید شده است. یا عدد ۰۵۲۱ بیانگر اینست که لاستیک مورد نظر هفته ۵ ام سال ۲۰۲۱ تولید شده است.

به طور کلی اگر قصد تعویض لاستیک تیبا را دارید بهتر است تا موارد زیر را در نظر داشته باشید:

۱- هیچ گاه از سایز لاستیک کوچکتر از لاستیک فابریک خودروی خود استفاده نکنید, این مسئله باعث آسیب به جلوبندی خودرو و کوبش خودرو می شود.

۲- استفاده از سایزهای خیلی بزرگتر از سایز استاندارد نیز باعث گیر کردن لاستیک به گلگیر می شود.

۳- همچنین اگر قصد تغییر سایز لاستیک خود را دارید, حتما توجه داشته باشید که هر چهار لاستیک خود را باید تعویض نمائید.

از جمله تولید کنندگان لاستیک ایرانی که برای تیبا قادر به تولید لاستیک می باشند می توان به لاستیک بارز, لاستیک کویر تایر, لاستیک یزد تایر و یا دنا اشاره نمود. همچنین در پایان, از شما دعوت می کنیم که جهت مشاهده قیمت روز انواع لاستیکهای ایرانی و خارجی به فروشگاه اینترنتی تهران تایر مراجعه نمائید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx