۵ دلیل برای اینکه چرا نهال گردو در سال اول خشک میشود؟ به همراه بررسی راهکارها

dell ghatar.com ۲۷ خرداد ۱۴۰۰ دیدگاه ۳۳

برای بیشتر باغداران این تجربه وجود دارد که نهال‌های گردوی خود را با روش‌های مختلفی کاشته باشند. و در این بین حداقل یکی از نهال‌های گردو خشک شود. اما چرا؟

طبیعتا مقصود باغدار از خرید نهال گردو و نگهداری از آن، حفظ سلامتی نهال گردو و رسیدن به دوران بلوغ و باردهی حداکثری و در نهایت سوددهی باغ است. اما دراین بین برخی از نهال‌های گردو وجود دارند که پس از کاشت و حتی در شرایط نگهداری اصولی به خصوص در سال اول کاملا خشک میشوند. این یکی از بدترین وقایعی است که ممکن است برای باغ شما نیز اتفاق بیوفتد. در این مطلب قصد داریم دلایل خشک شدن نهال گردو در سال اول را بررسی کرده و راهکارهای جلوگیری از آن را برای شما شرح دهیم. پس با ما همراه باشید.

خرید نهال گردو

بررسی علل خشک شدن نهال گردو در سال اول کاشت

باغدارای و کشاورزی یکی از شغل‌های نیازمند به تجربه و تخصص است. باغداران حرفه ای با راه اندازی باغ در واقع یک سرمایه گذاری بلند مدت انجام داده و با نگهداری بهینه و اصولی، ریسک‌های سرمایه گذاری خودشان را به حداقل میرسانند. طبیعتا هرگونه خطا و یا عدم آگاهی از نحوه ی نگهداری از درختان گردو باعث بروز خسارات جبران ناپذیری در باغ خواهد شد. یکی از وقایع شایع در باغ‌های گردو، خشک شدن نهال در سال اول کاشت است. در حالیکه باغداران معتقدند تمامی مراحل نگهداری از نهال را به خوبی انجام میدهند. اما دلیل اصلی آن چیست؟ ۵ دلیل مهم برای خشک شدن نهال‌ها در سال اول وجود دارد. این دلایل عبارتند از:

  1. آبیاری نامناسب یا کم در زمان نامناسب
  2. نهال غیر استاندارد
  3. آلودگی نهال، نهالستان و یا انبار
  4. بیماری‌ها و آفات
  5. ارتفاع از سطح دریا

در ادامه هریک از این دلایل را به طور دقیق بررسی کرده و راهکار جلوگیری از آن را شرح میدهیم.

آبیاری نامناسب یا کم در زمان نامناسب

آبیاری یکی از مهم ترین مراحل نگهداری از باغ است. درخت گردو در دوران بلوغ قادر است در برابر خشکی مقاومت نسبی داشته باشد اما نهال‌های کمتر از یکساله به علت توان کمتر ریشه‌ها و تنه و شاخه‌های نهال، توانایی مقابله با کم آبی را ندارد. همانطور که میدانید لازم است نهال گردو در سال اول کاشت کمی بیشتر آبیاری شود. چرا که هنوز ریشه‌های آن رشد کافی نداشته و قادر نیستند آب و رطوبت و همچنین مواد معدنی را از سایر بخش‌های خاک جذب کنند. بهتر است زمان آبیاری نهال‌ها صبح زود و یا عصر باشد. در سایر زمانها به علت گرما و نور مستقیم خورشید، باعث تبخیر شدن بخشی از آب خواهد شد. و خاک سطحی را به سرعت خشک خواهد کرد. از همه مهم تر گرمای آزاد شده ی آن نیز باعث سوختگی نهال‌های گردو خواهد شد. آبیاری کمتر و یا انتخاب زمان نامناسب آبیاری دو علت اصلی خشکی نهال‌ها به شمار میرود. مثلا اگر آبیاری حدود ۱۵ لیتر یا کمتر و در اواسط روز روی خاک‌های شنی و بدون مالچ انجام شود، بدون شک نهال‌های گردو پس از چند روز شروع به خشک شدن خواهند نمود. بهترین آبیاری در اوایل صبح و یا عصرها و حدود ۳۰ لیتر است.

ارتفاع از سطح دریا

یکی از دلایل بسیار مهمی که نهال گردو در سال اول خشک میشود. عدم تطابق ارتفاع از سطح دریای منطقه با ارتفاع از سطح دریای نهال است. در این صورت نهال قادر به رشد نبوده و معمولا در سالهای اول زندگی؛ در اثر سرما و یا گرما خشک شده و به طور کلی میسوزد. اما برای جلوگیری از این اتفاق حتما باید قبل از خرید نهال گردو؛ ارتفاع از سطح دریای منطقه ی خود را بدانید. سپس با جستجو در سایت پالیزگردو، از ارتفاع از سطح دریای مناسب برای کاشت نهال آگاه شوید. ارتفاع از سطح دریا و همچنین تحمل گرمایی و سرمایی نهال گردو دو فاکتور بسیار مهم در تصمیم گیری قبل از خرید نهال گردو میباشند. با آگاهی از این موارد بهترین نهال گردو را برای باغ خود انتخاب کنید. در این بین برخی از ارقام گردو وجود دارند که در بیشتر ارتفاع‌ها در کشورمان رشد خوب و باردهی مطلوبی دارند. حتی الامکان سعی کنید در صورت تطابق ارتفاعی از سطح دریا از این ارقام به عنوان رقم اصلی و از سایر ارقام به عنوان رقم گرده زا در باغ استفاده نمایید.

نهال گردو

نهال غیراستاندارد

با خرید نهال استاندارد از نهالستان‌ها ریسکهای ناشی از خرابی نهال را به حداقل میرسانیم. پس از خرید نهال گردو و قبل از کاشت آن حتما باید سلامتی آن بررسی شود. برای آگاهی از سلامتی نهال گردو، برگ‌ها و شاخه‌ها و تنه و ریشه‌های آن را بررسی کنید. روی تنه و شاخه‌ها نباید هیچگونه شکستگی یا بریدگی وجود داشته باشد. وجود بریدگی‌های عمودی روی تنه و شاخه‌ها، نشانی از وجود بیماری در نهال است. همچنین بریدگی‌ها و شکستگی‌ها راه‌هایی برای ورود بیماری و قارچ‌ها و آفات به شمار میروند. برگ‌ها را به دقت ببینید، هرگونه سوختگی، تغییر رنگ و یا تغییر حالت را جدی بگیرید. هرکدام از این موارد علائم بیماری‌های خاصی در نهال گردو به شمار میروند که با کاشت آن ممکن است به سایر باغ نیز منتقل شود. برای بررسی ریشه علاوه بر بررسی سالم بودن ریشه برای تعیین قدرت جذب آب و توان رشد ریشه، قبل از کاشت آن به مدت چند ساعت در آب قرار دهید تا کمبودهای آب ناشی از حمل و نقل و انبارداری آن برطرف شود. بهتر است چند روز پس از کاشت نهال به احداث تشک و مالچ پاشی اقدام نمایید.

آلودگی نهال، نهالستان و یا انبار

این آلودگی‌ها ممکن است ناخواسته و یا از سایر نهال‌ها به نهال گردو منتقل شده باشد. نهالستان‌های معتبر همواره سعی برآن دارند که بهترین نهال گردو را به دست باغداران برسانند. اما نمیتوان از بروز این دسته از اتفاقات کاملا پیشگیری نمود. توصیه میکنیم قبل از کاشت نهال به آن محلول پرالیناژ بزنید. این محلول باعث ضدعفونی شدن نهال شده و مواد غذایی استارتر را برای نهال فراهم میکند. علاوه برآن به ترمیم نقاط آسیب دیده ناشی از کندن و یا هرس نهال کمک خواهد شد. حتما بعد از کاشت، نهال را آبیاری کنید. کودگاوی یکی از بهترین کودها برای تولید هورمون در نهال میشود. این کود به ریشه دهی بهتر نهال کمک خواهد کرد. از طرف دیگر باید قبل از کاشت تمامی ابزارآلات کاشت و هرس را به خوبی بشوییم تا در صورت بیماری یک نهال، بیماری، به سایر نهال‌ها منتقل نشود.

بیماری‌ها و آفات

بیماری‌های مهمی که میتواند باعث خشک شدن نهال در سال اول و یا سالهای بعدی بشود.

بیماری پوسیدگی فیتوفترایی است. این بیماری یکی از رایج ترین بیماری‌های درختان گردو است. استفاده از محلول پرالیناژ که پیشتر نیز به آن اشاره شد میتواند باعث ضدعفونی و کاهش بیماری در نهال گردد.

در زمین‌های شنی و خشک بیماری پوسیدگی زغالی گردو بسیار رایج است که میتواند باعث خشکی نهال شود. با نگهداری اصولی و تامین رطوبت خاک میتوان از بروز این بیماری‌ها پیشگیری نمود.

یکی از آفات مهم که میتواند باعث خشکی نهال شود؛ کرم سفید ریشه است. این کرم یا از قبل در زمین وجود داشته و یا با کود دامی پوسیده به زمین منتقل شده است. این کرم از ریشه تغذیه کرده و باعث قطع شدن آن خواهد شد. در نتیجه نهال خشک میشود. در هنگام خرید کوددامی دقت کنید که کود از هرگونه کرم و یا آفت در امان باشد. برای مبارزه با کرم سفید بهتر است پس از کاشت هر نهال از محلول دیازینون استفاده نماییم.

بهترین نهال گردو

  • نهال گردو فرنور: بهترین ارتفاع برای کاشت این رقم بین ۰ تا ۳۰۰۰ متر است.
  • نهال گردو ژنوتیپ کانادایی (پالیز کانادایی): ارتفاع مطلوب برای کاشت این رقم بین ۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا است.
  • نهال گردو چندلر: این رقم را میتوان در ارتفاع ۰ تا ۱۲۰۰ متر از سطح دریا کاشت تا به بیشترین باردهی برسیم.
  • نهال گردو تویسرکان: ارتفاع مناسب برای کاشت نهال گردو تویسرکان بین ۰ تا ۳۰۰۰ متر است.

بهترین نهال گردو

نتیجه گیری
در این بخش به علل رایج خشکی نهال گردو در سال اول کاشت پرداختیم. لازم است بدانید خرید نهال گردو از یک نهالستان معتبر، ریسک‌های ناشی از خرابی و بیماری نهال گردو را به حداقل میرساند. علاوه برآن نهالستان معتبر، برگه سلامت و ضمانتامه معتبر به هنگام فروش نهال گردو به شما ارائه میدهد، تا شما را بابت خریدی مطمئن آسوده خاطر نماید.

نهالستان پالیزنهال با مدیریت جناب آقای سعید قاسمی از دیرباز تا کنون در ارائه و فروش انواع ارقام گردوی باکیفیت و سالم جزو پیشتازان این عرصه به شمار میاید. پالیزنهال، دارای کلیه‌ی مجوزهای لازم از جهاد کشاورزی و گواهینامه‌های معتبر و رسمی، چندین سال پیاپی به عنوان یکی‌از بهترین و بزرگترین نهالستان‌ها در شمال غربی کشور شناخته شده است. این نهالستان قادر است کلیه ارقام نهال گردو را به صورت عمده و خرده تولید و به سراسر کشور ارسال نماید. شما میتوانید به صورت تلفنی، آنلاین و حتی حضوری برای ثبت سفارش اقدام نمایید. جهت کسب اطلاع از قیمت نهال گردو ویا مشاوره رایگان با متخصیین ما در مرکز نهالستان، با ما تماس بگیرید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت ما به آدرس palizgerdo.com مراجعه نمایید.

شماره تماس : مهندس سعید قاسمی ۰۹۱۴۱۸۳۲۳۹۳ 

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx