چیزهای ابتدایی که باید در مورد گریس خودرویی بدانید

dell ghatar.com ۲۳ تیر ۱۴۰۰ دیدگاه ۵۵

یکی از کارهایی که می‌توانید برای مراقبت بهتر  و افزایش عمر ماشین تان انجام دهید، این است که اجزای آن را در زمان مناسب و به شکل مناسب، گریس کاری( مخصوصا گریس نسوز) کنید. این کار باعث می‌شود قطعات ماشین کمتر خورده و ساییده شوند و بهتر کار خود را انجام دهند.  برای نمونه قطعاتی که بهتر است به آنها گریس بزنید و به آن ها گریس خور گفته می‌شود، دیفرانسیل گیربکس و... می باشد.

گریس چیست؟

گریس در واقع یک روغن است که خاصیت روان کنندگی دارد و از آن، استفاده های زیادی در صنعت می شود. این روغن مانند آب نیست که به راحتی جاری شود، بلکه سفت است و برای استفاده از آن باید از پمپ گریس استفاده کنیم.  گریس کاری علاوه بر خودرو ها، باید بر روی کامیون ها و موتورسیکلت ها هم انجام شود. کامیون ها حتی نسبت به خودروها و موتورسیکلت ها، بیشتر به گریس کاری نیاز دارند.  یک نکته مهم در گریس کاری این است که نباید فاصله زمانی را در گریس کاری در نظر بگیریم، مثلا اینگونه نباشد که هر چند ماه یا یک سال گریس کاری را انجام دهیم، بلکه معیار ما مسافتی است که خودرو، کامیون یا موتور طی کرده؛ مثلاً هر چند هزار کیلومتر که خودرو طی می کند نیازمند به گریس کاری است. قطعات گریس خور در واقع قطعات متحرک خودرو هستند مانند: سیبک‌ها، قرقری های فرمان، توپی چرخ ها، جایی که بوش ها در سیستم تعلیق قرار می‌گیرند و…

 گریس نسوز چیست؟

گریس‌های نسوز، گریس‌هایی با دمای بالا هستند که در آن مواد افزودنی خاصی وجود دارد تا به آن خاصیت نسوز بودن بدهد.

۸۵ تا ۹۰ درصد ترکیب گریس نسوز را روغن پایه گریس و ۱۰ تا ۱۵ درصد آن را مواد افزودنی و غلیظ کننده‌ی گریس، تشکیل می دهد. مشخصات اصلی و فنی گریس نسوز، برای نمونه گریس نسوز پترو پرند پارت، برگرفته از روغن پایه آن است که از روغن های پایه صنعتی تهیه می‌شود.

ویژگی‌های گریس نسوز

-روغن پایه گریس نسوز ویسکوزیته( گرانروی یا مقاومت در برابر جاری شدن) بالا دارد و برای اینکه ماندگاری آن در بین قطعات حفظ شود و اینکه قطعات به طور مستقیم با یکدیگر در تماس نباشند، باید در دمای بالای بلبرینگ مورد استفاده قرار بگیرد.

– هنگامی که دمای کار بلبرینگ ها زیاد می شود،گریس های نسوز اکسید نمی‌شوند و خاصیت خود را تا حد زیادی حفظ می‌کنند.  دلیل اکسید نشدن این نوع گریس این است که مواد افزودنی که در آن به کار می رود، ضد زنگ می باشد و مانع از اکسید شدن ترکیبات آن می شود.

–  مواد موجود در این گریس، مانع ساییدگی شده و می‌تواند فشار بالایی را تحمل کند.

– این مواد پایدار کننده و ضد کف هستند، ویسکوزیته را بالا برده و اصطکاک و نقطه ریزش( کمترین دمایی که روغن با شرایط خاص، جاری می­شود.) را کاهش می‌دهند.

نکته: لازم به ذکر است که گریس لیتیوم پترو پرند پارت نیز یک گریس نسوز محسوب می شود!

موارد عمده­ی استفاده از گریس نسوز

– در خودروسازی

-برای روانکاری و محافظت از ترمینال باطری، اتصالات، قفل، ریل‌های پنجره، ریل‌های صندلی، لولا و…

– نکته مهم این است که گریس نسوز فقط برای ماشین ها کاربرد ندارد، بلکه می‌توانیم مصارف خانگی مفیدی از آنها داشته باشیم، مانند روانکاری لولای درب و پنجره ها، کشو‌ها و…

علاوه بر گریس نسوز، گریس لیتیوم، گریس صنایع سیمان (چرخ دنده باز) و گریس صنایع غذایی، استفاده های زیادی در صنعت های بزرگ و کوچک و مصارف خانگی دارند.

چگونه گریس کاری خودرو را انجام دهیم؟

همانطور که در بالا گفته شد، از آنجا که گریس مایعی سفت و غیر روان است، اعمال آن با کمک پمپ انجام می شود، پس اگر می خواهید خودروی خود را گریس کاری کنید، بهتر است آن را به مکانیک بسپارید، در غیر این صورت، دستگاه آن را تهیه کنید.

گریس کاری خودرو اهمیت زیادی دارد، پس بهتر است گریسی با کیفیت بالا و متناسب با قطعاتی که می‌خواهید آن را گریس کاری کنید، انتخاب کنید. برای مثال؛ قطعات متحرک که  سرعت زیادی دارند و دمای آنها سریع بالا می‌رود، به گریس نسوز احتیاج دارند.

در ابتدا قطعه را با کمک فرچه و اسپری انژکتور شور به طور کامل تمیز کرده و سپس این کار را تا زمانی انجام ‌دهید که گریس از بین گریس خور و نازل آن خارج شود.  بعد از چند روز که از خودرو استفاده کردید، این کار را دوباره انجام دهید تا مطمئن شوید که گریسی که زده اید، کافی بوده است.

چگونه به کمک گریس اصطکاک را کاهش می­دهیم و چرا این کار را می­کنیم؟

وقتی که دو جسم روی یکدیگر کشیده می شوند- بسته به جنس آنها و عوامل دیگر- نیرویی بین آن دو ایجاد می‌شود که این کار را سخت می‌کند، به این نیرو، اصطکاک گفته می شود. برای مثال تصور کنید که ما می‌خواهیم کارتنی را روی فرش و سپس روی کاشی هل دهیم؛ در مورد اول به خاطر جنس فرش، نیروی اصطکاک آنها زیاد است و در نتیجه کارتن به سختی هل داده می شود، اما در مورد دوم به خاطر جنس کاشی، نیروی اصطکاک بین آنها کم است و کارتن به راحتی هل داده می شود. کاری که روغن کاری یا گریس کاری انجام می دهد هم دقیقا همین است، یعنی باعث می شود که نیروی اصطکاک دو قطعه‌ ای که کنار هم می لغزند کم شود و آنها به هم گیر نکنند و به راحتی حرکت کنند. بنابراین ما این کار را برای صرفه جویی در مصرف انرژی، سالم ماندن قطعات و عملکرد بهتر آنها انجام می دهیم.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx