چگونه سایت را در موتورهای جستجو (گوگل) ثبت کنیم؟

dell ghatar.com ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ یک دیدگاه ۱۵

اگر موتورهای جستجو متوجه حضور صفحات وب سایت شما بر روی اینترنت نشوند، وب سایت شما شانسی برای حضور در نتایج جستجو نخواهد داشت. نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که ممکن است پیدا کردن و ایندکس کردن صفحات یک وب سایت جدید توسط گوگل و سایر موتورهای جست وجو مقداری زمان ببرد. پس اگر سایت شما دو روز پیش راه اندازی شده و الان جایی در نتایج جست وجو ندارید نا امید نشوید.

چگونه سایت را در موتورهای جستجو (گوگل) ثبت کنیم

گاهی اوقات ممکن است هفته ها پس از بالا آمدن وب سایت، شما همچنان در نتایج جست وجو نباشید. اگر این اتفاق برای شما افتاده است و بعد از چند هفته از بالا آمدن سایت، هنوز در نتایج جستجو گوگل نیستید این مقاله را دنبال کنید تا سریعترین راه حل برای ثبت وب سایت خود در موتور های جست وجو را یاد بگیرید.

قبل از اینکه آموزش را شروع کنیم اجازه دهید به سوالی که اکثر وبمستران در سال ۲۰۱۸ دارند پاسخ دهیم…

آیا واقعا نیاز است که وب سایت را در موتورهای جست وجو ثبت کنیم

گوگل و سایر موتورهای جستجو بر اساس ورود اطلاعات دستی ساخته نشده اند و آن ها به وسیله خزنده ها و ربات ها اقدام به مشاهده تمام صفحات وب می کنند.

اگر با مفهوم خزیدن و خزنده آشنا نیستید: خزیدن در وب به این مفهوم است که موتورهای جست وجو لینک های جدید را جست وجو می کنند و آن ها را دنبال می کنند. اگر یک لینک تازه کشف شده منجر به محتوای مفیدی شود آن صفحه ایندکس خواهد شد

همچنین گوگل به داده های دیگری نیز توجه می کند مثل آمار استفاده از مرورگر کروم و اطلاعات ثبت دامنه برای کمک به مشاهده بی قفه وب سایت های جدید. در نهایت باید گفت موتورهای جستجو در پیدا کردن سایت ها و صفحات جدید به شرطی که از جایی لینک شده باشند نسبتا خوب عمل می کنند.

اگر به دنبال بهینه کردن وب سایت فروشگاهی خود هستید مقاله سئو تکنیکال برای وب سایت های فروشگاهی را مطالعه کنید.

پس چرا باید وب سایت را در موتورهای جستجو ثبت کرد؟

در ادامه به برسی چند دلیل برای ثبت دستی سایت در موتورهای جستجو می پردازیم:

  • بهتر است که مطمئن عمل کنیم تا در آینده متاسف نشویم: موتورهای حست وجو احتمالا قادر خواهند بود که وب سایت شما را پیدا کنند صرف نظر از اینکه شما به صورت دستی وب سایت خود را به آن ها معرفی کرده باشید یا خیر. اما آیا “احتمالا” برای شما کافی است؟ منظور من این است که بعد از اتمام فرایند طراحی وب سایت ، ثبت وب سایت در موتورهای جستجو نهایتا ۱ یا ۲ دقیقه از شما وقت بگیرد. پس آیا منطقی است که ریسک کنیم؟
  • موتورهای جستجو نمی توانند همه چیز را به واسطه خزیدن کشف کنند: اگر شما به وسیله روش هایی که در ادامه آن ها را توضیح می دهیم وب سایت خود را ثبت کنید، این فرصت را دارید که علاوه بر ثبت سایت اطلاعات ارزشمند دیگری درباره سایت را به موتورهای جست وجو ارائه کنید. به عنوان مثال شما می توانید بگویید که کدام صفحات برای شما اهمیت بیشتری دارند که این اطلاعات را خزینده به صورت اتوماتیک نمی تواند به دست آورد
  • کمک می کند تا وب سایت شما پیشرفت کند: وقتی وب سایت را معرفی می کنید گوگل و بینگ پیشنهادهای جعت بهبود سایت به شما میدهند که از ابزار های مختلفی جهت تست سایت استفاده می کنند و در صورتی که وب سایت شما خطایی داشته باشد به شما هشدار می دهند.

مشاوره سئو

در نهایت باید توجه داشت که ثبت وب سایت در گوگل و ایندکس شدن ابتدای کار سئو سایت می باشد و مشکل اصلی معمولا در رتبه بندی سایت ها می باشد. اما نگران نباشید در این مقاله پیشنهاداتی برای گرتفن رتبه بهتر در نتایج نیز خواهیم گفت.

چگونه سایت خود را در گوگل ثبت کنیم؟

ثبت وب سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو بسیار ساده است

گوگل یک ابزار عمومی برای ثبت url سایت ها داشت که از july 2018 این ابزار را غیر فعال کرده است و در حال حاضر تنها راه برای ثبت سایت خود استفاده از sitemap در ابزار search console می باشد (در آینده مقاله ای جهت آشنایی با search console در وب سایت منتشر خواهیم کرد)

چطور سایت را در search console ثبت کنیم؟

ثبت سایت در سرچ کنسول بسیار ساده می باشد و کافی است مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید

  1. وارد آدرس https://search.google.com/search-console/welcome شوید
  2. دو گزینه برای شما نمایش داده خواهد شد. بر روی گزینه Url Prefix کلیک کنید و آدرس سایت خود را وارد کنید. در این مرحله آدرس سایت را به صورت کامل و همراه با http یا https درج نمایید و بر روی دکمه continue کلیک کنید.
  3. در این مرحله یک فایل با فرمت .html برای شما آماده شده است که باید آن فایل را دانلود کنید.
  4. این فایل را در پوشه اصلی وب سایت خود (root وب سایت) بارگزاری نمایید.
  5. در مرحله آخر کافی است بر روی دکمه verify کلیک کنید.

Sitemap چیست؟

یک فایل است که فرمت معمول آن xml می باشد و لیست تمامی صفحات وب سایت در آن وجود دارد. سایت مپ معمولا در آدرس yourdomain.com/sitemap.xml جای می گیرد. اگر در این آدرس sitemap خود را نمی بینید، فایل robot.txt سایت خود را در آدرس yourdomain.com/tobot.txt چک کنید. در آنجا معمولا باید آدرس sitemap وجود داشته باشد.

robot.txt

نحوه ساخت sitemap:
راه های مختلفی برای ساخت سایت مپ وجود دارد. اگر از وردپرس یا سایر سیستمهای مدیریت محتوای آماده استفاده می کنید، پلاگین های مختلفی برای تولید اتوماتیک سایت مپ وجود دارد که ما Yoast رو پیشنهاد می کنیم. برای وب سایت های استاتیک وب سایت https://www.xml-sitemaps.com/ به خوبی کار می کند.

سایت مپ را ساختید و حالا باید آن را توسط search console ثبت کنید. در سرچ کنسول مسیر زیر را دنبال کنید:

Search Console > select your property > Sitemaps > paste in your sitemap URL

ثبت سایت مپ در سرچ کنسول

لازم به ذکر اسست اگر ابزار های ساخت sitemap چند نسخه به شما دادند برای همه آن ها این فرایند را تکرار کنید.

چگونه فقط یک صفحه از سایت را در گوگل ثبت کنیم

اگر هنوز از نسخه قدیمی search console استفاده می کنید شما می توانید یک آدرس خاص از صفحات سایت را از طریق گزینه Fetch as google ثبت کنید که در سرچ کنسول از طریق مسیر زیر در دسترس می باشد:

Search Console > Crawl > Fetch as Google > paste in your URL > Fetch

پس از کلیک بر روی دکمه fetch آدرس صفحه مورد نظر به لیست صفحاتی که وارد کرده اید اضافه شده است و حالا باید برای آن صفحه دکمه Request indexing را کلیک کنید. با کلیک بر روی این دکمه یک مودال برای شما باز می شود که بر روی گزینه من ربات نیستم کلیک کنید و سپس یکی از گزینه های زیر آن را انتخاب کنید و دکمه Go را کلیک کنید.

Fetch as google در پنل جدید سرچ کنسول کجاست

به نظر می رسد fetch as google در نسخه جدید سرچ کنسول حذف شده است و با ابزار URL inspection tool جایگزین شده است. هدف اصلی این ابزار بررسی آدرس صفحات به منظور کشف مطالب مربوط به آن صفحه می باشد. از آنجایی که هنوز نسخه بتا سرچ کنسول جدید رونمایی شده است خیلی نمی شود در مورد این ابزار تصمیم قطعی گرفت که آیا همان کار fetch as google را انجام می دهد یا خیر

چگونه سایت را در یاهو و بینگ ثبت کنیم

سایت bing هم همانند گوگل ابزار معرفی عمومی وب سایت را برداشته است و باید برای ثبت سایت در موتور جستجوی بینگ، وب سایت خود را در وب مستر بنیگ ثبت کنید. برای این کار به آدرس زیر مراجعه کنید:
https://www.bing.com/toolbox/webmaster
بعد از ثبت نام در سایت گزینه add your site را کلیک کرده و اطلاعات سایت خود را وارد نمایید.

برای ثبت سایت در یاهو نیازی نیست کار خاصی انجام دهید از آن جایی که یاهو نیز توسط ایندکس بینگ طراحی شده است، با ثبت سایت در ینگ به طور اتوماتیک در yahoo نیز سایت شما ثبت می گردد.

چطور چک کنیم که سایت ایندکس شده است

استفاده از عبارت site: قبل از آدرس صفحه در قسمت سرچ گوگل سریعترین راه برای این است که چک کنید سایت شما ایندکس شده است یا خیر.

site:yourdomain.com/page-to-check/

چک کردن ایندکس شدن صفحات سایت

همچنین می توانید وضعیت ایندکس شدن کلیه صفحات سایت با استفاده از “site:” چک کنید. کافی است بعد از site: نام دامنه خود را وارد کنید تا کلیه صفحات ایندکس شده نمایش داده شود:

چک کردن صفحات ایندکس شده در سایت

ممکن است با جستجو به این روش هیچ نتیجه ای برای شما نمایش داده نشود که به این معنی است که احتمالا صفحات سایت شما ایندکس نشده اند. اگر تنها چند روز بعد از انتشار مطلب هنوز صفحه سایت شما اندکس نشده است خیلی نگران نشوید اما اگر یک یا دو هفته از انتشار مطلب گذشته است و هنوز مطلب شما ایندکس نشده است احتمالا مشکلی وجود دارد.

همچنین شما می توانید وضعیت ایندکس شدن صفحات سایت خود را در سرچ کنسول چک کنید. هرچند سرچ کنسول جدید لیست صفحات ایندکس شده را به شما نمایش می دهد.
Search Console > Index > Coverage
با کلیک بر روی تب Valid می توانید زمان ایندکس شدن صفحات را مشاهده نمایید

آمار صفحات ایندکس شده

اگر وب سایت ایندکس نشد چه کار کنیم

اگر به این نتیجه رسیدید که وب سایت شما ایندکس نشده است. ابتدا باید متوجه شوید که چرا این اتفاق افتاده است. در ادامه تعداد از دلایلی که معمولا این اتفاق رخ می دهد را بررسی می کنیم

  • صفحه دارای تگ noindex می باشد: این تگ به گوگل و سایر موتورهای جستجو می گوید که صفحه را ایندکس نکنند. شما می توانید وجود این متا تگ را در صفحه بررسی کنید و اگر وجود داشت آن را از صفحه پاک کنید.
  • از طریف فایل robot.txt جلوی ایندکس سایت گرفته شده باشد: هر وب سایتی یک فایل robot.txt دارد که وظیفه اش این است که یک سری از قوانین جهت فالو کردن صفحات سایت را در اختیار اسپایدرهای گوگل قرار دهد. از جمله اینکه که چه صفحاتی را خزنده مشاهده کند یا مشاهده نکند. با ابزار Robots Testing Tools می توانید چک کنید که آیا جلوی ایندکس شدن url توسط فایل ربات گرفته شده است یا خیر.
  • از طریق فایل .htaccess جلوی ایندکس گرفته شده باشد این فایل مربوط به تنظیمات وب سایت هایی است که بر روی وب سرور آپاچی هستند. (از جمله وب سایت هایی که با وردپرس یا php توسعه داده شده اند.) اگر فای .htaccess شامل هدر X-Robots-Tag “noindex,nofollow” باشد، باید از فایل حذف گردد.

چرا با ثبت سایت در گوگل هنوز در بین نتایج دیده نمی شویم

بیشتر جستجوهایی که در گوگل انجام می شوند هزاران و گاهی میلیون ها نتیجه را باز می گردانند

تعداد نتیاج جستجو

اما اکثر مردم به جز صفحه اول، سایر صفحات نتایج جستجو را مشاهده نمی کنند و این به این معنی است که نتایج بعد از رتبه ۱۰ در ترافیک بسیار کمی از موتورهای جستجو دریافت می کنند به همین دلیل ایندکس شدن صفحه سایت شما الزاما به این معنی نیست که مشتریان شما هم بتوانند سایت شما را پیدا کنند. اگر شما ورودی طبیعی از گوگل می خواهید، نیاز دارید که در صفحه اول نتایج جستجو باشد (در ایده آل ترین حالیت جز ۳ نتیجه اول)

نتیجه گیری

گوگل و سایر موتورهای جستجو مثل bing و yahoo احتمالا قادر خواهد بود که صفحات سایت شما را پیدا کند، حتی اگر شما صفحات جدید خود را معرفی نکنید.

علی رقم پیشرفت چشم گیر موتورهای جستجو اما ما همچنان ثبت سایت در این ابزار ها با استفاده از روش هایی که ذکر شد پیشنهاد می کنیم به این دلیل که با این کار می توانیم اطلاعات بیشتری به گوگل و بینگ بدهیم و از داده هایی هم که سرچ کنسول در اختیار ما قرار می دهد استفاده کنیم.

اما به یاد داشته باشید که ایندکس شدن صفحات سایت شروع کار فرآیند سئو سایت می باشد و با این کار، وب سایت شما در یک مسابقه دو ماراتون ثبت نام کرده است و در لیست شرکت کنندگان قرار دارد. یک مسابقه ای که هیچ وقت به اتمام نمی رسد و اگر شما در رتبه اول این مسابقه قرار داشته بشید ممکن است رقبا مجددا از شما پیشی بگیرند و شما به پایین کشیده شوید.

یکی از تفاوت های این رقابت با مسابقه دو در دنیای واقعی این است که در این رقابت قوانین و الگوریتم ها مدام در حال به روز شدن و تغییر می باشند و اگر دانش خود و وب سایت خود را مدام به روز نکنید در این رقابت جایی نخواهید داشت

منبع: مقاله ثبت سایت در گوگل وب سایت زاوش

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx