ورق نسوز چیست و چه کاربردی دارد ؟

dell ghatar.com ۰۷ مهر ۱۴۰۰ دیدگاه ۱۰

ورق نسوز

ورق‌های تولید شده از انواع مواد نسوز، جزو محصولات پر کاربرد در آب بندی قطعات در صنایع گوناگون هستند که اغلب به صورت واشر به کار گرفته می‌شوند. اصلی‌ترین کاربرد این محصولات مقرون به صرفه، عایق بندی حرارتی است. اگرچه در برخی موارد، با توجه به جنس ماده اولیه در تولید ورق، امکان عایق بندی صوتی و الکتریکی نیز فراهم خواهد شد.

ورق‌ نسوز ، با پر کردن فضای خالی بین دو قطعه، علاوه بر مهار فشارهای وارد شده بر آن‌ها، از نشت مواد داخل تجهیزات که در بیشتر مواقع مایع است، نیز جلوگیری خواهند نمود. واضح است که برای دستیابی به نتیجه مطلوب، ورق‌های نسوز به کار گرفته شده، باید از انعطاف و استحکام مناسب و هماهنگ با شرایط محیط عایق بندی برخوردار باشند.

برای رسیدن به کیفیت ایده‌آل عایق بندی در زمان به کارگیری ورق نسوز، باید به این موارد، توجه بیشتری نمود:

  • نقص و یا شیارهای موجود رو سطح قطعات
  • میزان تکان‌های سطحی و میزان فاصله ایجاد شده در بین قطعات، با هر تکان
  • موازی نبودن و عدم انطباق کامل فلنج‌ها

همان طور که در ابتدای این مقاله عنوان شد، اغلب ورق نسوز را برای ساخت انواع واشر به کار می‌گیرند. این واشرها می‌توانند واشرهای ساده حلقوی باشند، یا واشرهای پیچیده با اشکال متناسب با سطح فلنج‌ها. بر اساس نیازهای موجود در محیط عایق بندی، مقاومت ورق‌ها و تحمل حرارتی آن‌ها (در بازه ۳۰۰ تا ۱۴۰۰ درجه سانتیگراد) متفاوت خواهد بود.

از آن‌جا که متخصصین این حوزه معتقدند عمر واشر، با افزایش فشار وارد شده به آن، بیشتر خواهد شد. به همین دلیل، مواد به کار گرفته در تولید ورق‌های نسوز، باید در کنار تحمل حرارتی بالا، قدرت مهار فشار خوبی هم داشته باشند. از سوی دیگر، این مواد، در عین انعطاف پذیری، باید از استحکام بالایی و مقاومت شیمیایی نیز برخوردار باشند.

مطالب فوق، اهمیت بالای طراحی در واشرهای تولید شده از انواع ورق نسوز را آشکار می‌سازد. به این ترتیب، توجه به هر گونه جزئیات، از جمله شیارها، فرورفتگی‌ها، حفره‌ها، و حتی نواقص موجود روی قطعات، تاثیر مستقیمی بر ضخامت و ابعاد واشر خواهد داشت. اهمیت این موضوع، به قدری بالا است که در برخی مواقع، طراحی واشرها را منحصر به فرد ساخته و برای شرایط متفاوت، به صورت مجزا انجام می‌شود.

اگرچه انواع ورق‌های نسوز، دارای ویژگی‌های مشترکی همچون تحمل حرارتی بالا، قدرت مهار فشارهای وارد شده، انعطاف پذیری نسبی، خواص مکانیکی مطلوب و مقاومت در برابر کشش، سایش، و پارگی، و همین طور عملکرد مثبت در محیط‌های اسیدی و قلیایی، و مقاومت در برابر زنگ زدگی و خوردگی شیمیایی هستند، اما کیفیت آن‌ها، ارتباط مستقیمی با جنس مواد اولیه استفاده شده برای تولید ورق نسوز خواهد داشت. به همین دلیل، در ادامه این مقاله، به مطالعه چند نمونه از شناخته شده‌ترین ورق‌های نسوز عرضه شده به بازار خواهیم پرداخت.

ورق نسوز

  • ورق نسوز آزبست؛ این محصول را می‌توان، جزو نخستین ورق‌های به کار گرفته شده در صنعت عایق بندی به شمار آورد. ماده اولیه در تولید این ورق، الیاف بلند و در هم تنیده آزبست می‌باشد که علاوه بر تحمل حرارتی بالا، در برابر روغن، آب و بیشتر مواد شیمیایی نفوذ ناپذیر است. طی دهه‌های اخیر، به دلیل حساسیت جامعه جهانی در مورد غبار آزبست، کاربردهای آن با محدودیت‌های جدی روبرو شده و اغلب، در موتورخانه‌ها، نیروگاه‌ها، و صنایع پتروشیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، در صورت نیاز، این محصول می‌تواند با ورق‌های تولید شده از مواد نسوز دیگر، جایگزین گردد.
  • ورق نسوز دونیت؛ این محصول، از دو لایه آزبست تشکیل شده که لایه‌ای از جنس استیل و فلز در میان خود دارد. ساختار این نوع از ورق‌های نسوز، باعث شده تا ورق دونیت، از استحکام و مقاومت مناسبی در برابر فشار برخوردار بوده و برای آب بندی تجهیزات در سکوهای نفتی و نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • ورق نسوز کلینگریت؛ این محصول، از ترکیب آزبست و رزین‌های لاستیکی تولید می‌گردد. وجود آزبست، مقاومت ورق را در برابر دماهای بالا و نفوذ مواد شیمیایی را افزایش خهد داد. از سوی دیگر، استفاده از رزین لاستیکی، انعطاف پذیری این ورق نسوز را تضمین خواهد کرد. ورق کلینگریت که به افتخار شرکت کلینگر، با این نام خوانده می‌شود، در قالب چهار محصول به بازار وارد می‌گردد:
  • ورق نسوز کلینگریت سیم‌دار
  • ورق نسوز کلینگریت بی‌سیم
  • ورق نسوز کلینگریت گرافیتی سیم‌دار
  • ورق نسوز کلینگریت گرافیتی بی‌سیم

ورق کلینگریت، یکی از محبوب‌ترین ورق‌های نسوز به شمار می‌آید که امروزه به دلیل محدودیت‌های موجود در زمینه استفاده از الیاف آزبست، با الیاف نسوز دیگر جایگزین شده و با نام ورق کلینگریت بدون آزبست، به فروش می‌رسد.

کاربرد ورق نسوز

  • ورق نسوز گرافیت؛ این محصول را که عموماً در صنعت نیروگاهی و پتروشیمی به کار می‌گیرند، از الیاف با کیفیت گرافیت، با خلوص بالا تولید می‌کنند. این نوع از ورق‌های نسوز، بسیار سبک بوده و در برابر اشعه‌های مضر و گازها مقاوم خواهد بود. با این حال، خلوص بالای گرافیت به کار گرفته شده در تولید این محصول، آن را تا حدی شکننده می‌نماید.
  • ورق نسوز ویکتوری؛ این محصول، از الیاف گیاهی سلولزی تولید شده و غالباً برای درزگیری در صنعت خودروسازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. به کارگیری این نوع از ورق‌های مقرون به صرفه، هیچ گونه خطری برای سلامت انسان و محیط زیست نخواهد داشت و در برابر روغن‌های داغ و سوخت‌ها مقاوم می‌باشد.

 

پیشنهاد می‌شود برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، به مقاله ورق نسوز در وب‌سایت تامین‌گران صنعت ، مراجعه بفرمایید. همچنین، برای دریافت مشاوره و خرید هر کدام از انواع ورق‌های نسوز، می‌توانید با متخصصین این فروشگاه، با شماره های درج شده در تماس باشید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx