قبل از سرمایه گذاری در فارکس، برای سود بیشتر به این اصطلاحات فارکس مسلط شوید

dell ghatar.com ۰۴ آذر ۱۴۰۰ یک دیدگاه ۶۰

هر محیطی که به تازگی وارد آن می‌شویم، اصطلاحات مختص به خود را دارد. برای هماهنگ شدن با آن محیط و فعالیت سودمند در آن، باید این اصطلاحات را فرا بگیریم.

سرمایه گذاری در فارکس

حتی در یک جمع دوستانه جدید نیز این مهم وجود دارد، چه برسد به بازارهای سرمایه گذاری. در ادامه می‌خواهیم ضمن بررسی برخی از مهم‌ترین اصطلاحات فارکس، به بررسی تفاوت مارجین و لوریج در این بازار بپردازیم. سپس به شما خواهیم گفت که برای دریافت آموزش‌های بیشتر در رابطه با بازار فارکس، باید از چه منابع آموزشی استفاده کنید. اگر فراگیری اصطلاحات فارکس و آموزش اصولی سرمایه گذاری در فارکس برای شما دغدغه ایجاد کرده، می‌توانید با ما همراه شوید.

مهم‌ترین اصطلاحات فارکس کدامند؟

اصطلاحات زیادی برای معامله در فارکس «Forex» وجود دارد. در اینجا به بررسی مهم‌ترین این اصطلاحات می‌پردازیم. چراکه آگاهی از مفهوم آن‌ها برای افراد مبتدی ضروری‌تر است. پرکاربردترین اصطلاحات فارکس به قرار زیر هستند:

  • بروکر «Brocker»

بروکر فارکس، همان «کارگزار» فارکس است.  برای ورود به بازار فارکس، باید ابتدا در یک بروکر ثبت‌نام کرد. آن‌گاه با باز کردن یک حساب کاربری در بروکر، امکان حضور در فارکس مهیا خواهد شد.

  • جفت ارز «Currency Pairs»

معاملات در بازار فارکس به‌صورت جفت‌ارزی انجام می‌شوند. یعنی هر ارز در برابر ارز دیگر معامله می‌شود. از جمله مهم‌ترین جفت‌ارزهای فارکس می‌توان به جفت‌ارز «EUR/USD» یورو در برابر دلار آمریکا اشاره کرد.

  • خرید «Buy» و فروش «Sell»

در پلتفرم‌های معاملاتی فارکس، برای خرید یک ارز خاص از دستور «Buy» و برای فروش آن هم از دستور «Sell» استفاده می‌شود. «بای» به معنای خرید و «سل» هم به معنای فروش است.

اصطلاحات فارکس

  • پوزیشن «Position»

وقتی در بازار فارکس، یک یا چند سفارش خرید و فروش را ثبت می‌کنید، دستورهای معاملاتی شما در قالب پوزیشن‌ باز می‌شوند. در واقع به معاملات باز فارکس، پوزیشن گفته می‌شود. 

  • پیپ «PIP»

پیپ، راهی برای محاسبه کردن سود و زیان حاصل از معاملات فارکس است. در واقع وقتی شما در فارکس سود یا زیان می‌کنید، مقدار آن را نه با دلار و یورو، بلکه باید با پیپ بیان کنید. پیپ را می‌توان کوچک‌ترین واحد تغییر قیمت در ارزها دانست. برای مثال، اگر قیمت دلار آمریکا برابر با ۱٫۱۹۶$ باشد. اگر این قیمت پس از چند روز به ۱٫۱۹۶$ برسد. به ۴ واحد افزایش قیمت آن، پیپ گفته می‌شود.

  • لات «Lot»

به هر ۱۰۰۰ واحد از یک ارز پایه در فارکس، لات گفته می‌شود. برای مثال، ۱۰۰۰ دلار برابر با یک لات است. معاملات در این بازار به‌صورت لات باز می‌شوند. اما چون آغاز معامله با یک لات یعنی (۱۰۰۰ دلار) برای همه‌ تریدرها ممکن نیست، از مفاهیم میکرولات و نانولات در این بازار استفاده می‌شود.

  • لوریج «Leverage»

اوریج یا «اهرم» به اعتباری گفته می‌شود که توسط بروکرها به کاربران داده می‌شود تا بتوانند پوزیشن‌های معاملاتی بالاتری را باز کنند. برای مثال، اگر شما ۱۰ دلار در حساب بروکر خود داشته باشید و بخواهید یک معامله ۱۰۰ دلاری باز کنید، باید از اهرم استفاده نمایید. لوریج می‌تواند به‌صورت ۲۵:۱، ۱۰۰:۱ یا با شرایط دیگر به معامله‌گران داده شوند.

  • مارجین «Margin»

مارجین به یک وجه تضمین گفته می‌شود که شما برای هر معامله خود می‌توانید در نظر بگیرید. وقتی شما یک معامله باز می‌کنید، بسته به حجم آن معامله، مقداری از موجودی حساب شما تحت عنوان مارجین یا حاشیه حساب، بلوکه می‌شود. اگر معامله شما وارد زیان شود، مقدار زیان از مارجین کم می‌شود. اگر معامله وارد سود شود، مقدار مارجین، دست نخورده باقی مانده و پس از بستن معامله، آزاد می‌شود.

  • روند «Trend»

روند روی نمودار جفت‌ارزهای فارکس معنا پیدا می‌کند. به خطی که قیمت هر ارز روی نمودار از خود به جای می‌گذارد، خط روند گفته می‌شود.

 روند می‌تواند صعودی یا نزولی باشد. این اصطلاح در تحلیل‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • ترید «Trade» و تریدر «Trader»

ترید به معنای «معامله کردن» است. بنابراین به شخصی که ترید یا معامله انجام می‌دهد نیز «تریدر» گفته می‌شود.

  • اسپرد «Spread»

اسپرد را می‌توان همان «کارمزد» معاملات فارکس در نظر گرفت. از زاویه دیگر، اسپرد، تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش یک جفت‌ارز است.

  • سوآپ «Swap»

سوآپ بهره معاملات در فارکس است. اگر یک پوزیشن معاملاتی در فارکس بیش از ۲۴ ساعت باز باشد، شامل بهره سوآپ خواهد شد. البته این مفهوم در معامله اسلامی مورد قبول نیست. به همین خاطر، برخی از بروکرها، معاملات بدون سوآپ را برای کاربران مسلمان ایجاد کرده‌اند.

  • حساب دمو «Demo»

حساب دمو به یک حساب آزمایشی گفته می‌شود. برخی از بروکرها، امکان ایجاد این حساب را به کاربران می‌دهند تا آن‌ها بتوانند در یک محیط شبیه‌سازی شده، با تمام گزینه‌های فارکس آشنا شوند. معاملات در حساب دمو، روی حساب‌های غیرواقعی با سرمایه‌های غیرواقعی انجام می‌شود. وقتی یک تریدر بتواند تمام گزینه‌های کار با حساب دمو را یاد بگیرد، حالا می‌تواند وارد حساب اصلی فارکس خود شود.

  • حد ضرر «Stop Loss» و حد سود «Take Profit»

وقتی شما یک پوزیشن معاملاتی در فارکس باز می‌کنید، یا با سود همراه می‌شود یا زیان. مقدار سود و زیان معاملات هم مشخص نیست. بنابراین شما می‌توانید برای معامله خود حد ضرر تعیین کنید. معامله شما با رسیدن به حد ضرر، به‌صورت خودکار بسته می‌شود تا معامله شما دچار ضرر بیشتر نشود. حد سود نیز به همین صورت است. یعنی اگر شما فکر می‌کنید که از یک نقطه خاص به بعد، معامله شما از روند صعودی وارد روند نزولی می‌شود، برای این که سود خود را حفظ کنید، حد سود می‌گذارید. آن‌گاه معامله با رسیدن به آن مقدار سود، به‌صورت خودکار بسته می‌شود.

  • اوردر «Order»

اوردر در لغت به معنای «دستور» است. پس به دستور معاملاتی در فارکس، اوردر گفته می‌شود. به عبارت دیگر، دستوری که منجر به شکل‌گیری یک پوزیشن معاملاتی در فارکس شود، یک سفارش یا اوردر خواهد بود.

اصطلاحات فوق، جزء مهم‌ترین اصطلاحات فارکس هستند. البته این لیست را می‌توان تا ده‌ها اصطلاح دیگر هم ادامه داد. اما اگر شما به تازگی می‌خواهید وارد بازار فارکس شوید، توجه به مفهوم این اصطلاحات برای شما ضروری است.

تفاوت مارجین و لوریج در اصطلاحات فارکس چیست؟

برخی از کاربران مفهوم لوریج و مارجین در اصطلاحات فارکس را با هم اشتباه می‌گیرند. این موضوع به آن دلیل رخ می‌دهد که افراد به تعاریف ارائه شده برای این دو مفهوم، به خوبی دقت نمی‌کنند. چراکه تفاوت مارجین و لوریج بسیار مشهود است. لوریج به اعتباری گفته می‌شود که به کاربران کمک می‌کند بتوانند معاملات بزرگی را در فارکس باز کنند. اگر سرمایه اولیه یک تریدر کم باشد. وی می‌تواند با استفاده از لوریج، سرمایه خود را افزایش دهد. طبیعتاً سود حاصل از معاملات لوریج، بسیار بیشتر خواهد بود. اما زیان معاملات لوریج هم چند برابر خواهد بود. به همین خاطر، استفاده از لوریج برای تریدرهای مبتدی با ریسک بالایی همراه است.

حال در بیان تفاوت مارجین و لوریج، باید گفت که مارجین به یک ودیعه اشاره دارد. ودیعه‌ای که بروکر از حساب شما نزد خود نگه‌می‌دارد تا در برابر ضررهای احتمالی معامله شما از منافع خود محافظت کند. چون اگر معامله لوریج‌دار شما دچار زیان شود، این زیان متوجه بروکر نیز خواهد بود. اما مارجین می‌تواند این زیان را برای بروکر جبران کند. اگر هنوز درک تفاوت مارجین و لوریج برایتان دشوار است. حتماً یک بار دیگر تعاریفی که برای این اصطلاح ارائه شده را با دقت بیشتر مطالعه نمایید. سپس در یک حساب دمو به بررسی عملی تفاوت مارجین و لوریج بپردازید.

تفاوت مارجین و لوریج

برای آغاز سرمایه گذاری در فارکس باید چکار کنیم؟

برای آغاز سرمایه گذاری در فارکس، باید آموزش خود را شروع کنید. همه چیز از آموزش آغاز می‌شود. صرفاً یادگیری اصطلاحات فارکس برای شروع سرمایه گذاری در فارکس کافی نیست. بلکه شما باید یاد بگیرید در جای خود و به درستی از این اصطلاحات استفاده کنید. بنابراین اگر می‌خواهید در مقام یک تریدر به بازار فارکس ورود کرده و از معامله در این بازار سود بگیرید، حتماً حتماً و حتماً باید تحت آموزش فارکس قرار بگیرید. این آموزش به غیر از اصطلاحات فارکس، شامل «شناخت روانشناسی بازار»، «آموزش تحلیل تکنیکال»، «آموزش تحلیل فاندامنتال»، «آموزش تحلیل رفتار معامله‌گران» و بسیاری از مفاهیم دیگر است. البته نگران نباشید. چون منابع آموزشی خوبی در کشورمان برای آغاز سرمایه گذاری در فارکس وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

دوره‌های آموزش فارکس «دلفین وست»

یکی از منابع آموزشی قابل استناد برای آموزش سرمایه گذاری در فارکس، وبسایت آموزشی «دلفین وست» است. دلفین وست از یک کادر مجرب برای طراحی دوره‌های خود بهره می‌گیرد. جمعی از تریدرهای موفق ایرانی فارکس در دلفین وست حضور دارند تا شما را برای ورود به این بازار آشنا کنند. شما می‌توانید آموزش‌های خود را با مقالات و دوره‌های مقدماتی و رایگان این وبسایت شروع کنید. سپس با ارتقای دانش مالی خود، از دوره‌های حرفه‌ای آموزش سرمایه گذاری در فارکس دلفین وست مانند دوره «کوسه شو» استفاده نمایید. اگر انتخاب دوره‌ی متناسب با سطح مالی شما در درلفین وست برای‌تان دشوار است، از طریق چت آنلاین، از کارشناسان این وب سایت مشاوره بگیرید.

سودآوری بالا با آموزش اصولی اصطلاحات فارکس

آشنایی با اصطلاحات فارکس، می‌تواند آغاز معامله‌گری شما در این بازار جذاب باشد؛ اما کافی نیست. اگر شما بخواهید در اقیانوس فارکس به سود برسید، نباید یک ماهی کوچک باقی بمانید، بلکه باید بزرگ و قوی شوید. برای قوی شدن نیز فقط و فقط به آموزش اصولی نیاز دارید. وب سایت دلفین وست می‌تواند این آموزش اصولی را در اختیار شما قرار دهد.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی‌ترین
جدیدترین بیشترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
1
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx