خبرنگار و عکاس پاپاراتزی کیست؟ +معرفی مشهورترین پاپاراتزی‌‌ها

mozhgan ghatar.com ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ دیدگاه ۴۹۶

پاپاراتزی شاید مخوف‌ترین واژه برای یک سلبریتی باشد. فردی که هدفی جز تخریب یا فاش کردن رازهای یک سلبریتی ندارد. در این بین هیچ اهمیتی ندارد که خبر چقدر درست است، مهم این است که چقدر بازتاب پیدا می‌کند.

وبگردی: هرچند که در بسیاری از موارد این اخبار درست هستند، اما می‌توانند تأثیر خوب و بد زیادی روی چهره یک فرد داشته باشند. از طرفی زندگی پاپاراتزی‌ها نیز می‌تواند بسیار خطرناک باشد، از مرگ گرفته تا درآمدهای میلیاردی. اما چه می‌شود که بسیاری از افراد حاضرند در چنین شغلی فعالیت کنند؟

خبرنگار پاپاراتزی

اخلاق را فراموش کن
معنای کلمه «پاپاراتزی» همیشه با معنای منفی رنگ‌آمیزی می‌شود، زیرا روشی که عکاسان از آن استفاده می‌کنند، بی‌تدبیر و غیراخلاقی است. آن‌ها می‌توانند ساعت‌ها در کمین بنشینند تا با لنز عکس به جزئیات زندگی شخصی یک فرد مشهور دست یابند. البته چنین تصاویری بدون اطلاع و رضایت خود شخصیت‌ها گرفته شده است.

منشأ کلمه پاپاراتزی

در سال ۱۹۶۰ فدریکو فلینی کارگردان مشهور ایتالیایی فیلمی به نام زندگی شیرین ساخت که یکی از قهرمانان آن خبرنگار – عکاسی به نام پاپاراتزو بود. کارگردان تمام خصوصیاتی را که یک روزنامه‌نگار یواشکی و خسته‌کننده دارد، به این شخصیت داده است. به گفته فلینی، پاپاراتزو (جمع پاپاراتزی) چیزی شبیه یک حشره وزوز آزاردهنده است که به‌سرعت به سمت صورت پرواز می‌کند، روی شما آویزان می‌شود و سپس نیش می‌زند.

فدریکو فلینی پاپاراتزو فیلم زندگی شیرین

فیلم فلینی نام پاپاراتزو عکاس را به واژه‌ای آشنا تبدیل کرد. این کلمه شکل جمع به خود گرفت و به نماد خبرنگاری تبدیل شد و حقایق داغ و قسمت‌های مبهم را دنبال می‌کرد. برای اولین‌بار در این معنا، این واژه توسط مجله آمریکایی تایم استفاده شد و این اصطلاح بلافاصله در صفحات سایر نشریات چاپی گسترش یافت.

اما قانون چطور؟
از یک سو، قانون از حقوق بشر برای حفظ حریم خصوصی حمایت می‌کند، از سوی دیگر آزادی مطبوعات وجود دارد. بسیاری از پاپاراتزی‌ها تخلفات را گزارش می‌دهند، به آنچه می‌خواهند می‌رسند، می‌توانند جعل هویت دیگران کنند، تقلب کنند، وارد قلمرو خصوصی شوند، اسناد و ظواهر را جعل کنند. استدلال اصلی آنها این است که سلبریتی‌ها خود به نفع کل زندگی خود انتخاب می‌کنند که در نهایت، این راهی برای کسب درآمد و شرط محبوبیت است. به گفته آنها، رابطه بین ستاره‌های سریال و پاپاراتزی‌ها یک توافق مخفیانه متقابل است که از یکدیگر تغذیه می‌کند.

مواردی که پاپاراتزی‌ها زیاده‌روی کرده‌اند و از جان خود تا سلبریتی را به خطر انداخته‌اند

تقاضای زیادی برای عکس‌های افراد مشهور وجود دارد که درگیر معمولی‌ترین چیزها هستند، مانند خرید، پیاده‌روی و … . باتوجه به این واقعیت که این عکس‌ها می‌توانند چند صدهزار دلار قیمت داشته باشند، جای تعجب نیست که عکاسان برای گرفتن آن‌ها دست از کار کشیدند و ترجیح دادند یک پاپاراتزی باشند.

  این مرد زهره فکور صبور را کُشته است!/عکس

رینولدز رایان ۲۰۱۵

رینولدز رایان

اوایل سال، رایان رینولدز در ونکوور سر صحنه فیلم‌برداری فیلم «دد پول» حضور داشت. بین ۲۸ فوریه و ۱۱ آوریل، یک پاپاراتزی وی را تعقیب می‌کند که در نهایت در یک پارکینگ سرپوشیده اختلاف بین آنها باعث می‌شود تا به مشاجره و دعوا کشیده شوند. در حین این دعوا رایان آسیب می‌بیند و مورد ضرب و شتم پاپاراتزی قرار می‌گیرد و در نهایت از طرف دادگاه حکمی صادر می‌شود که هیچ یک از عکاسانی که رایان آنها را نشناسد حق نزدیک شدن به وی را ندارند.

آرنولد شوارتزنگز ۱۹۹۸

آرنولد شوارتزنگز

در سال ۱۹۹۸، یک قاضی کالیفرنیا دو عکاس را به جرم بازداشت غیرقانونی آرنولد شوارتزنگر و همسرش، ماریا شرایور محکوم کرد. این واقعه درست اندکی قبل از اینکه این بازیگر عمل قلب را انجام دهد و درست در زمانی بارداری همسرش رخ داد. پس از آن، برخورد دادگاه ایالات متحده با این افراد بسیار شدید بود تا نمونه‌ای برای بقیه پاپاراتزی های هالیوود باشد.

جنیفر آنیستون ۱۹۹۹

در سال ۱۹۹۹، جنیفر آنیستون، بازیگر در حیاط خلوت خود به‌صورت برهنه و در حال گرفتن حمام آفتاب بود، پاپاراتزی‌ها به حیاط خلوت همسایه‌اش رفتند و با استفاده از یک لنز ویژه باکیفیت از آنیستون از دور عکس گرفتند. سپس این عکس‌ها در چندین مجله منتشر شد و به همین دلیل آنیستون از عکاس شکایت کرد.

جنیفر آنیستون

جاستین بیبر ۲۰۱۳

در سال ۲۰۱۳، پاپاراتزی به نام کریس گوئرا (Chris Guerra) هنگام تلاش برای گرفتن عکس از ماشین فراری سفیدرنگ جاستین بیبر کشته شد. کریس با ماشین دیگری تصادف کرد. ماشین فراری متعلق به جاستین بیبر نیست و کریس گوئرا به‌خاطر فرصتی برای عکس گرفتن از این خواننده، زندگی خود را به خطر انداخت. در نهایت و متأسفانه بر اثر اقدامات بی‌پروای خود کشته شد.

جاستین بیبر و کریس گوئرا

چرا افراد مشهور عمداً پاپاراتزی می‌گیرند و صحنه‌سازی می‌کنند؟

شاید باورش سخت باشد اما بسیاری از سلبریتی‌ها نیز وجود دارند که با پرداخت پول دوست دارند سوژه پاپاراتزی‌ها باشند! اما چرا؟

دلیل اصلی پول است و همچنین به این دلیل که می‌خواهند کنترل کامل تصاویر خود را داشته باشند. بسیاری از این عکس‌هایی که گرفته می‌شود شامل یک توافق‌نامه هستند. یک آژانس عکاسی به‌عنوان واسطه بین یک سلبریتی و اشخاصی که این تصاویر را خریداری می‌کنند، قرار دارد.

کیم کارداشیان بهترین نمونه از افراد مشهوری است که پاپاراتزی‌های تقلبی می‌سازد. کیم یک پاپاراتزو شخصی دارد که هر جا به او می‌گوید او را دنبال کند و با هم همکاری می‌کنند تا عکس‌های پاپاراتزی تقلبی را تولید کنند. او هر تصویر را قبل از فروش بررسی می‌کند و انتخاب می‌کند. در مواردی نیز ابتدا عکس‌ها فتوشاپ می‌شوند و سپس او موارد دلخواه خود را انتخاب می‌کند.

  سلبریتی هایی که ویژگی جسمی منحصر به فرد دارند

مشهورترین پاپاراتزی‌ها

رون گاللا: مشهورترین عکاس پاپاراتزی آمریکا

اگرچه او در طول زندگی حرفه‌ای خود از ستاره‌های بی‌شماری از جمله مدونا، مایکل جکسون و مارلون براندو عکس می‌گرفت، ولی سوژه مورد علاقه گاللا، بانوی اول جکی کندی شد. گاللا در این باره می‌گوید: او به دلایل زیادی سوژه ایده‌آل من بود. ژست نمی‌گرفت، فعال بود و در بیشتر موارد دوربین من را نادیده می‌گرفت.

رون گاللا عکاس پاپاراتزی

رینو باریلاری

(به انگلیسی: Rino Barillari) با نام Saverio Barillari، یک عکاس ایتالیایی است. به او لقب «پادشاه پاپاراتزی» داده بودند. رینو به‌قدری معروف است که حتی کتاب سرگذشت آن نیز نوشته شده است. شاید جالب باشد بدانید که رینو تنها مشغول به عکاسی از سلبریتی‌ها نبوده و حتی در حملات تروریستی نیز حضور داشته است.

رینو باریلاری

باریلاری در بیش از پنجاه سال فعالیت خود، در معرض ۱۶۲ مورد ویزیت اورژانس، ۱۱ شکستگی دنده، ۱ ضربه چاقو، ۷۶ دوربین شکسته، ۴۰ فلاش سرقتی، باتوم‌های متعدد در جریان شورش‌های خیابانی مختلف و چندین تیراندازی (در موارد تروریستی) قرار گرفته است.

او در سنین بسیار جوانی از بسیاری از شخصیت‌های «دولچه ویتا» بین سال‌های ۱۹۵۹ و ۱۹۶۰ عکاسی کرد و لیست بلند بالایی از سلبریتی‌ها را تشکیل داد.

امین فردین، پاپاراتزی ایرانی

امین فردین نهایت تلاش خود را می‌کند تا خود را به‌عنوان یک خبرنگار مستقل و یک پاپاراتزی معرفی کند. این فرد از بلاگرها گرفته تا سلبریتی‌ها را تحت حمله رسانه‌ای خود قرار می‌دهد. درحالی‌که برخی خبرهای او رسمی و با اسناد است اما شایعات زیادی نیز ایجاد می‌کند و بسیاری از سلبریتی‌ها نیز طعم تلخ نوشته‌ها و گزارش‌های او را چشیده‌اند. امین فردین پس از استعفای جنجالی محمدعلی نجفی از شهرداری تهران و مطرح شدن نام همسر دوم او یعنی میترا استاد، نخستین کسی بود که عکس های خصوصی آنها را منتشر کرد.

امین فردین

در حال حاضر منابع غیررسمی نیز خبر فوت یکی از هنرپیشه‌های معروف کشور را به امین فردین بی‌ربط نمی‌دانند و حتی برخی از افراد مشهور کشور در شبکه‌های مجازی به‌صراحت از امین فردین به‌عنوان مقصر خودکشی این هنرپیشه (زهره فکور صبور) یاد کرده‌اند و علت را نیز اخاذی یا هتک حرمت می‌دانند.

مجسمه پاپاراتزو
مجسمه یک پاپاراتزو اثر مجسمه ساز رادکو ماکوها در براتیسلاوا، اسلواکی

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
منبع: repubblica

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx