علائمی که نشان می‌دهد باید به پزشک مراجعه کنید

dell ghatar.com ۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ دیدگاه ۸۷

آیا باید به پزشک مراجعه کنم؟ این سوالی است که بسیاری از مردم از خود می‌پرسند. علیرغم آنچه ممکن است به خود بگویید، علائم و حوادث عمده تنها دلایل مراجعه به پزشک نیستند.

زمان مراجعه به پزشک

در واقع، طبق آخرین داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، شایع‌ترین دلیل مراجعه به پزشک مرتبط با بیماری در سال ۲۰۱۲ سرفه بود. در هر شرایطی که هستید، به یاد داشته باشید که برای بسیاری از شرایط، تشخیص زودهنگام می‌تواند به نتایج بهتری منجر شود.

طبق مقاله منتشر شده در وب‌سایت iranianexchange.com، پیدا کردن یک پزشک مناسب و عالی می‌تواند کمی دشوار باشد زیرا روند درمان بیماری شما امری مهم تلقی می‌شود که اگر پزشکی نتواند به خوبی بیماری شما را تشخیص دهند، منجر به اتفاقات ناگوار می‌شود. اما پزشک ماهر می‌تواند سلامت شما را تضمین کند.

در این مقاله، ۱۰ علامت مشخص کننده زمان مراجعه به دکتر را خواهید خواند. به خاطر داشته باشید که این فهرست به هیچ وجه جامع نیست. مهم‌تر از همه، با حس خود پیش بروید – اگر غریزه به شما می‌گوید چیزی درون شما اشتباه است، خوب است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

۱. تب شدید و مداوم

تب یکی از راه‌هایی است که بدن شما به طور طبیعی با عفونت مبارزه می‌کند. با این حال، اگر تب بالاتر از ۱۰۳ فارنهایت (۳۹.۴ درجه سانتیگراد) یا تبی دارید که بیش از سه روز طول بکشد، باید با پزشک خود تماس بگیرید. ممکن است یک عفونت جدی‌تری در بدن شما وجود داشته باشد.

۲. بدتر شدن غیرمعمول سرماخوردگی

دانستن اینکه چه زمانی برای سرماخوردگی باید به پزشک مراجعه کرد، همیشه آسان نیست. اگر وضعیت شما برطرف نشد یا حتی بدتر شد، از متخصص کمک بگیرید. به طور خاص به موارد زیر توجه کنید:

  • سرفه شدید که بیش از دو هفته طول بکشد ممکن است نشان دهنده سیاه سرفه باشد، در حالی که احتقان مداوم در صورت عدم درمان می‌تواند منجر به عفونت سینوسی شود.
  • اگر تب، درد عضلانی یا سایر علائم شبیه آنفولانزا دارید، در واقع ممکن است آنفولانزا داشته باشید. در این موارد، بهتر است برای تجویز داروهای آنفولانزا به پزشک مراجعه کنید. سالمندان، مادران باردار و افراد مبتلا به بیماری قلبی باید احتیاط بیشتری را رعایت کنند، زیرا احتمال ابتلا به عوارض آنفولانزا در آنها بیشتر است.
  • بلع بسیار دشوار، درد قفسه سینه و تنگی نفس علائم سرماخوردگی طبیعی نیستند و ممکن است نشان دهنده وضعیت جدی‌تری باشند.
  • اگر نمی‌توانید چیزی را قورت دهید، ممکن است برای دریافت مایعات برای کمک به عملکرد بدن خود به تزریق IV نیاز داشته باشید.

۳. کاهش ناگهانی وزن

کاهش وزن غیرقابل توجیه می‌تواند نشان دهنده پرکاری تیروئید، دیابت، افسردگی یا بیماری کبدی باشد. به عنوان یک قانون کلی، اگر در شش ماه گذشته بیش از ۱۰ درصد وزن بدن خود را از دست داده‌اید (و چاق نیستید)، با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید.

۴. تنگی نفس

ارتفاع زیاد، ورزش شدید، چاقی و دمای شدید همه از دلایل طبیعی تنگی نفس هستند. اگر هیچ یک از اینها باعث تنگی نفس شما نمی‌شود، از پزشک خود در مورد احتمال آسم، برونشیت یا بیماری دیگری سوال کنید – به خصوص اگر علائم ناگهانی و شدید در شما ظاهر شوند.

۵. درد شدید قفسه سینه، شکم یا لگن

درد غیرطبیعی، شدید و مداوم در قفسه سینه، شکم یا لگن می‌تواند نشان دهنده یک مشکل اساسی باشد که توجه پزشک را می‌طلبد. برخی از نمونه‌ها عبارت‌اند از حمله قلبی زمانی که درد در قفسه سینه است، سنگ کیسه صفرا در شکم (به خصوص اگر همراه با حالت تهوع و استفراغ باشد) و آپاندیس یا عفونت کلیه در لگن.

۶. مشکل در روده یا تغییر ادرار

به خاطر داشته باشید که دفع مدفوع و ادرار در افراد مختلف می‌تواند متفاوت باشد، بنابراین مهم‌ترین چیزی که باید به دنبال آن باشید تغییر ناگهانی الگوی دفع در شما است، خواه مدفوع خونی یا سیاه، اسهال یا یبوست، یا ادرار زیاد باشد. هنگامی که این موارد ظاهر می‌شوند، خوب است که با پزشک خود مشورت کنید.

۷. جرقه‌های شدید نور در چشم

اگر از میگرن رنج می‌برید، ممکن است گاهی اوقات در بینایی خود جرقه‌های روشن یا لکه‌هایی تاریک را تجربه کنید. خارج از این موارد، جرقه‌های شدید ناگهانی ممکن است نشانه‌ای از پارگی شبکیه باشد، یک بیماری جدی که نیاز به مراقبت فوری پزشکی برای جلوگیری از از دست دادن دائمی بینایی دارد.

۸. سردرگمی یا تغییر در خلق و خو

تغییرات در خلق و خو و سردرگمی ناگهانی می‌تواند با مشکلات سلامت روان و همچنین شرایط فیزیکی مانند عفونت یا تداخل دارویی رخ دهد. مراقب مشکلات تفکر یا تمرکز، الگوهای خواب نامنظم و احساس اضطراب یا افسردگی باشید.

۹. مشکوک به ضربه مغزی

اگر چیزی روی سرتان افتاده یا ضربه‌ای به آن وارد شده است، علائم ضربه مغزی را زیر نظر بگیرید. این علائم می‌تواند شامل مشکل در تمرکز، سردرد، تحریک پذیری و تغییر در الگوی خواب باشد. اگر هر یک از این موارد در شما دیده می‌شود، به پزشک خود مراجعه کنید.

۱۰. علائم غیرمنتظره پس از یک عمل یا شروع یک داروی جدید

هر زمان که تحت یک روش پزشکی یا جراحی قرار می‌گیرید یا داروی جدیدی را شروع می‌کنید، از قبل در مورد علائم آن از پزشک خود سوال کنید. این موارد را تحت نظر داشته باشید و اگر چیزی غیرعادی رخ داد، با مطب پزشک تماس بگیرید تا ببینید آیا لازم است به وی مراجعه کنید یا خیر.

منبع: iranianexchange.com

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx