معرفی ۴ نوع از صندوق های سرمایه گذاری

dell ghatar.com ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ دیدگاه ۱۱۲

از مزیت‌های بزرگ صندوق‌های سرمایه گذاری تنوع کاربری آن‌ها است که با هر نوع روحیه سرمایه گذاری و با هر میزان ریسک‌پذیری، سازگار است.

صندوق های سرمایه گذاری

زمانی که از انواع مختلف صندوق سرمایه گذاری صحبت می‌کنیم، منظور تفاوت ترکیب دارایی‌های آن‌ها است. صندوق‌ها درصدی از سرمایه خود را در موقعیت‌های کم ریسک مثل سپرده بانکی، اوراق مشارکت و درصدی دیگر را در موقعیت‌های با ریسک بیشتر سرمایه گذاری می‌کنند. اگر شما هم به دنبال روش‌های سرمایه گذاری کم ریسک هستید، با ما همراه باشید تا در ادامه شما را با برخی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری آشنا ‌کنیم.

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت

صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت باید حداقل بین ۷۰ تا ۹۰ درصد از دارایی را در اوراق مشارکت، سپرده بانکی، گواهی سپرده بانکی و دیگر اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری کنند. درصد باقیمانده می‌تواند به اختیار مدیر صندوق در بورس سرمایه گذاری شود. این صندوق‌ها علاوه بر ریسک کم، سود تضمین شده‌ای دارند که در دوره‌های معین به سرمایه گذاران پرداخت می‌شود.

شما به راحتی می‌توانید واحدهای صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت را به پول نقد تبدیل کنید. علاوه بر این در این صندوق‌ها ضامن نقدشوندگی وجود دارد که معمولا یک نهاد مالی معتبر نقش آن را ایفا می‌کند. این صندوق‌ها معمولا بازدهی بیشتری نسبت به بانک دارند و یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه گذارانی با ریسک‌پذیری کمتر محسوب می‌شوند.

صندوق سرمایه گذاری سهامی

صندوق سرمایه گذاری سهامی حداقل ۷۰ درصد از دارایی را در سهام سرمایه گذاری می‌کند. درصد باقیمانده می‌تواند به اختیار مدیر صندوق در سهام یا اوراق بهادار با درآمد ثابت سرمایه گذاری ‌شود تا ریسک را کاهش دهد. با این وجود این صندوق‌ها نسبت به صندوق‌های با درآمد ثابت ریسک بیشتری دارند که این به دلیل بخش بزرگ سرمایه گذاری شده در بورس است. این نوع صندوق‌ها سود تضمین شده ندارند.

این صندوق‌ها امکان سرمایه گذاری با دانش تیمی متخصص و مدیریت حرفه‌ای را به سرمایه گذار می‌دهند. صندوق سرمایه گذاری سهامی این قابلیت را دارد تا در کنار ریسک بالا به همان نسبت بازدهی بیشتری را نصیب سرمایه گذاران کند. صندوق سهامی نسبت به صندوق با درآمد ثابت، سود بیشتری تقسیم می‌کند. معمولا این صندوق‌ها ضامن نقدشوندگی دارند.

صندوق سرمایه گذاری مختلط

در صندوق سرمایه گذاری مختلط حداکثر تا ۶۰ درصد از دارایی‌ها در سهام و درصد باقیمانده از دارایی در اوراق با درآمد ثابت سرمایه گذاری می‌شود. این صندوق های سرمایه گذاری را می‌توان از نظر سطح ریسک آن‌ها بین صندوق سهامی و صندوق با درآمد ثابت قرار داد. به این دلیل هم سرمایه گذاری در صندوق سرمایه گذاری مختلط به افرادی با درجه ریسک‌پذیری متوسط پیشنهاد می‌شود. با این که تا ۶۰ درصد از دارایی‌های صندوق در سهام سرمایه گذاری می‌شود، اختصاص حداقل ۴۰ درصد از دارایی صندوق به اوراق با درآمد ثابت نوعی تعدیل ریسک محسوب می‌شود که در عین حال بازدهی خوبی برای سرمایه گذاری دارد. این صندوق‌ها حداقل سود تضمین شده ندارند اما بسیاری از آن‌ها از ضامن نقد شوندگی برخوردارند.

صندوق سرمایه گذاری قابل معامله

فعالیت اصلی صندوق سرمایه گذاری قابل معامله، سرمایه گذاری در اوراق بهادار یا دارایی‌های فیزیکی است. این دارایی‌ها به عنوان دارایی پایه صندوق در نظر گرفته می‌شوند که عملکرد صندوق را به عملکرد خود پیوند می‌دهند. مهم‌ترین ویژگی صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله یا  ETF دقیقا در نام این صندوق مشخص شده است.

به عبارتی قابلیت معامله واحدهای سرمایه گذاری این صندوق‌ها در بازار سرمایه بسیار کاربردی است. معامله واحدهای این نوع از صندوق‌ها مانند سهام عادی در سامانه معاملاتی بازار فرابورس انجام می‌شود. صندوق‌های قابل معامله می‌توانند ریسک متفاوتی نسبت به سایر صندوق‌های معرفی شده داشته باشند. با معامله واحدهای سرمایه گذاری در بورس، عرضه و تقاضای بازار و شرایط حاکم بر بورس می‌تواند بر قیمت واحدها تاثیر بگذارد. بحث خرید و فروش این صندوق‌ها در بورس مزیت دیگری نیز دارد که می‌تواند به نقدشوندگی بیشتر دارایی کمک کند.

معرفی صندوق های سرمایه گذاری

تا به اینجای متن با برخی از انواع صندوق‌های سرمایه گذاری آشنا شدیم. در ادامه قصد داریم تا بهترین صندوق های سرمایه گذاری را به شما معرفی کنیم:

صندوق زمرد آگاه

صندوق زمرد آگاه صندوق سرمایه‌گذاری در سهام است که مبتنی بر صدور و ابطال واحد کار می‌کند. در زمرد آگاه پرداخت سود در دوره‌های سه ماهه انجام می‌شود. در این صندوق بدون کارمزد صدور واحد صورت گرفته و برای سهولت بیشتر برای سرمایه گذاری افراد، امکان سرمایه گذاری مجدد سود واحدها نیز وجود دارد.

صندوق همای آگاه

صندوق همای آگاه صندوق سرمایه‌گذاری درآمد ثابت اما با قابلیت معامله در بورس  است. این صندوق یکی از بهترین جایگزین‌ها برای سپرده‌های بانکی محسوب می‌شود که با وجود ریسک کم سود مناسبی را نصیب سرمایه گذاران می‌کند. ناگفته نماند که در همای آگاه سود ثابت ماهانه به سرمایه گذاران تعلق می‌گیرد.

صندوق یاقوت آگاه

صندوق یاقوت آگاه صندوق درآمد ثابت و قابل معامله در بورس است. این صندوق نیز به دلیل ریسک کم یکی از بهترین جایگزین‌ها برای سپرده‌های بانکی محسوب می‌شود که نقدشوندگی بالایی نیز دارد.

صندوق مشترک آگاه

این صندوق سرمایه‌گذاری در سهام و مبتنی بر صدور و ابطال است که به عنوان پربازده‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری در کشور شناخته شده است. این صندوق یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری بلند مدت است.

صندوق هستی بخش آگاه

این صندوق نیز صندوق سرمایه‌گذاری در سهام و قابل معامله در بورس است که بازدهی و نقدشوندگی بالایی دارد و به عنوان صندوق ۵ ستاره بازار سرمایه شناخته می‌شود.

سخن پایانی

صندوق سرمایه گذاری یکی از نهادهای مالی است که در قالب یک شرکت مشغول به کار می‌شود. این شرکت با دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار برای کمک به امر سرمایه گذاری افراد فعالیت می‌کند. برای انتخاب صندوق های سرمایه گذاری می‌توانید به سایت فیپیران مراجعه کرده و سابقه عملکرد صندوق‌های مختلف را مقایسه کنید و بهترین صندوق را با توجه به روحیه سرمایه گذاری خود انتخاب کنید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx