تصاویر/نگهداری جام زرین مشگین شهر در ظرف نان!

afra ghatar.com ۰۵ مرداد ۱۴۰۱ دیدگاه ۲۴۶

روز گذشته اینستاگرام رسمی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل تصاویری از بازدید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی و گردشگری از جام زرین مشگین شهر منتشر کرد. تصاویری که نشان می‌دهد این جام ارزشمند لابه‌لای پنبه و در یک ظرف پلاستیکی نگهداری می‌شود!

جام زرین

جام زرین در ظرف پلاستیکی

نگهداری جام زرین مشکین شهر

قرار است که این جام پس از افتتاح موزه این شهر برای عموم به نمایش گذاشته‌شود. اقای ضرغامی در بازدید از محل نگهداری جام زرین مشگین شهر گفت: «این جام بخشی از هویت وتمدن ایران است و باید تحقیقات بیشتری بر روی این اثر نفیس انجام شود.»

بنابر گزارش ایرنا در تاریخ ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ این جام در بزرگترین محموله قاچاق اشیای عتیقه خرداد ماه سال ۱۳۹۳ از قاچاقچیان کشف و ضبط شد. از این جام به عنوان نفیس‌ترین جام‌های ایران باستان و هم ارزش با جام مارلیک یاد شده‌است.

در کنار این جام زرین، جام نقره ای و ۳۰۰ قلم اشیای بسیار ارزشمند باستانی از جمله انواع سفالینه ، ابزارآلات جنگی ، زیور آلات زنانه ، انواع ظروف و مهر از جنس طلا ، نقره و مفرغ و مربوط به عصر آهن دو هزاره اول و دوم قبل از میلاد و دوره های بعدی کشف شدبود.

  واکنش رئیس موزه ملی به یک بازدید پرحاشیه +عکس

محرم جعفری رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مشگین شهر در ان زمان، درباره این جام گفته‌بود: «این جام در روستای احمدبیگلو شهرستان کشف شده و متعلق به هزاره اول قبل از میلاد و عصر آهن است که با قدمت سه هزار ساله از آثار باستانی شاخص این منطقه محسوب می شود. به محض پایان عملیات ساختمان موزه این شهرستان این شی تاریخی در موزه جانمایی شده و شهروندان می توانند از این اثر تاریخی بازدید کنند.»

بنابر اظهارات اقای جعفری در سال ۱۳۹۶ به خبرگزاری ایرنا اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال برای احداث ساختمان موزه در نظر گرفته‌شده بود. «در صورتی که اعتبار مناسب در سال آینده نیز تامین شود می توان تا ۲ سال دیگر از این مجموعه بهره برداری کرد.»

ایشان همچنین تاکید کرده بودند : «جام طلایی در مکان امنی نگهداری می شود و به محض تکمیل ساختمان موزه به آن انتقال خواهد یافت.»

  واکنش رئیس موزه ملی به یک بازدید پرحاشیه +عکس

حالا ۵ سال از ان زمان می‌گذرد و نه تنها موزه هنوز افتتاح نشده بلکه جای امنی که این جام ارزشمند نگهداری می‌شود در ظرف پلاستیک و میان پنبه‌هاست.

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
منبع: هنر امروز

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx