مولوی عبدالحمید: احکام اعدام را متوقف و زندانی‌ها را آزاد کنید

didi ghatar.com ۲۶ آذر ۱۴۰۱ دیدگاه ۶۱

مولوی عبدالحمید امروز در خطبه‌های نمازجمعه‌ اهل تسنن زاهدان از اتهام محاربه و حذف آن از پرونده بازداشت شدگان اخیر گفت، از حکم اعدام دکتر قره‌حسنلو ابراز تاسف کرد. همچنین معترضان در زاهدان امروز جمعه، ۲۵ آذر بار دیگر پس از نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و شعارهای اعتراضی سردادند.

مولوی عبدالحمید

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان، مولوی عبدالحمید، امروز (۲۵ آذر ۱۴۰۱) در مراسم نماز جمعه زاهدان، با اشاره به صدور احکام سنگین برای معترضان وقایع اخیر، آزادی زندانیان حوادث اخیر ازجمله علمای اهل‌سنت که در بازداشت و زندان به‌سر می‌برند را خواستار شد. مولوی عبدالحمید گفت: «دلسوزانه توصیه می‌کنیم زندانی‌های اخیر را که در همین اعتراضات بازداشت شده‌اند، آزاد کنید و به آن‌ها سخت نگیرید. اکثر آن‌ها جوان هستند و سن خیلی پایینی دارند. دختران و پسران جوان را آزاد کنید. این‌ها را محارب قرار ندهید و اگر محارب هم باشند نباید به اعدام محکوم شوند و کشته شوند.»
مولوی عبدالحمید افزود: «بهترین برداشت و تفسیر از قرآن همین است که کسی را که انسانی نکشته نمی‌توانیم بکشیم. به کسی که دیگری را نکشته زندان بدهید یا تبعیدش کنید. در حدیث آمده است دینی که در آن تسامح و گذشت نباشد، خیری در آن نیست.» امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان با اشاره به برخوردها با علمای اهل‌سنت اظهار داشت: «دو عالم بسیار بزرگ اخیرا در مناطق کردنشین بازداشت شده‌اند؛ جناب ماموستا سیف‌الله حسینی از علمای برجسته جوانرود است و وقتی به خانه‌اش وارد شده‌اند با خشونت رفتار کرده‌اند. ماموستا خضرنژاد هم از علمای سرشناس آنجاست. این علما صحبتی کرده‌اند و در همه جای کشور از این صحبت‌ها وجود دارد. هیچ‌وقت جلوی صحبت را نگیرید بلکه بگذارید حرف بزنند و بهترین آن‌ها را قبول کنید. مولوی کوهی هم دو سال است بازداشت است و الآن از نظر قانونی می‌تواند آزاد باشد. خواسته همۀ ما آن است که تمام این علما را آزاد کنید. مولوی کوهی انتقاداتی کرده که الآن شدیدتر از آن‌ها گفته می‌شود.»
ایشان ادامه داد: «امیدواریم برای مولوی عبدالغفار نقشبندی هم که انتقاد کرده و حرف زده و کار دیگری نکرده است، مشکلی پیش نیاید. ما هم توصیه می‌کنیم که صحبت‌ها دلسوزانه باشند.» ایشان همچنین در خصوص صدور حکم اعدام برای یکی از پزشکان خیّر کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: «دکتر حمید قره‌حسنلو پزشک متخصصی است و جامعه پزشکی همه نسبت به ایشان پریشان و نگران هستند. به ایشان اتهام محاربه زده شده و جزو چندنفری است که در قتل یک نفر بسیجی محکوم به اعدام شده است. این پزشک جزو خیرین است و برای بسیاری زحمت کشیده است. خواسته همه آن است که دکتر حمید قره‌حسنلو و خانوادۀ ایشان را آزاد کنید.» عبدالحمید افزود: «دانشجویان را تعلیق نکنید. دانشجویان دختر و پسر حرفی می‌زنند و اعتراضی می‌کنند بگذارید حرفشان را بزنند. آن‌ها را از علم محروم نکنید.»

مشکلات باعث همدلی و انسجام مردم شده است
مولوی عبدالحمید با اشاره به همدلی ایجادشده در میان مردم ایران، گفت: «در شرایطی که امروز کشور ما در آن قرار دارد، همدلی مردم بسیار پسندیده است. مردم ایران که بعضی نسبت به یکدیگر بی‌تفاوت بودند یا همدلی‌شان کم‌رنگ بود، حالا پررنگ شده است. کسانی که در شهرهای بزرگ مثل تهران زندگی می‌کردند، به مردم شهرهای مرزی به اندازه امروز با همدلی و محبت نگاه نمی‌کردند. امروز محبت فوق‌العاده‌ای میان مردم ایجاد شده است. مردم وقتی لباس یکدیگر را می‌بینند، به آن افتخار می‌کنند.»
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان بیان داشت: «مدت‌های مدیدی گفته می‌شد که صداوسیما باید لباس و فرهنگ مردم ایران را به یکدیگر معرفی کند و مخصوصا در اوایل انقلاب اصلاً لباس منطقه ما را نمی‌شناختند و می‌گفتند این‌ها برادران افغان یا پاکستانی هستند. امروز شرایطی در کشور پیش آمده که در خیابان‌ها به یکدیگر خوش‌آمد می‌گویند و محبت می‌کنند. این همدلی و همگرایی بسیار چیز خوبی است.» ایشان با مقایسه این همدلی با وحدت شعاری، تصریح کرد: «در گذشته وقتی هفته وحدت در کشور بنیاد گذاشته شد، در ابتدا بسیار رونق داشت اما در آخر چنان کم‌رنگ شد که مهمانان خارجی به این کنفرانس‌ها نمی‌آمدند و داخلی‌ها هم هیچ روحیه‌ای نداشتند و از آن استقبال نمی‌کردند. علتش هم آن بود که شعار وحدت بود اما عملی نبود. وقتی وحدت در حد شعار باشد، میدان وسیعی ندارد اما وقتی وحدت قلبی و فراگیر باشد، عمیق است.»
مولوی عبدالحمید در ادامه گفت: «در ادارات و لایه‌های حکومتی و دولتی وحدت بسیار کم‌رنگ بوده است. همه می‌گفتند وحدت استراتژی ماست اما در واقعیت ‌چنین نبود و از وحدت به عنوان سرپوشی استفاده می‌شد. اگر کسانی هم وحدت را مهم می‌دانستند، دستشان به جایی بند نمی‌شد. چه‌بسا به مجمع تقریب شکایت می‌کردیم که جلوگیری از نماز یا توهین خلاف وحدت است اما آن‌ها می‌گفتند دست ما نیست و هیچ‌کس حرف ما را نمی‌پذیرد. در جلسات وحدت احساس می‌کردیم که چهره‌ها شاد نیستند. امروز همدلی و اتحاد به میان ملت ایران آمده است. اکثریت قاطع مردم با هم منسجم شده‌اند و همدلی پیدا کرده‌اند و علت آن هم مشکلاتی است که دارند. مردم ایران با مشکلاتی مثل تورم، گرانی و انواع مشکلات مواجه‌اند. این مشکلات مردم ایران را به هم نزدیک کرده و آن‌ها را مدافع و حامی یکدیگر کرده است.»
مولوی عبدالحمید در خصوص این همدلی توصیه کرد:‌ «همه ایرانی‌ها با مشورت یکدیگر راه‌هایی را انتخاب کنند که بتوانند با مردم دنیا تعامل داشته باشند و بین خود نیز اتحاد ایجاد کنند. زمانی که تبعیض و نابرابری نباشد و تحمل در کار باشد، وحدت واقعی شکل می‌گیرد. بسیاری از مردم ایران حتی نتوانسته‌اند آزادانه عبادت کنند و فرزندانشان را آزادانه تعلیم بدهند.»

  حمله شدید ارگان شهرداری تهران به امام جمعه اهل سنت زاهدان!

سرخوردگی و نگرانی مردم سبب بروز اعتراضات اخیر شده است
امام‌جمعه اهل‌سنت زاهدان تأکید کرد: «مردم ایران نه مخالف دین و ضد دین هستند و نه اجیر کشورهای خارجی هستند، بلکه ایرانی هستند و متعلق به همین کشور هستند. اعتراضات اخیر به دلیل مشکلات ملت ایران به وجود آمده‌اند. مردم ایران وقتی می‌بینند که به‌جای استفاده از نخبگان و شایستگان اقوام و مذاهب و دانشگاهیان توانمند، افراد ضعیفی که توانایی مدیریت را ندارند روی کار می‌آیند، وقتی می‌بینند یک دلار ۳۹ هزار تومان شده و پولشان ارزش خود را از دست داده است و در دنیا بی‌ارزش شده، احساس سرخوردگی می‌کنند. وقتی مردم می‌بینند کشوری که همه ذخایر و امکانات را دارد و از معدود کشورهای ثروتمند است اما مردم گرسنه هستند و در تأمین رزق‌شان با مشکلاتی مواجه هستند و دنبال کوله‌بری و سوخت‌بری هستند، نگران می‌شوند. اگر پست‌ها و موقعیت‌ها و مدیریت‌ها در دست افراد توانمند می‌بود کشور به اینجا نمی‌رسید. انتخابات هست اما حاصل و نتیجه‌ای ندارند، مردم به امید نتیجه در صحنه انتخابات ریاست‌جمهوری و مجلس می‌آیند اما وقتی می‌بینند که به خواسته‌هایشان نمی‌رسند و وضعیت کشور تغییر نمی‌کند و کشور روزبه‌روز در جهان منزوی می‌شود، نگران می‌شوند.»

  سخنان تند مولوی عبدالحمید در نماز جمعه زاهدان

اگر کلمات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را هم بگویم عده‌ای ناراحت می‌شوند
مولوی عبدالحمید خاطرنشان کرد: «از قول بنیان‌گذار جمهوری اسلامی می‌گویم که خطاب به رژیم گذشته می‌گفت که مردم ایران آزادی می‌خواهند و نمی‌خواهند کشور به شرق و غرب وابسته باشد، این ملت هرچه بخواهد همان درست است. اگر کلمات بنیان‌گذار جمهوری اسلامی را هم بگویم شاید عده‌ای ناراحت شوند. امروز هم مردم ایران مشکلاتی دارند و باید به این مشکلات رسیدگی شود. از زبان خود مردم مشکلاتشان را بشنوید. تنها راه همین است که تسلیم اراده ملت شوید. شاید شما در مقابل هیچ دولت خارجی و قدرتی کنار نیایید ولی در مقابل ملت باید کنار بیایید. این ملت ولی‌نعمت است. اگر مردم را ناراضی کنیم با چه کسی می‌خواهیم زندگی کنیم؟ علما همیشه مردمی بوده‌اند و برای مردم گریسته‌اند. ما که با مردم گریه کرده‌ایم، باید ببینیم حالا گریه مردم از چیست.»

پیش از این در اختلافات، کسی به علما سوءقصد نمی‌کرد
امام‌جمعه‌ اهل‌سنت زاهدان در پایان در خصوص شهادت مولوی عبدالواحد ریگی اظهار داشت: «جناب مولوی عبدالواحد ریگی از علمای بزرگوار خاش، عالمی خیراندیش و خیرخواه بود و همیشه در جهت صلح و آشتی تلاش می‌کرد. ایشان را به شهادت رساندند و همۀ ما از شهادت ایشان متأثر هستیم. در این منطقه چنین مسائلی کمتر پیش آمده که علما مورد هدف قرار می‌گیرند. پیش از این اگر کسی اختلافی هم داشته به علما، ریش‌سفیدان، تحصیل‌کردگان و زنان سوءقصدی نکرده است. ما دعا می‌کنیم که الله تعالی شهادت این عالم بزرگوار را قبول کند و درجاتشان را رفیع کند و به فرزندان و بازماندگانش صبر عنایت کند.»

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
منبع: بهارنیوز

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx