آیا سپرده گذاری در تورنادو کش کار درستی است؟

dell ghatar.com ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ دیدگاه ۵

بسیاری از پروژه‌های کریپتو در آغاز شروع به کار خود محبوب شده‌اند. تعداد زیادی از آن‌ها یک ویژگی منحصربه‌فرد را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهند که توجه آن‌ها را جلب می‌کند.

در مورد تورنادو کش، این ویژگی همان ناشناس‌بودن تراکنش است که از طریق عمل‌کردن به عنوان یک میکسر رمزنگاری صورت می‌گیرد. این رمزارز با وجود مزایایی که دارد، طوفانی را در دنیای رمزارز به پا کرده است که جزئیات آن در این مقاله بیشتر مورد بحث قرار گرفته است. برای اینکه بدانید آیا در تورنادو کش سپرده‌گذاری را انجام دهید یا خیر، لطفا ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

سپرده گذاری در تورنادو کش

میکسر ارزهای دیجیتال در تورنادو کش چیست؟

میکسر ارزهای دیجیتال یک ابزار نرم‌افزاری است که ناشناس‌بودن برخی از تراکنش‌های رمزنگاری را بهبود می‌بخشد. هنگامی که رمزارز از یک آدرس واریز می‌شود، با رمزارز سایر تراکنش‌ها مخلوط می‌شود و از آدرس دیگری برداشت می‌شود.

سپرده‌گذاری دارایی‌های کریپتو باید از طریق یک قرارداد هوشمند که به طور خاص برای انجام این تراکنش اختلاط طراحی شده است انجام شود. پس از گذشت مدت زمان مشخصی، کاربران می‌توانند توکن‌های سپرده‌شده خود را از آدرس دیگری برداشت کنند. هر میکسر فرآیند اختلاط خاص خود را دارد. تکنیک‌های رمزنگاری مختلف (که با هر پروتکل متفاوت است) می‌تواند برای تأیید سپرده‌های رمزنگاری‌شده استفاده شود.

تورنادوکش چگونه کار می‌کند؟

Tornado Cash تراکنش‌های خود را با شواهد دانش صفر که می‌توانند تمام اطلاعات تراکنش‌ها را مبهم کنند ترکیب می‌کند. از این رو، تورنادو کش به عنوان یک سرویس غیرمتمرکز در نظر گرفته می‌شود که با استفاده از قراردادهای هوشمند عمل می‌کند. این بدان معناست که احزاب متمرکز نمی‌توانند از فرآیند میکس بودجه به دست آورند.

هنگامی که یک کاربر وجوه خود را به تورنادو کش واریز می‌کند، پروتکل قبل از واریز توکن‌های ERC-20 یک هش کاملا تصادفی ایجاد می‌کند. برای اینکه کاربر بتواند وجوه خود را از آدرس دیگری برداشت کند، باید کلید معتبر را ارسال کند.

اثبات دانش صفر

یکی از دو مؤلفه اصلی پشت تورنادو کش شامل اثبات دانش صفر است. اثبات دانش صفر نوعی پروتکل‌ دیجیتالی است که با تسهیل اشتراک‌گذاری داده‌ها بین طرف‌های جداگانه بدون ارائه اطلاعاتی درباره تراکنش‌ها که می‌تواند شامل رمز عبور باشد، حریم خصوصی را بهبود می‌بخشد.

از آنجایی که این نوع اطلاعات به طرف دیگر ارائه نمی‌شود، اثبات‌های دانش صفر تا حد زیادی امنیت را بهبود می‌بخشند و با رفع نیاز به ذخیره اطلاعات در لایه ۱، ازدحام را کاهش می‌دهند.

استخراج به صورت گمنام

استخراج به صورت گمنام برای ارائه نقدینگی به هر کاربر تورنادو کش که از ویژگی‌های حریم خصوصی TORN پشتیبانی می‌کند، طراحی شده است. کاربران می‌توانند از طریق سیستم استخراج نقدینگی که دارای دو مرحله برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی کاربر است، پول نقد دریافت کنند. هنگامی که کاربر با پروتکل تورنادو کش تعامل می‌کند، تعداد مشخصی امتیاز دریافت می‌کند که مستقیماً به یک حساب محافظت‌شده واریز می‌شود. پس از آن می‌توان آن‌ها را به توکن‌های TORN تبدیل کرد که منبع ثابتی دارند.

تورنادو کش

آرامش قبل از طوفان

تورنادو کش تقریباً بلافاصله پس از راه‌اندازی در سال ۲۰۱۹ محبوبیت خود را نشان داد؛ اما خود این پروژه از آن زمان تاکنون با مشکلات متعددی مواجه شده است که اولین مورد آن در اوایل آگوست ۲۰۲۲ زمانی که خزانه‌داری ایالات متحده تحریم‌ها را اجرا کرد، رخ داد. در مارس ۲۰۲۲، رومن سمنوف در گفتگو با بلومبرگ اعلام کرد که اجرای تحریم‌ها بر پروتکل‌های غیرمتمرکز از نظر فنی غیرممکن است.

علی‌رغم این ادعا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ایالات متحده تحریم‌ها را در ۸ آگوست ۲۰۲۲ وضع کرد. دلیل آن، توانایی تورنادو کش برای امکان ناشناس‌بودن تراکنش‌ها به عنوان یک میکسر سکه بود. میکسرهای سکه راه‌حلی عالی برای پولشویی به حساب می‌آمدند.

درست است که پولشویی با این سرویس امکان‌پذیر است؛ اما اثبات وقوع آن نیز دشوار است. از زمان آغاز به کار، تیم تورنادو کش اعلام کرده است که کنترل‌های موثری را اعمال خواهد کرد که پولشویی توسط بازیگران مخرب سایبری را محدود یا از آن جلوگیری کند.

علی‌رغم این وعده‌ها، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اعلام کرد که تورنادو کش هرگز اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت‌های غیرقانونی مانند طرح‌های کلاهبرداری و باج‌افزار انجام نداد. این وزارت بر این باور است که میکسرهای ارزی مانند تورنادو کش تهدیدی برای امنیت ملی هستند و این موضوع تا حدی به دلیل استفاده از تورنادو کش در سرقت‌های رمزنگاری مختلف در سال گذشته است؛ به عنوان مثال در مارس ۲۰۲۲، ۶۱۵ میلیون دلار توکن از رونین به سرقت رفت. حمله دیگری به یک استارت آپ معروف به هارمونی روی داد که منجر به ضرر ۱۰۰ میلیون دلاری شد.

موارد استفاده از تورنادو کش

پلتفرم تورنادو کش عمدتاً توسط سرمایه‌گذاران و دارندگان رمزارز استفاده می‌شود که می‌خواهند تراکنش‌های کاملاً ناشناس انجام دهند. کاربران همچنین می‌توانند به توکن‌های TORN برای ارائه پیشنهادات حاکمیتی دسترسی داشته باشند یا به تغییرات در پروتکل رأی دهند. هنگامی که کاربران از طریق تورنادو کش به اندازه کافی امتیاز ناشناس‌بودن به دست آورند، می‌توانند این امتیازها را به توکن‌های TORN تبدیل کنند.

سقوط تورنادو کش

بلافاصله پس از اعمال تحریم‌های ایالات متحده بر تورنادو کش، یک نفر در آمستردام در هلند دستگیر شد. مقامات هلندی یک توسعه‌دهنده تورنادو کش ۲۹ ساله مظنون به فعالیت‌های مجرمانه را دستگیر کردند. بسیاری از توسعه‌دهندگان تورنادو کش به سرعت نسبت به اتفاقات آینده ابراز نگرانی کردند.

مقامات بر این باورند که توسعه‌دهنده‌ای که آن‌ها دستگیر کردند (الکسی پرتسف) در پولشویی و مخفی نگه‌داشتن جریان‌های مالی مجرمانه از طریق میکس ارزهای دیجیتال نقش داشته است.

سرویس اطلاعات مالی و تحقیقات هلند از آن زمان اعلام کرده است که احتمال دستگیری‌های بیشتری در هفته‌های آینده وجود دارد. در حال حاضر مشخص نیست که آن شخص درگیر فعالیت‌های مجرمانه بوده یا صرفاً درگیر نوشتن کد برای پروتکل تورنادو کش بوده است.

سقوط تورنادو کش

جمع‌بندی

تورنادو کش یک پلتفرم رمزنگاری است که ثابت کرده است در بین سرمایه‌گذاران و دارندگان ارز دیجیتال که خواهان ناشناس‌ماندن بیشتر در تراکنش‌های خود هستند بسیار محبوب است. از آنجایی که ماهیت غیرمتمرکز پلتفرم و قابلیت اختلاط رمزنگاری ظاهراً می‌تواند پولشویی را فعال کند، وزارت خزانه‌داری ایالات متحده اخیراً تورنادو کش را تحریم کرد. این تحریم‌ها لزوما برای همیشه برقرار نخواهند بود و مسیر تورنادو کش احتمالاً برای آینده نامشخص خواهد بود.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx