مناقصات از نظر روش دعوت مناقصه گران

dell ghatar.com ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ دیدگاه ۱۳

همه افراد می‌توانند در مناقصات شرکت کنند، اما قبل از شرکت در مناقصه باید از نوع مناقصه و محل برگزاری آن اطلاعاتی را کسب کنند. به طور کلی به دو صورت محدود و عمومی، مناقصه‌ها برگزار می‌شوند.

مناقصات از نظر روش دعوت مناقصه گران

برای درک بهتر از انواع مناقصات از نظر روش دعوت مناقصه گران، می‌توانید به پایگاه ملی مناقصه مراجعه کنید. در این پایگاه انواع مناقصه‎های عمومی اطلاع رسانی می‌شوند تا مناقصه گران متناسب با شرایط خود، در آنها شرکت کنند.

انواع مناقصات از نظر روش دعوت مناقصه گران

به طور کلی می‌توان گفت از نظر روش دعوت مناقصه گران، مناقصه‌ها در دو دسته بندی، مناقصه عمومی و مناقصه محدود، طبقه بندی می‏شوند.

۱-مناقصه‌های عمومی

در مناقصه‌های عمومی یک فراخوان کلی و عمومی صادر می‌شود که در این آگهی عمومی، افرادی که واجد شرایط هستند می‌توانند در مناقصه شرکت کنند. اطلاع‌رسانی و فراخوان مناقصه‌های عمومی در روزنامه‌های کثیرالانتشار کشور یا استانی که مناقصه برگزار می‌شود، در دو یا سه نوبت به چاپ می‌رسد. البته اطلاع‌رسانی تنها از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار صورت نمی‌گیرد و مناقصه گزار می‌تواند از طریق سایر رسانه‌های ارتباط جمعی و شبکه‏های اطلاع رسانی، فراخوان خود را انتشار دهد. در پایگاه ملی مناقصه به عنوان یک بانک اطلاعاتی، تمام اطلاعات مورد نیاز در مورد برگزاری مناقصه‌های عمومی و ترک مناقصه به صورت لحظه‌ای اطلاع‌رسانی می‌شود.

مناقصه‌های عمومی

مناقصه عمومی داخلی و بین المللی

مناقصه‌های عمومی یا نامحدود، در نوع داخلی و بین المللی برگزار می‌شوند. در مناقصه عمومی داخلی، فراخوان و اطلاع‌رسانی تنها در داخل کشور صورت می‌گیرد، از این رو تنها پیمانکاران داخلی هستند که می‌توانند در این مناقصه‌ها شرکت کنند. اما در مناقصه عمومی بین المللی، اطلاع‌رسانی و آگهی‌ها در روزنامه‌های کثیرالانتشار بین المللی نیز به چاپ می‌رسند. از این رو علاوه بر پیمانکاران داخلی، پیمانکاران خارجی نیز می‌توانند در این مناقصه‌ها شرکت کنند. به طور مثال برای شرکت در مناقصات پالایشگاه اصفهان ، می‌توان مناقصه عمومی داخلی و بین المللی را برگزار کرد.

آگهی مناقصه‌های عمومی

در آگهی مناقصه‌های عمومی اطلاعاتی از جمله نوع پروژه، محل برگزاری مناقصه، زمان برگزاری مناقصه، ضمانت نامه‌های لازم، میزان سپرده، مدت زمان اجرای مناقصه، روش‌های پرداختی به پیمانکار منتخب و اطلاعات دیگر ذکر می‌شود.

شرایط شرکت در مناقصه عمومی

در مناقصه ایران ، شرکت کننده در مناقصه عمومی باید حقوقی مستقل باشد، از تخصص بالا برخوردار باشد، توانایی مالی خوبی داشته باشد، از نظر فنی در سطح بالایی باشد، شماره اقتصادی ارائه دهد و در یک مناقصه مرتبط با حیطه کاری خود شرکت کند.

۲-مناقصه‌های محدود

اما مناقصه‌های محدود به طور عموم برگزار نمی‌شوند. این نوع مناقصه‌ها محدود به افراد خاصی است که تنها آن‌ها می‌توانند در این مناقصه‌ها شرکت کنند. اطلاع‌رسانی مناقصه‌های محدود به صورت دعوت نامه است که تنها برای افرادی که طبق ضوابط و قوانین برگزاری مناقصات، صلاحیت دارند، ارسال می‌شوند. این مناقصه گزار است که به دلایل مختلفی برای مناقصه، محدودیت‌هایی را در نظر می‌گیرد و با توجه به همین محدودیت‌ها و شرایط مناقصه، افراد خاصی را به مناقصه دعوت می‌کند.

تایید صلاحیت افراد برای شرکت در مناقصه‌های محدود

یک کمیسیون سه نفره بر اساس تخصص و آگاهی، از سوی وزیر یا رئیس سازمان انتخاب می‌شوند. سپس مدارک داوطلبان توسط این کمیسیون مورد بررسی قرار می‌گیرد. از جمله فاکتورهایی که مورد توجه قرار می‌گیرند می‌توان به تجربه، توان مالی و سابقه اشاره کرد. پس از تایید اسامی از سوی این کمیسیون، در لیست واجدین شرایط برای حضور در مناقصه محدود قرار می‌گیرند. این لیست واجدین شرایط در اختیار تمامی وزارتخانه‌ها و موسسات دولتی قرار می‌گیرد تا برای هر نوع برگزاری مناقصه محدود بتوانند از این لیست بهره لازم را ببرند. برای اطلاع‌رسانی این افراد از مناقصه، دعوت نامه ارسال می‌شود.

محدودیت شرکت در مناقصه برای واجدین شرایط در لیست

برای تمام افرادی که در لیست واجدین شرایط قرار دارند، دعوت نامه ارسال می‌شود اما کسانی که معاملات آن‌ها از نصاب ذکر شده، افزایش پیدا کرده باشد، نمی‌توانند در مناقصه محدود شرکت کنند. البته گاهی ممکن است در طی ارزیابی صلاحیت واجدین شرایط، در نهایت یک نفر مورد تایید قرار بگیرد که این مناقصه یک مناقصه انحصاری خواهد بود.

اهمیت برگزاری مناقصه محدود

در برخی از شرایط که امکان برگزاری مناقصه‌های عمومی وجود ندارد یا با برگزاری مناقصه عمومی امکان دارد منافع سازمان یا کشور به خطر افتد، مناقصه‌های محدود را برگزار می‌کنند. آنچه در اجرای این مناقصات اهمیت دارد شفاف‌سازی است تا از هر گونه فساد اداری و ابهام جلوگیری شود.

سخن پایانی

دعوت مناقصه گران برای شرکت در مناقصه در دو روش عمومی و محدود است. واجدین شرایط می‌توانند با توجه به فراخوان‌هایی که در روزنامه‌های کثیرالانتشار درج می‌شوند، متناسب با شرایط موجود، در یک مناقصه عمومی شرکت کنند یا با دریافت یک دعوت نامه از مناقصه گزار، در یک مناقصه محدود شرکت کنند.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx