علت کم شدن روغن ترمز

dell ghatar.com ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ دیدگاه ۱۶

سیستم ترمز نقش حیاتی را در کنترل خودرو ایفا می کند که اگر قطعات آن به درستی کار نکنند، عملکرد سیستم ترمز دچار افت شده و نمی توان به درستی خودرو را در مکان مناسب متوقف کرد.

یکی از انواع لوازم مصرفی در سیستم ترمز خودرو، روغن ترمز است که نقش حیاتی و مهمی را در ماشین ایفا می کند. به طوری که اگر روغن ترمز از کیفیت بالایی برخوردار نباشد، می تواند به راحتی عملکرد سیستم ترمز را دچار اختلال کند. علت کم شدن روغن ترمز آنقدر حائز اهمیت است که توصیه می شود این مقاله را به طور کامل مطالعه کنید. در این صورت هم در زمان مناسب اقدام به تعویض روغن ترمز می کنید، هم می توانید از کم شد روغن ترمز جلوگیری کنید.

علت کم شدن روغن ترمز
علت کم شدن روغن ترمز

روغن ترمز چیست و چه کاری انجام می دهد؟

روغن ترمز یکی از انواع لوازم مصرفی در خودرو است که نقش مهمی را در انتقال نیروی پدال به سمت دیسک و لنت ترمز برعهده دارد. عملکرد روغن های ترمز بدین گونه است که با فشار دادن پدال ترمز، روغن ترمز جریان پیدا می کند و به سمت لنت ترمز می رود. سپس این لنت به وسیله نیرویی که توسط روغن ترمز به آن وارد می شود به سمت دیسک حرکت کرده و به آن فشار وارد می کند.

عملکرد روغن ترمز در کنار ساده بودنش، می تواند اهمیت بسیار زیادی داشته باشد. به طوری که اگر به سلامت روغن ترمز توجه نداشته باشید و یا به هر دلیلی از روغن های بی کیفیت بخرید، به راحتی متوجه تفاوت عملکرد سیستم ترمز ماشین خودتان خواهید شد. بنابراین، باید به سلامت و مناسب بودن حجم روغن ترمز در خودروی خود توجه داشته باشید و از بهترین روغن های ترمز استفاده کنید.

علت کم شدن روغن ترمز چیست؟
علت کم شدن روغن ترمز چیست؟

علت کم شدن روغن ترمز

با وجود پراهمیت بودن روغن ترمز در این سیستم، برخی از افراد به علت کم شدن روغن ترمز بی توجه هستند و می خواهند که تا چندین سال از روغن ترمز موجود در خودروی خودشان استفاده کنند و البته برخی از افراد نیز به محض مشاهده کم شدن روغن لنت ترمز، دوباره مقداری روغن روی آن می ریزند و تصور می کنند که هیچ اشکالی در این مورد وجود ندارد.

به طور کلی، هر زمانی که متوجه کم شدن روغن ترمز بودید، باید به دنبال دلیل این اتفاق باشید. در غیر این صورت ممکن است حتی با تعویض و استفاده از بهترین روغن ها، دوباره مجبور به خرید روغن شوید و این هزینه زیادی را برای شما به همراه خواهد داشت. در ادامه به برخی از علت هایی که می توانند باعث کم شدن روغن ترمز شوند اشاره می کنیم:

نشتی روغن در سیستم ترمز

در صورتی که در مسیر روغن ترمز نشتی وجود داشته باشد، احتمال کم شدن روغن ترمز وجود دارد. حال ممکن است این نشتی در سیلندر اصلی، خطوط ترمز، کالیپرها و شیلنگ ها اتفاق بیفتد و باعث کم شدن روغن ترمز گردد. اگر به دنبال علت کم شدن روغن ترمز هستید، باید حتما بررسی کنید که آیا شیلنگ یا قطعاتی در مسیر سیستم ترمز فرسوده و خراب شده اند یا خیر؟ ممکن است در اثر برخورد چیزی به مسیر روغن ترمز، این مسیر دچار خرابی و پارگی شده باشد.

مصرف شدن لنت ترمز

در صورتی که لنت ترمز تارا یا هر خودروی ایرانی و خارجی دیگری تمام شده باشد، سطح روغن ترمز از حالت فول به سمت پایین تر می آید. زیرا روغن ترمز فشار را به صورت ثابت در پشت لنت ها نگه می دارد و اگر ارتفاع لنت کاهش پیدا کند، سطح روغن نیز پایین تر می آید. بنابراین اگر پس از تعویض لنت ترمز متوجه شدید که دوباره سطح روغن ترمز بالا آمده است، نیازی به نگرانی برای کم شدن روغن ترمز نیست و سیستم ترمز کاملا سالم می باشد.

معیوب بودن شلنگ ترمز

یکی از رایج ترین دلایل کم شدن روغن ترمز، پارگی و معیوب بودن شلنگ است. شلنگ های روغن ترمز وظیفه خارج کردن روغن ترمز را دارند و اگر نشتی داشته باشند و یا دچار پارگی شوند، بخشی از روغن ترمز از دست خواهد رفت. بنابراین، اگر متوجه کم شدن سطح روغن ترمز شدید، حتما سالم یا پاره بودن شلنگ ها را بررسی کنید و در صورت نیاز آن ها را با نمونه جدید جایگزین نمایید.

دلیل کم شدن روغن ترمز
دلیل کم شدن روغن ترمز

علائم کم شدن روغن ترمز چیست؟

کم شدن روغن ترمز می تواند خسارات زیادی را به همراه داشته باشد. متاسفانه برخی از افراد توجهی به این موضوع ندارند و با همین سطح از روغن ترمز رانندگی می کنند. این در حالی است که کارایی و کیفیت لنت ترمز L90 و دیگر خودروها می تواند تاثیر زیادی روی کنترل ماشین داشته باشد. علائم زیر نشان می دهند که سطح روغن ترمز کم شده و نیاز به تعویض یا تجدید این روغن خواهید داشت:

روشن شدن چراغ ترمز یا ABS

در صورتی که چراغ ترمز یا ای بی اس روشن شود، به این معنی است که مشکلی در سیستم خودروی شما وجود دارد. اگر تصور می کنید که روشن شد چراغ ترمز به علت کم شدن روغن ترمز است، کافیست که مقداری روغن را در محفظه مورد نظر بریزید و آن را شارژ کنید. اگر چراغ هشدار خاموش شد که مشکل از این موضوع بوده، ولی اگر چراغ همچنان روشن بود مشکل از جای دیگری است.

افت عملکرد پدال ترمز

در صورتی که متوجه شدید عملکرد پدال ترمز به صورت صحیح نیست و نمی تواند به خوبی به ترمز فشار وارد کند، باید به کم شدن روغن ترمز شک کنید. به طور کلی، احساس نرمی که در پدال وجود دارد می تواند ناشی از افت کیفیت روغن ترمز باشد.

صدای سیستم ترمز

سر و صدایی که در سیستم ترمز به وجود می آید، می تواند نشان دهنده کم شدن روغن ترمز باشد. اگر پس از فشار دادن پدال صدای بدی به گوشتان می رسد، باید حتما برای بررسی میزان روغن ترمز و همچنین جزئیات لنت ترمز به یک مرکز تخصصی تعمیر ماشین مراجعه کنید.

بوی بد سیستم ترمز

در صورتی که متوجه بوی سوختگی در سیستم ترمز خود شدید، باید به تمام شدن یا کم شدن روغن ترمز شک داشته باشید. این موضوع به دلیل کم شدن روغن ترمز، بالا رفتن دمای آن و همچنین گرم شدن لنت ترمز است.

لرزش خودرو در حین ترمز

لرزش خودرو در حین ترمز می تواند نشان دهنده کم شدن روغن ترمز در ماشین باشد. البته این موضوع گاهی به دلیل تمام شدن لنت ها نیز هست و باید به این نکته توجه داشته باشید.

چشمک زدن چراغ ترمز دستی

اگر در حین ترمز گرفتن، متوجه روشن شدن چراغ ترمز دستی شدید حتما سطح روغن ترمز خود را بررسی کنید. چون ممکن است کم شدن روغن ترمز دلیل بروز این مشکل باشد.

علائم کم شدن روغن ترمز
علائم کم شدن روغن ترمز

خرید بهترین روغن ترمز از یدک پارت

فارغ از اینکه علت کم شدن روغن ترمز چیست، شما باید هر ۱ الی ۲ سال یکبار این روغن ها را تعویض کنید. کیفیت روغن های ترمزی که برای خودروی خودتان خریداری می کنید نیز می تواند تاثیر زیادی روی طول عمر آن داشته باشد. برای خرید بهترین روغن ترمز می توانید به سایت یدک پارت مراجعه کرده و سفارش خودتان را در این سایت ثبت کنید. در حال حاضر با وجود این سایت دیگر نیازی به مراجعه حضوری به مراکز فروش لوازم یدکی خودرو نیست و می توان در کوتاه ترین زمان ممکن این روغن ها را خریداری و درب منزل دریافت کرد.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx