نکات مهم خرید سیم و کابل برق

dell ghatar.com ۲۷ آذر ۱۴۰۲ دیدگاه ۱۶

رعایت برخی نکات در خرید سیم و کابل برق، می‌تواند به تشخیص کیفیت و استاندارد سیم و کابل، عملکرد بهتر سیستم برق، ایمنی، دوام و پایداری بیشتر آن کمک ‌کند.

از این رو، توجه به جزئیات فنی و استانداردها شدیدا توصیه شده و بهتر است از تامین کنندگان معتبر و معروف خرید کنید. در ادامه به اطلاعات اولیه و نکات مهم برای خرید سیم و کابل برق اشاره شده است.

خرید سیم و کابل

کارایی و عملکرد سیم و کابل

سیم و کابل برق با کیفیت، عملکرد بسیار بهتری نسبت به سایر نمونه های متفرقه موجود در بازار دارند. سیم‌ ها با مقاومت مناسب و هدایت برق خوب، تلفات انرژی برق، در طول مسیر انتقال را به حداقل می ‌رسانند. همچنین این سیم‌ و کابل‌ ها توانایی انتقال بارهای بالا را داشته و مانع افت ولتاژ ناخواسته می‌ شوند.

پایداری و دوام سیم و کابل

از ویژگی های مهم سیم و کابل با کیفیت، می توان به دوام و استحکام بالای آن اشاره نمود که قابلیت استفاده به مدت طولانی و در شرایط مختلف را دارند. انتخاب سیم و کابل ساخته شده با مواد با کیفیت، مقاومت بالایی در برابر خوردگی، رطوبت و دماهای مختلف دارند که به طول عمر آنها کمک می‌ کند و نیاز به تعویض مکرر و هزینه های اضافی را کاهش می ‌دهد.

کاربرد سیم و کابل برق

سیم و کابل برق در محیط‌ های مختلف و برای مصارف گوناگون استفاده می‌ شوند، از جمله مصارف آن در منازل، ساختمان ‌ها، صنایع، ماشین ‌آلات و دستگاه ‌های الکتریکی می باشد. برای هرکدام از موارد یاد شده نیاز است تا قطر و نوع مناسب سیم و کابل انتخاب شود تا بهترین عملکرد و بازدهی را برایتان داشته باشد. برای انتخاب سیم و کابل برق با کیفیت، معیارهای زیر را می ‌توان در نظر گرفت:

معیار های انتخاب سیم و کابل برق با کیفیت

ظرفیت جریان

ظرفیت جریان در سیم و کابل، مشخص می ‌کند که محصول حداکثر تا چه جریانی را میواند منتقل نماید. میزان جریان برقی مورد نیاز در سیستم برق شما باید توسط سیم و کابل تحمل شود و در صورت انتخاب نادرست سیم و کابل می تواند باعث خرابی تجهیزات یا آتش سوزی شود.

مقاومت و هدایت برق

مقاومت و هدایت برق در سیم و کابل نیز از معیارهای مهم برای انتخاب صحیح آنها است. به طوره خلاصه سیم و کابل با مقاومت کم و هدایت بالا، تلفات برق کمتری در طول مسیر انتقال ایجاد می ‌کنند و عملکرد بهتری دارند، که تنها محصولات با کیفیت مناسب، چنین ویژگی هایی را دارا هستند.

مقاومت در برابر شرایط محیطی

مقاوم بودن سیم و کابل برق در برابر شرایط محیطی مختلف دارای اهمیت بالایی می باشد زیرا ممکن است که سیم و کابل در شرایط محیطی دارای رطوبت بالا، خوردگی، حرارت یا شعله مورد استفاده قرار گیرد. انتخاب سیم و کابل با مشخصات مناسب به شما اجازه می‌ دهد تا در شرایط محیطی مختلف بدون مشکل عمل کنید.

تفاوت سیم و کابل برق

تفاوت اصلی سیم و کابل برق در ساختار و تعداد رشته‌ است:

سیم برق

سیم برق به یک رشته برقی یا چند رشته برقی که به صورت موازی در کنار هم قرار داده شده‌اند، گفته می‌ شود. سیم برق معمولاً به صورت تک رشته است و برای اتصالات ساده و فاصله کوتاه مناسب است. مثلاً اتصال لامپ‌ یا دستگاه ‌های کوچک.

کابل برق

کابل برق شامل یک یا چند رشته برقی است که درون یک عایق پوششی قرار دارند. عموماً کابل برق دارای عایق داخلی، روکش فلزی و پوشش خارجی است که برای محافظت از رشته ‌ها در برابر خطراتی مانند رطوبت، آسیب مکانیکی و تداخل الکترومغناطیسی استفاده می‌ شود. با خرید کابل برق میتوانید از آن برای برای انتقال برق در فواصل بلند، نصب‌ های خارجی، صنایع ساختمانی، صنعتی و تجاری استفاده نمایید. به طور کلی، هدف از خرید سیم برق، بیشتر برای استفاده در اتصالات کوتاه و ساده می باشد، در حالی که کابل برق برای انتقال برق در فواصل بلند و برای کاربردهایی که نیاز به محافظت و عملکرد بالاتری دارند مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

انواع سیم برق و کاربردهای آنها

سیم برق مفتولی

سیم برق مفتولی یا خشک از یک رشته سیم تشکیل شده است که هسته این سیم به صورت یک مفتول تک رشته است و با یک پوشش فیزیکی محافظت می‌ شود. این نوع سیم برق برای استفاده در برق ‌رسانی موتورها، تابلو برق ها، دستگاه ‌های الکتریکی مناسب می باشد. سیم های برق مفتولی انعطاف پذیری پایینی دارند و دارای سطح مقطع های متفاوتی هستند که برای مصارف گوناگون مورد استفاده قرار میگیرند، این سیم ها مقاومت بیشتری در مقابل خوردگی دارند و به نسبت سیم های افشان قیمت کمتری دارند.

سیم برق افشان

سیم برق افشان شامل یک رشته برقی است که هسته آن از بهم تنیده شدن رشته های نازک رسانا ساخته شده و درون یک عایق pvc قرار دارد. این نوع سیم به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت، رطوبت و آسیب مکانیکی، برای استفاده در صنایع ساختمانی، سیستمهای صنعتی و نصبهای خارجی مناسب است.این سیم انعطاف پذیر است و مانند سیم مفتولی سطح مقطع های متفاوتی دارد.

سیم برق نیمه افشان

سیم برق نیم افشان شامل یک رشته برقی است که دارای یک لایه از عایق های پی وی سی یا پلی اتیلین می باشد. این نوع سیم برق برای استفاده در داخل ساختمان ‌ها، در سیستم ‌های روشنایی، نصب‌ های داخلی و کاربردهای خانگی مناسب است. تعداد رشته های بکار رفته در سیم های نیمه افشان نسبت به سیم های افشان کمتر و زخامت هر رشته بیشتر میباشد.

انواع سیم برق و کاربردهای آنها

سیم ارت

سیم ارت یا کابل ارت شامل یک رشته برقی با قطر بزرگ و مقاومت الکتریکی پایین است. این نوع سیم برق، برای اتصال به زمین در سیستم‌ های الکتریکی و الکترونیکی استفاده می‌ شود. سیم ارت کمک می‌ کند تا جریان‌ های ناخواسته به زمین تخلیه شود و از ایجاد خطر برق‌ گرفتگی و آسیب به دستگاه ‌ها جلوگیری شود. این سیم از جنس مس و با روکش زرد و سبز رنگ میباشد.

سیم نایلون

از دیگر انواع سیم، می ‌توان سیم نایلون را نام برد که از چسبیدن دو سیم نازک ساخته شده است، این سیم در فضا هایی با فشار مکانیکی بسیار پایین مورد استفاده قرار می گیرد و بیشترین کاربرد را در صنعت ساختمان‌ سازی دارد. سیم نایلون نسبت به سایر انواع سیم، دارای قدرت ضعیفی است، بنابراین در مصارف صنعتی کاربرد ندارد.

سیم لاکی

سیم لاکی نیز دارای یک رساها از جنس مس یا آلومینوم می باشد که توسط یک عایق نازک محافظت می شود و بیشترین کاربرد آن در سیم پیچی های موتورهای الکتریکی، ترانسفورماتور ها، بلنگو ها و سوپاپ های هارد دیسک می باشد.

انواع کابل بر اساس سطح ولتاژ

کابل‌ های فوق فشار قوی: (Extra high Voltage)برخی از کابل ‌ها برای کاربردهای خاصی با ولتاژ بالا طراحی شده‌اند، این کابل با علامت اختصاریEHV و سطح ولتاژ ۴۰۰ کیلو ولت به بالا می باشد.

کابل‌ های فشار قوی (High Voltage Cables): این نوع کابل ‌ها برای انتقال برق با ولتاژ بالا استفاده می ‌شوند، مانند برق انتقالی در شبکه‌ های بزرگ برق. کابل فشار قوی معمولاً دارای ساختار پیچشی بوده و عایق ضخیمی دارند تا بتوانند ولتاژ بالا را تحمل کنند. این کابل با علامت اختصاریHV و سطح ولتاژ ۶۳ تا ۲۳۰ کیلو ولت می باشد.

کابل‌ های فشار متوسط (Medium Voltage Cables): این کابل‌ ها برای انتقال برق با ولتاژ متوسط استفاده می‌ شوند، یکی از مصارف آن استفاده در شبکه ‌های توزیع برق می باشد. آنها دارای عایق متوسطی هستند که به تحمل ولتاژ متوسط کمک می ‌کند. این کابل با علامت اختصاریMV و سطح ولتاژ ۱ تا ۳۳ کیلو ولت می باشد.

کابل‌ های فشار ضعیف(Low Voltage Cables): این کابل‌ ها برای انتقال برق با ولتاژ کمتر استفاده می‌ شوند، مانند استفاده در خانه‌ ها و ساختمان ‌ها. کابل فشار ضعیف دارای عایق کمتری نسبت به کابل‌ فشار متوسط و فشار قوی می باشد. این کابل با علامت اختصاریLV و سطح ولتاژ ۳۰۰ تا ۱۰۰۰ ولت می باشد.

انواع مختلف کابل

کابل افشان

این کابل ها از تعدادی سیم تک رشته افشان تشکیل شده است که درون یک عایق قرار دارند و از انعطاف بالایی برخوردار می باشد. ازاین کابل در مکان هایی با تنش مکانیکی پایین استفاده می شود. کابل های افشان دارای رشته های نازک سیم هستند که به دلیل نوع ساخت برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

کابل مفتولی

کابل مفتولی استفاده های زیادی در پروژه های صنعتی دارد، این کابل از چند سیم مفتولی تشکیل شده است که در یک روکش عایق قرار دارند. این نوع کابل قدرت انتقال جریان بالایی دارد. علت نام گذاری این محصول به کابل مفتولی یا خشک به علت عدم انعطاف پذیری این کابل می باشد و در مصارفی که نیاز به جابجایی و انعطاف نباشد مورد استفاده قرار می گیرد.

کابل شیلد دار

کابل شیلد دار، کابل زره دار یا کابل مسلح، یک نوع کابل برق است که دارای یک لایه شیلد محافظ برای رشته برقی درون آن است. شیلد معمولاً از جنس فویل آلومینیومی، فولاد یا گالوانیزه است که به طور محافظتی حول رشته برقی قرار می ‌گیرد. همچنین، کابل شیلد دار یک محافظ برای حفظ اطلاعات و نویزگیر دارد. این کابل برای مصارف مختلفی از جمله سیستم‌ ها و شبکه‌ ها برای انتقال اطلاعات به کار می ‌رود.

کابل نیمه افشان

همانطور که از نام این کابل مشخص است، مابین دو نوع کابل افشان و مفتولی قرار دارد و تا حدودی انعطاف ‌پذیر است. البته در مواقعی که به کابل مفتولی با میزان کمی انعطاف ‌پذیری نیاز باشد، از این کابل استفاده می شود.

استانداردها و گواهی‌ ها برای سیم و کابل

. برخی از استانداردهای رایج سیم و کابل عبارتند از:

 

استاندارد : IEC 60227 این استاندارد برای سیم‌ های برق خانگی و کاربردهای عمومی استفاده می ‌شود.

استاندارد: IEC 60228 این استاندارد برای روکش ‌های فلزی در کابل ‌های برق استفاده می ‌شود.

استاندارد: IEC 60331 این استاندارد برای آزمون مقاومت در برابر آتش‌ سوزی در کابل ‌های برق استفاده می‌ شود.

استاندارد: IEC 60794 این استاندارد برای کابل ‌های فیبر نوری استفاده می ‌شود و مشخصات فنی مربوط به آنها را تعیین می ‌کند.

استاندارد: UL (Underwriters Laboratories) این استاندارد در آمریکا استفاده می‌ شود و گواهینامه UL برای اطمینان از ایمنی و کیفیت سیم و کابل برق استفاده می ‌شود.

مزایا و معایب سیم و کابل برق مسی و آلومینیومی

مزایا سیم و کابل مسی

  • راندمان بالا: سیم و کابل برق مسی راندمان بالایی دارند و به طور کلی جریان برق بهتری را انتقال می ‌دهند.
  • مقاومت بالا در برابر اکسیداسیون: مس مقاومت بالایی در برابر اکسیداسیون دارد و در نتیجه می ‌تواند در محیط‌ های خشک و رطوبتی کاربرد داشته باشد.
  • انعطاف پذیری بالا: سیم و کابل برق مسی به دلیل انعطاف پذیری بالا، راحت تر برای نصب و استفاده می ‌شوند.
  • عمر طولانی: مس معمولاً دارای عمر طولانی‌ تری نسبت به آلومینیوم است.

معایب سیم و کابل مسی

  • هزینه بالا: مس در مقایسه با آلومینیوم هزینه بالاتری دارد.
  • وزن بالا: سیم و کابل برق مسی به دلیل وزن بالای خود قابلیت نصب و جابجایی سخت تری نسبت به سیم و کابل برق آلومینیومی دارند.

مزایا و معایب سیم و کابل برق آلومینیومی

  • هزینه کمتر: سیم و کابل برق آلومینیومی هزینه کمتری نسبت به مس دارند.
  • وزن کمتر: سیم و کابل برق آلومینیومی به دلیل وزن کمتر، مناسب برای استفاده در ساختمان‌ ها و سیستم ‌های برقی بلند مدت هستند.

معایب سیم و کابل برق آلومینیومی

  • اکسیداسیون: آلومینیوم به راحتی اکسید می ‌شود و به علت اکسیداسیون، مقاومت کمتری در برابر رطوبت و هوا دارد.
  • راندمان پایین تر: آلومینیوم راندمان کمتری نسبت به مس دارد و ممکن است در انتقال برق دچار افت ولتاژ شود.
  • خطرات ایمنی: به دلیل مشکلات اکسیداسیون و راندمان کمتر، استفاده از سیم و کابل برق آلومینیومی ممکن است خطرات ایمنی بیشتری را به همراه داشته باشد.

انتخاب بین مس و آلومینیوم:

کابل مسی به دلیل انتقال برق با راندمان بالا و کیفیت برق خوب، استفاده در محیط ‌های خشک و رطوبتی، ایمنی بالا، طول عمر بالا و مقاومت بالاتر در برابر اکسیداسیون و راندمان بالاتر بهترین انتخاب می باشد. اگر هزینه و وزن کابل برایتان مهم است استفاده از کابل آلومینیومی بهترین انتخاب می باشد.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx