زیباترین میدان‌های تهران

lokomotive ghatar.com ۱۷ مرداد ۱۳۹۸ دیدگاه ۵۸۸

از دیدگاه بسیاری از مردم دنیا، تهران شهری نه چندان مدرن و بدون وجود فرهنگ غنی می باشد. اما تهران شهری است که در آن فرهنگ و هنر با یکدیگر تلفیق شده و ساختمان های قدیمی با کوله باری از خاطرات قدیمی در کنار پدیده های مدرن مانند برج ها و ساختمان های سر به فلک کشیده خودنمایی می کنند.

میدانهای تهران
 
باید گفت که این شهر همیشه چنین ظاهری نداشته است. در اوایل قرن نوزدهم میلادی تمام سازه های اصلی تهران به یک ارگ دیواری، یک بازار سنتی و سه محله اصلی به نام های اودلاجان، چاله میدان و سنگلج خلاصه می شد. از سال ۱۸۵۵ نخستین برنامه های توسعه شهری با تاکید بر فضای سنتی در تهران آغاز شد. معماری تهران از آن زمان با ترکیبی از سبک مدرن و سنتی پایه ریزی شد.
 
در نتیجه سال ها توسعه فضای شهری، ساختمان ها و میدان های بزرگی در تهران پدید آمد که برخی از آن ها هنوز هم محکم و استوار بر جای خود باقی مانده اند و به نمادی برای این شهر تبدیل شده اند. در این میان میدان ها نقش بسیار مهمی در دوران های مختلف ایفا کرده اند؛ میدان های تهران همواره محلی برای برگزاری جشن ها، گردهمایی ها و تظاهرات ها بوده اند. این میدان ها از جشن های ۲۵۰۰ ساله تا درگیری های خونین انقلاب ۵۷ را به چشم دیده اند. در این مقاله زیباترین و بهترین میدان های تهران را به شما معرفی می کنیم.
 
میدان آزادی، نماد تهران
مهمترین و بزرگترین میدان در کل ایران، میدان آزادی تهران است که چیزی حدود نیم قرن قدمت دارد. این میدان در سال ۱۹۷۱ برای ادای احترام به ۲۵۰۰ سال پادشاهی پارسی ساخته شد. این برج از ۸۰۰۰ قطعه سنگ مرمر سفید اصفهان با استفاده از تلفیق معماری اسلامی با الگوهای هندسی پیچیده ساخته شده است. محوطه اصلی میدان که بیضی شکل است دارای چمن های بی نظیر، گل ها و حوض های زیبا است. زمانی برای کسانی که بلیط هواپیما تهران را خریداری می کردند و وارد فرودگاه مهرآباد می شدند، این برج آزادی بود که به عنوان اولین سازه منحصر به فرد به مسافران خوشامد می گفت.
 
میدان انقلاب، پاتوق دانشجویان و هنرمندان
میدان انقلاب تهران پیش از انقلاب به دلیل وجود یک مجسمه تمام قد از رضا شاه پهلوی، میدان مجسمه خوانده می شد. این میدان زمانی یکی از صحنه های مبارزه مردم علیه حکومت پهلوی بود. اما امروزه میدان انقلاب با کتابفروشی ها و کافه های معروفش به پاتوق نویسندگان، دانشجویان و هنرمندان تبدیل شده است. در حال حاضر این میدان به جای مجسمه رضاشاه، یک گنبد فیروزه ای در قلب خود دارد. در میدان انقلاب تقریبا هیچ رستوران شیک و گران قیمتی را نمی توانید پیدا نمی کنید؛ چرا که انقلاب گردها عموما با سادگی هر چه تمام تر به یک آش رشته و یا ساندویچ سرپایی اکتفا می کنند. سادگی و سنتی بودن از اصول اصلی حاکم بر میدان انقلاب تهران است.
 
میدان فردوسی، میعادگاه زن قرمز پوش
میدان فردوسی یکی از میدان های زیبا و قدیمی تهران است. در مرکز این میدان مجسمه ای برافراشته از فردوسی بزرگترین شاعر ایرانی قرار گرفته است. در اطراف این میدان چندین دانشکده، ساختمان وزارت آموزش و پرورش، بوستان فردوسی و چند ساختمان اداری دیگر قرار گرفته است. از سالها پیش از انقلاب تا دهه ۶۰ شمسی، این زنی قرمز پوش بود که میدان فردوسی را در مرکز توجه قرار داده بود. زنی که با پیراهن، کیف و بقچه ای قرمز رنگ هرروز می آمد، در این میدان می نشست و با نگاهش انتظار کسی را می کشید. زن قرمزپوشی که یاقوت نامیده می شد، میدان فردوسی را به نماد عشق تهران بدل کرد. سپانلو زمانی برای یاد او شعری سرود: «بدان سرخپوشی بیندیش که عمری مرتب به سر وقت میعاد می رفت و معشوق او را چنان کاشت که اکنون درختی ست برگ و برش سرخ».
 
میدان ولیعصر، نماد انتظار برای ظهور
میدانی که پیش از این با دو حوضچه بزرگ خود به نام میدان ولی عهد شناخته می شد، امروزه به شکل یک بنای زیر زمینی وسیع در آمده که با مفهوم انتظار برای ظهور فرج ساخته شده است. این سازه عظیم زیر زمینی که پلازا نام دارد، محلی برای عبور و مرور شهروندان، خرید و استراحت است. البته قرار است که چندین میدان مهم دیگر در تهران نیز تبدیل به پلازا شوند. این میدان از دو سمت به خیابان ولیعصر راه دارد. خیابانی که پیشترها مصدق نامیده می شد؛ خیابانی که با آن که نامش عوض شده اما هنوز هم هزاران اصله درخت چنار قدیمی را به عنوان نماد هویتی در پیاده روهای خود زنده نگه داشته است.
 
میدان آرژانتین، نماد دوستی کشورها
این میدان در کنار ترمینال آرژانتین قرار گرفته است. نام گذاری این میدان برای ایجاد وحدت و دوستی بین کشور ایران و آرژانتین صورت گرفته است. مسافران زیادی از سراسر ایران با تهیه بلیط اتوبوس تهران وارد این ترمینال می شوند و در اولین دیدار خود با شهر تهران، از کنار میدان آرژانتین با حوضچه های هشت ضلعی و فواره های آب عبور می کنند. این میدان به خیابان های آفریقا، الوند، بهاران، بیهقی و بخارست راه پیدا می کند.
 
در این مطلب تنها گوشه ای از زیبایی های شهر تهران را برای شما به تصویر کشیدیم؛ اما اگر می توانید، هرگز فرصت سفر به تهران را از دست ندهید. اگر قصد شما از سفر به تهران، تجربه یک تنفس عمیق در لابلای صفحات تاریخ است، پس پیشنهاد می کنیم از همان قدم اول، سفر خود را با قطار آغاز کنید. قطارها هنوز هم آن حس جادویی پر رمز و راز را در دل خود نگه داشته اند. شما به راحتی می توانید تهیه بلیط قطار تهران را با مراجعه به مستر بلیط و یا سایت های مشابه دیگر انجام داده و از سفر خود لذت ببرید.
آژانس بازاریابی دیجیتال اسپاتنا

  عکس/تبریک تولد آزمون در خیابان های تهران!

رپورتاژ آگهی

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx