قیمت بلیط هواپیما تحت تاثیر کرونا قرار گرفت!

dell ghatar.com ۰۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ دیدگاه ۲۵۷

کاهش سفر و خرید بلیط هواپیما، در روزهای آخر سال ۹۸ موضوعی غیر قابل پیش بینی بود که با شیوع ناگهانی ویروس کرونا اتفاق افتاد. درست در زمانی که انتظار می‌رفت صنعت گردشگری ایران از بحران نیمه دوم سال ۹۸ که موجب کاهش فروش شده بود به خوبی عبور کند، همه گیری این ویروس باعث ورشکستگی بسیاری از فعالان حوزه گردشگری شد.

شتاب انتشار کرونا، بر روی بلیط هواپیما و صنعت هوایی در سرتاسر جهان، بیشترین تاثیر را در عمر تاریخ سفرهای هوایی گذاشته است. عموم مسافران کثیر السفر با هواپیما از کاهش قیمت بلیط چارتر و یا سیستمی اطلاع دارند اما شاید کمتر کسی در ماه های گذشته به این فکر می کرد که ویروسی در سال ۲۰۲۰ همه دنیا را درگیر خود کند به طوریکه دنیا را در قرنطینه فرو برد.
اما متاسفانه این اتفاق افتاد و در روزهای اولیه اعلام شیوع کرونا، طی اطلاعیه ای از سوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشور، شرکت های گردشگری، موظف به استرداد بلیط هواپیما بدون اخذ جریمه تا تاریخ ۵ اسفند شدند و اولین شک به صنعت گردشگری کشور وارد شد.
اما با توجه به عدم شناخت از زمان ماندگاری و نقاهت این بیماری، بسیاری امید داشتند که تا نوروز ۹۹ امکان از سر گیری مسافرت ها و زندگی عادی مردم ایجاد شود.
اما متاسفانه به دلیل عدم رعایت قوانین قرنطینه و تردد عده ای از هم میهنان در جاده ها، این ویروس به سرعت پیشرفت کرد تا جایی که نوروز ۹۹ به کابوسی برای صنعت گردشگری و ورشکستگی بسیاری از این شرکت ها تبدیل شد.

در همان روزهای اولیه، کشورهایی که جزو مقاصد نوروزی ایرانیان محسوب می شدند، بسته شدن مرزهای زمینی و هوایی خود را با ایران اعلام کردند. رفته رفته با کاهش سفرها و بلند نشدن هواپیماها قیمت بلیط چارتر و سیستمی نیز کاهش چشمگیری داشت.
هرچند که سفرهای هوایی با رعایت نکات بهداشتی و تست بیماری انجام می پذیرد، اما کاهش سفرهای هوایی چشمگیر است. سخنگوی سازمان هوایی کشور اعلام کرده است که امکان دریافت گواهی بهداشت برای مسافران از طریق دفاتر وزارت بهداشت مستقر در فرودگاهها فراهم است.

قیمت بلیط هواپیما - سفرمی

 

میزان خسارات وارد شده به شرکت های گردشگری

با توجه به نوع کار صنعت گردشگری در ایران، نوروز و تابستان پیک فروش بلیط هواپیما و سودآوری این صنعت در ایران محسوب می شود.
به طوریکه ضرر سایر فصول سال را جبران می کند و باعث سرپا ماندن شرکت های فعال در این حوزه می شود. سال ۹۸ با تمام فراز و نشیب هایی که مخصوصا در نیمه دوم داشت، شاهد کاهش فروش بی سابقه ای در روزهای کم تردد نسبت به سالهای پیش نیز بود که بسیار قابل تامل است، به طوریکه بسیاری از فروشندگان بلیط چارتر شاهد خالی ماندن صندلی های هواپیما بودند.
عواملی مانند گرانی بنزین، اتفاقات آبان ۹۸، شهادت سردار سلیمانی و سقوط هواپیما از عواملی بود که در فصل های کم تردد، کاهش فروش بلیط هواپیما را به حداقل رساند.
ویروس کرونا هم ضربه آخر را به این صنعت زد به طوریکه بسیاری از شرکت ها اقدام به تعدیل نیرو در روزهای پایانی سال کردند. بعضی از شرکت های گردشگری و فروش بلیط هواپیما https://www.safarme.com/ تلاش کردند با وجود مشکلاتی مانند سایرین، سعی در حفظ کارمندان خود کرده اند اما با ادامه این وضعیت و عدم همکاری دولت برای کاهش ضرر، امکان تعدیل در این شرکت ها نیز وجود دارد.
 

محدودیت های پروازی ایران به سایر کشورها

همانگونه که پیش تر گفته شد با اعلام ایران به عنوان یکی از کشورهای آلوده به ویروس کرونا، امکان خرید بلیط هواپیما و سفر به بعضی از کشورها لغو شد که در ادامه به ابلاغیه برخی از آنها می پردازیم.

آنگولا
شاید روزی به فکر هیچکس نمی رسید که آنگولا نیز، اجازه ورود مسافران ایرانی را به خود ندهد. اما همانگونه که شیوع ویروس کرونا غیر قابل پیش بینی بود این موضوع نیز اتفاق افتاد و موقتا تا بهبود شرایط مسافران ایرانی نمی توانند به این کشور سفر کنند.

قیمت بلیط هواپیما - سفرمی

تایلند
تایلند طی بیانیه ای تمامی ویزاهای کشورهایی که جزو قلمرو پادشاهی تایلند محسوب نمی شدند و شیوع کرونا داشتند را لغو کرد. تمامی ویزاها از تاریخ ۱ فوریه تا ۱۱ مارس باطل اعلام شد. همچنین سفرت تایلند در تهران نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل اعلام شد. مسافران می توانند با بازگشت شرایط عادی، نسبت به خرید بلیط هواپیما و دریافت ویزای این کشور دوباره اقدام کنند.

ارمنستان
ارمنستان جزو کشورهایی بود که ایرانیان می توانستند بدون اخذ ویزا و تنها با خرید بلیط هواپیما سیستمی و یا بلیط چارتر به این کشور سفر کنند. اما با شیوع کرونا نیز اینگونه سفرها به حالت تعلیق درآمد.
البته سفر به این کشور از طریق اخذ ویزا امکان پذیر است. مسافران باید به کنسولگری ارمنستان برای اخذ ویزا مراجعه کنند و در صورت تایید و اجازه آن، امکان سفر مهیا می گردد.

مالزی
مالزی نیز اعلام کرد که به جز افرادی که اقامت دایم در مالزی دارند و یا دانشجو محسوب می شوند، اجازه سفر به این کشور را برای مسافرانی که در شهرهای آلوده بوده اند را نخواهد داد.

منبع: این خبر از فرارو
رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx