اصول و نکات مهم مرتبط با دکوراسیون منزل

dell ghatar.com ۳۰ تیر ۱۳۹۹ دیدگاه ۱۵۷

طراحی داخلی فرآیند شکل دادن به فضای داخلی از طریق دستکاری حجم فضایی و همچنین تصفیه سطح است. هیچگاه نباید آن را با دکوراسیون داخلی اشتباه بگیرید. طراحی داخلی علاوه بر دکوراسیون سنتی، جنبه‌های روانشناسی محیط، معماری و طراحی محصول را نیز شامل می‌شود.

در واقع طراحی داخلی یک شیوه خلاقانه است که اطلاعات برنامه‌ای را تجزیه و تحلیل کرده و یک جهت مفهومی را برای آن تعیین می‌نماید. طراح داخلی نیز به شخصی‌ گفته می‌شود که در زمینه طراحی داخلی منازل، شرکت‌ها و… فعالیت کرده و به عنوان فردی حرفه‌ای شناخته می‌شود. هنگام انجام طراحی داخلی لازم است که کارشناس مربوطه خانه را به عنوان یک کلیت درنظر بگیرد. مجموعه‌ای از فضاها که توسط سالن‌ها و راه‌پله‌ها به‌هم وصل شده‌اند. بنابراین مناسب است که یک سبک و مضمون مشترک به‌طور سرتاسری به اجرا درآید.

دکوراسیون منزل

این بدان معنا نیست که همه عناصر طراحی داخلی باید یکسان باشند بلکه منظور این است که تمامی عناصر باید با هم کار کنند و یکدیگر را تکمیل نمایند تا کل ترکیب تقویت شود. راهی برای خلق این موضوع یا داستان مربوطه با استفاده از رنگ، موجود است. درواقع طرح‎‌های رنگی یک روش عالی برای متحدکردن مجموعه فضاها به حساب می‌آید. شما با استفاده از سه یا چهار رنگ می‌توانید فضایی بسیار دلنشین برای منزل خود فراهم آورید. حال که تقریبا با این مفهوم آشنا شده‌اید مطمئنا در نظر دارید که تغییراتی را در دکوراسیون منزل با کمک یک طراح داخلی انجام دهید. اما همواره نکات و اصولی وجود دارد که رعایت آن‌ها میتواند در رسیدن شما به خواسته‌تان موثر باشد. از همین رو در ادامه این مقاله در نظر داریم توضیحاتی در این راستا خدمت شما ارائه دهیم. با ما همراه باشید.
 
نکات مرتبط با دکوراسیون منزل
قبل از آشنایی با نکات مرتبط با مبحث دکوراسیون داخلی باید به این موضوع آگاه باشید که برای توزیع مساوی وزن بینایی در محیط یک اتاق باید تعادل به خوبی حفظ شود. در این حالت سه سبک برای تعادل وجود دارد: متقارن، نامتقارن و شعاعی. حال به تشریح هرکدام از آن‌ها می‌پردازیم.

دکوراسیون منزل

  • تعادل متقارن

تعادل متقارن اغلب در فضاهای داخلی سنتی مشاهده می‌شود. تعادل متقارن با همان اجسام تکرار شده در همان موقعیت‌ها در هر دو طرف یک محور عمودی مشخص می شود. به عبارت ساده‌تر همه چیز نسبت به محورهای افقی، عمودی و مورب که از وسط اثر عبور می‌کند سنجیده می‌شود. نوعی تعادل به نام شعاعی در زیر مجموعۀ تعادل متقارن وجود دارد که درآن تمام عناصر از یک مرکز مشترک به صورت شعاعی یا مدور خارج می‌شود. به عنوان مثال ممکن است اتاق‌های قدیمی را به یاد آورید که در هر طرف اتاق یک آینه دقیقی از طرف دیگر باشد. این تقارن همچنین فرم انسان را منعکس می‌کند، بنابراین ما در یک محیط متعادل کاملاً راحت هستیم. از جمله دیگر مثال‌ها میتوان به  ساخت اشیایی همچون چتر، چرخ دوچرخه، پروانه هواپیما و… اشاره کرد که از این ساختار متعادل استفاده می‌شود.

  • تعادل نامتقارن

با کمی دقت به خوبی متوجه می‌شوید که تعادل نامتقارن امروزه در بسیاری از طراحی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. به نوعی این تعادل در برخی اشیاء متفاوت که وزن بینایی برابر یا جذابیت چشمی دارند، حاصل می‌شود. تعادل نامتقارن گاه به گاه بیشتر و کمتر احساس می شود، اما رسیدن به آن دشوارتر است. درواقع انرژی بصری شکل‌ها براساس اندازه، جهت، تیرگی، روشنی، رنگ، بافت و جای آنها نسبت به یکدیگر و نسبت به کادر تصویر مشخص می شود. تعادل نامتقارن حرکت را نشان می دهد، و به فضای داخلی پر جنب و جوش بیشتری منجر می شود.

دکوراسیون منزل

  • تقارن شعاعی

تقارن شعاعی زمانی دیده می‌شود که تمام عناصر یک طرح در اطراف یک نقطه مرکزی قرار بگیرند. یک پله مارپیچ نیز نمونه‌ای عالی از تعادل شعاعی است. اگرچه غالباً در فضای داخلی کار نمی شود، اما در صورت استفاده مناسب می تواند نقطه تقابل جالبی را ارائه دهد.
 
نقطه کانونی
بزرگترین دشمن طراحی داخلی، کسالت و خستگی است. یک اتاق با طراحی زیبا، با توجه به اندازه آن، یک یا چند نقطه کانونی دارد. یک نقطه کانونی برای جلب توجه باید نزد طراح اهمیت بالایی داشته باشد تا با کمک آن بیننده را ترغیب به نگاه کردن به اتاق و منزل نماید. بنابراین یک نقطه کانونی باید دارای یک تأثیر ماندگار باشد. هرچند که در دکوراسیون منزل ارتباط با مقیاس، سبک، رنگ یا موضوع جزء لاینفک طراحی به حساب می‌آید.  شومینه یا یک تلویزیون مسطح اولین نمونه ای است که بیشتر افراد وقتی در مورد یک نقطه کانونی اتاق صحبت می‌کنیم به آن فکر می کنند. عنوان مثال اگر یک کانون طبیعی در فضای داخلی خود ندارید، مانند شومینه، می‌توانید با برجسته کردن یک قطعه خاص از مبلمان، کارهای هنری، یا با ساده کردن یک رنگ متضاد در یک منطقه، این کانون را به وجود آورید تا تعادل حفظ شود.
 
ریتم طراحی داخلی
در موسیقی، ریتم ضربان نبض موسیقی شناخته می‌شود. اما ریتم و ضربان طراحی داخلی، خصوصا در دکوراسیون منزل، تکرار الگوی بصری است. ریتم به عنوان تداوم، عود یا حرکت سازمان یافته تعریف می‌شود. برای دستیابی به این مضامین در یک طرح، باید در مورد تکرار، پیشرفت، انتقال و تضاد فکر کنید. با استفاده از این مکانیسم‌ها حس حرکت به فضای شما منتقل می‌شود و چشم را از یک عنصر طراحی به قسمت دیگر هدایت می کند.

* تکرار : به استفاده از یک عنصر، بیش از یک بار در کل یک فضا گفته می‌شود. شما در راستای تکرار می‌توانید یک الگو، رنگ، بافت، خط یا هر عنصر دیگر و هرچیزی را که فکر می‌کنید حتی بیش از یک بار استفاده نمائید.

* پیشرفت: عبارت است از پیشرفت عنصر و افزایش یا کاهش یکی از ویژگی‌های آن. بدیهی‌ترین اجرای این امر می‌تواند درجه‌بندی اندازه باشد. یک دسته از شمع‌ها با اندازه‌های مختلف در یک سینی ساده به دلیل پیشرفت طبیعی که نشان داده شده، علاقه را در اطرافیان ایجاد می‌کند. شما همچنین می‌توانید از طریق رنگ فرآیند و پیشرفت کار را در یک پروژه بازسازی منزل نشان دهید. مانند یک طرح رنگی یا تک رنگ که در آن هر عنصر سایه کمی متفاوت از همان رنگ استفاده شده است.

* تغییر و انتقال: این مرحله در ریتم طراحی داخلی و دکوراسیون منزل کمی دشوار است. هرچند که برخلاف تکرار یا پیشرفت، انتقال، گرایش نرمال‌تری دارد. جایی که چشم به طور طبیعی از ناحیه‌ای به ناحیه‌ای دیگر می‌چرخد. متداول‌ترین انتقال استفاده از خط خمیده برای هدایت آرام چشم است، مانند یک درگاه قوسی یا مسیر سیم پیچ.

* تضاد، ایجاد تضاد بسیار ساده است. درواقع شما با قرار دادن دو عنصر در تقابل با یکدیگر مانند بالش‌های سیاه و سفید روی مبل، می‌توانید به راحتی این ویژگی را در اصل طراحی خود به وجود آورید. هر چند که در نظر گرفتن کنتراست کمی سخت و ناخوشایند است و اغلب به منظور زنده کردن یک فضا مورد استفاده قرار میگیرد. از همین رو باید مواظب باشید تا کنتراست بیش از حد منجر به خنثی کردن سازوکارهای دیگر شما در دکوراسیون منزل نشود.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx