lahze robeka.ir ۰۵ آذر ۱۳۹۹ دیدگاه ۱۷۰

بسیاری از شاعران و مشاهیر ایران زمین در خارج از کشور به خاک سپرده شده اند و دور از وطن هستند. در این مقاله قصد داریم به شناخت مکان آرام گرفتن مشاهیر ایرانی در خارج از کشور بپردازیم تا شما کاربران گرامی با خانه ابدی آن ها بیشتر آشنا شوید.

آرامگاه رودکی در کدام کشور است؟
رودکی مشهور به استاد شاعران، اولین شاعر مشهور پارسی گوی ایرانی است که در دوره سامانیان در قرن چهارم فعالیت داشت. این شاعر ارزنده در کشور تاجیکستان در روستایی به نام بنج رودک به خاک سپرده شده است؛ این روستا در ۱۷۰ کیلومتری شمال شهر دوشنبه قرار دارد. بقعه رودکی دارای معماری جالبی است؛ این آرامگاه که حدود ۱۰۰ متر مساحت دارد به شکل هشت ضلعی بوده و گنبدی دایره ای شکل و فیروزه ای بر روی آن قرار گرفته است.
آرامگاه رودکی

آرامگاه مولانا کجاست؟
مولانا جلال الدین بلخی معروف به مولوی از شاعران خوش نام ایرانی است که آثار ارزشمندی را از خود به جای گذاشته است. آرامگاه او در شهر قونیه ترکیه واقع شده و مورد توجه دوستداران علم و فرهنگ قرار گرفته؛ سالانه حدود یک و نیم میلیون گردشگر از این مکان بازدید می کنند. جالب است بدانید مقبره شاعر ایرانی در کشور ترکیه از مهم ترین جاذبه های شهر قونیه و تاریخی ترین بناهای کشور ترکیه به حساب می آید. معماری ارامگاه مولانا به اندازه ای زیبا و خیره کننده است که تا دقایقی شما را محو تماشا می کند.
آرامگاه مولانا

آرامگاه خواجه عبدالله انصاری کجاست؟
خواجه عبدالله انصاری معروف به پیر هرات از دانشمندان و شاعران شاخص ایرانی است که به دلیل فن سخنوری و اشعار بی مثالش در مدح خداوند، شهرت زیادی کسب نموده است. او در شهر هرات افغانستان متولد شده و در همان شهر هم برای همیشه آرام گرفته است. لازم به ذکر است که بگوییم شهر هرات در گذشته های دور خراسان ایران به حساب می آمد.
آرامگاه خواجه عبدالله انصاری

آرامگاه سنایی کجاست؟
یکی از شاعران پر آوازه قرن ۵ و ۶ هجری حکیم سنایی بود که برخی معتقدند او برای نخستین بار عرفان را به صورت جدی وارد شعر فارسی کرده است. او که از شاعران قصیده گو و مثنوی سرایان فارسی و البته از صوفیان برجسته پارسی بود، در شمال شهر غزنی در کشور افغانستان به خاک سپرده شده است. همه روزه افراد زیادی به زیارت این فضای روحانی می روند. آرامگاه سنایی نیازمند مرمت است و گفته شده این امر به زودی انجام می شود.
همچنین خوب است بدانید که آرامگاه ناصر خسرو قبادیانی هم که از شاعران و فیلسوفان بزرگ ایرانی بود در کشور افغانستان و در ایالت بدخشان قرار دارد.
آرامگاه سنایی

آرامگاه نظامی کجاست؟
نظامی گنجوی یکی از زبده ترین داستان سرایان ادبیات فارسی بود تا جایی که او را پیشوای داستان ‌سرایی در ادبیات فارسی می دانند. معروف ترین اثری که از حکیم نظامی گنجوی باقی مانده خمسه یا پنچ گنج نام دارد. نکته جالبی که در رابطه با این شاعر وجود دارد این است که هیچ اطلاعات موثقی از نژاد و خانواده او در دست نیست ولی از آن جایی که در بسیاری از ابیات خود به ستایش شهر عراق پرداخته بسیاری معتقدند که او اصالتا عراقی می باشد. به هر حال مدفن او در جمهوری آذربایجان در شهر گنجه قرار دارد. این مقبره ابتدا بر روی آثار یک بنای قدیمی که تخریب شده بود بنا شد ولی در سال ۱۹۹۱ بازسازی شد و به شکل امروزی درآمد.
آرامگاه نظامی

آرامگاه جامی کجاست؟
آرامگاه نورالدین عبدالرجمان جامی ملقب به خاتم الشعرا نگینی در شهر هرات است که با گلدسته های آجری و بلند خود از دور دست ها نمایان می باشد. او از موسیقی دانان و ادیبان زبان پارسی در قرن نهم بود. او در شهر هرات متولد شد و آرامگاه ابدی او هم در شمال غرب همین شهر قرار دارد. از مهم ترین آثار جامی می توان به واسطه العقد، هفت اورنگ، فاتحه الشباب و خاتمه الحیاه اشاره کرد.

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx