معرفی و نقد سریال محبوب خاتون +عکس

mozhgan ghatar.com ۲۵ دی ۱۴۰۰ دیدگاه ۱۷۶

تاریخ و روایت آن می‌تواند جذابیت‌های زیادی را به همراه داشته باشد. حال اگر در بین اتفاقات تاریخی، یک درام و داستان عاشقانه نیز روایت شود به این جذابیت و زیبایی تا حد زیادی می‌افزاید. کارگردانان زیادی با استناد به وقایع تاریخی اقدام به ساخت سریال و فیلم‌های عاشقانه کرده تا تاریخ را به نوع دیگری روایت کنند.

وبگردی: سریال‌های عاشقانه تاریخی که تاکنون پخش شده و مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده‌اند شامل مدار صفر درجه، در چشم باد، شهرزاد، کیف انگلیسی و … می‌شوند.  اما در ۱۸ مرداد سال ۱۴۰۰، چهل و هشتمین سریال نمایش خانگی با نام خاتون در بازار عرضه شده و آغار به پخش کرده است. این سریال جدیدترین ساخته تینا پاکروان بوده که در پلتفرم نماوا منتشر می‌شود.

پوستر سریال خاتون

درباره داستان سریال خاتون

این سریال نمایش خانگی به قلم تینا پاکروان بوده و اولین تجربه کارگردانی وی در زمینه سریال است. داستان سریال بر اساس زندگی شخصیت‌های واقعی مانند بی‌بی‌مریم بختیاری نوشته شده و در سال ۱۳۲۰ شمسی و در حوالی شهر رشت روایت می‌شود. محوریت اصلی داستان زندگی ایرانیان و برخی شخصیت‌های تأثیرگذار در آن دوره در زمان جنگ جهانی دوم و اشغال ایران توسط متفقین بوده است.

خاتون زن جوانی است که در زمان پهلوی اول و کشاکش دوره سنتی با مدرنیته میل به پیشرفت دارد و بسیار کتاب‌خوان و اهل ادب است. در جامعه آن روزهای ایران هنوز مناسبات مردسالارانه وجود دارد، به طوری‌که شیرزاد ملک همسر او نیز گرفتار آن شده، اما خواهان تغییر رفتار خود است و در مواجهه با همسر خود بسیار مدرن و متمدنانه رفتار می‌کند. این دو شخصیت اصلی در داستان سفید یا سیاه مطلق نیستند.

اشکان خطیبی و نگار جواهریان خاتون

شیرزاد با همه نظامی بودنش با عشق به همسرش برای خود شخصیتی خاکستری می‌سازد. خاتون نیز یک زن بسیار جسور و آزادی طلب است که برای رسیدن به خواسته‌های خود می‌جنگد اما با همه این‌ها گاهی با انفعال و یا خودخواهی خود از شخصیت‌های سفید مطلق دور خواهد شد. زندگی این زن جوان دستخوش سختی‌های زیادی بوده و با حمله روس‌ها به ایران در طی جنگ جهانی دوم و اشغال سرزمین‌های شمالی شرایط برای او پیچیده‌تر نیز می‌شود. شیرزاد ملک نیز به عنوان یک افسر ارتش مشکلات زیادی را در این دوره پشت سر گذاشته و با دردسرهای بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کند.

  تصاویر/عکسهای اشکان خطیبی از پشت صحنه سریال خاتون

اشکان خطیبی و نگار جواهریان سریال خاتون

از مهم‌ترین ویژگی‌های این سریال می‌توان به روایت بدون عجله و آرام آن اشاره کرد، به گونه‌ای که قسمت اول سریال تنها به معرفی شخصیت‌ها و نوع نگاه آن‌ها به جامعه خود پرداخته است. در قسمت‌های بعدی نیز داستان کاملاً ساده و بدون هیچ‌گونه شاخ و برگ اضافی و تحریف تاریخ روایت می‌شود. شاید از دلایل محبوبیت سریال نیز همین سادگی و روایت مستقیم داستان باشد.

خاتون

بازیگران سریال نمایش خانگی خاتون

انتخاب بازیگران و ترکیب آن‌ها کنار یکدیگر در این سریال بسیار درست و ایده‌آل است. پانته‌آ پناهی‌ها نیز در کنار تینا پاکروان، به عنوان مشاور او در انتخاب بازیگران نقش داشته و موجب انتخاب‌های هوشمندانه بازیگران و تأثیر زیاد آن‌ها در باورپذیری داستان شده است.

بازیگران سریال خاتون

نگار جواهریان در نقش خاتون از قالب دیگر نقش‌هایی که تا به حال بازی کرده است خارج شده و در این سریال نقش زنی جسور و موفق را بازی می‌کند. این نقش می‌تواند نقطه عطفی در کارنامه جواهریان باشد. اشکان خطیبی نیز یکی از بازیگران فعال در تئاتر، سینما و تلویزیون بوده که نقش شیرزاد ملک را با تمام پیچیدگی‌های آن به عالی‌ترین شکل ممکن به نمایش گذاشته است.

اشکان خطیبی و نگار جواهریان در سریال خاتون

از دیگر بازیگران اصلی این سریال می‌توان به شبنم مقدمی در نقش فخرالنسا، بابک حمیدیان در نقش رجب اف، مهران مدیری در نقش جهانگیرخان روزبه، ستاره پسیانی در نقش پروین، مهران غفوریان در نقش موسیو، مهدی قربانی در نقش فرهاد، شاهرخ فروتنیان در نقش فریدون، مهتاب ثروتی در نقش ماری، پژمان بارغی در نقش سرهنگ سنگری، عاطفه رضوی در نقش قدرت، بهناز جعفری در نقش رعنا، پیام دهکردی در نقش نظر بیگ، غزل شاکری در نقش فهیمه اکبر، سروش صحت در نقش اخوان و فرخ نعمتی در نقش سرهنگ آریا اشاره نمود. بازیگران دیگری نیز در این سریال ایفای نقش کرده‌اند که میرسعید مولویان، رضا بهبودی، محمد شیری، بهنام شرفی، علی فروتن، داریوش موفق و آیدا ماهیانی از جمله آن‌ها هستند.

  گیتی معینی: هرگز مهران مدیری را نمی‌بخشم

شبنم مقدمی سریال خاتون

میزان محبوبیت خاتون

از نکات مثبت سریال خاتون که موجب افزایش محبوبیت سریال در بین بینندگان شده است باید به طراحی صحنه و لباس، فیلم‌برداری و موسیقی اشاره نمود. طراحی صحنه و لباس بسیار در این سریال مورد توجه قرار گرفته و صحنه‌ها واقعی و لباس‌های افراد نیز با توجه به شخصیت آن‌ها کاملاً مناسب هستند. همچنین روانشناسی رنگ‌ها نیز در انتخاب لباس در نظر گرفته شده است. فیلم‌برداری سریال توسط هومن بهمنش انجام شده که بسیار تحسین‌برانگیز و حرفه‌ای است. کیهان کلهر به عنوان یکی از بهترین نوازندگان ایران و جهان موسیقی خاتون را نواخته و با این موسیقی زیبا به میزان محبوبیت سریال افزوده است.

غزل شاکری در سریال خاتون

همچنین روایت برهه‌ای از تاریخ ایران که در کمتر سریالی به آن پرداخته، پتانسیل‌های زیادی را برای تینا پاکروان به همراه داشته است و موجب شده تا مخاطبان زیادی به سمت سریال جذب شوند. بازیگران به‌نام و مشهوری که در سریال ایفای نقش کرده‌اند نیز دلیلی دیگری برای محبوبیت سریال به شمار می‌روند.

تصاویری از سریال خاتون:

نگار جواهریان بازیگر نقش خاتون

شبنم مقدمی در نقش فخرالنسا سریال خاتون

ستاره پسیانی در نقش پروین سریال خاتون

سریال نمایش خانگی خاتون

سریال پلتفرم نماوا خاتون

بابک حمیدیان در سریال خاتون

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx