پشت پرده و جزئیات فایل صوتی جنجالی برنامه مزدک میرزایی

didi ghatar.com ۰۲ اسفند ۱۴۰۰ دیدگاه ۲۳۶

فایل صوتی جنجالی اشاره به توصیه‌هایی دارد که غلامرضا رفیعی به‌عنوان مشاور حقوقی، به گوش رئیس کمیته انضباطی می‌رساند و ظاهرا از او می‌خواهد که رأی پرونده جنجالی بازی استقلال و گل‌گهر را ۳ بر صفر به سود استقلال اعلام کند و محکم پای این رأی بایستد.

وبگردی: غلامرضا رفیعی، مشاور حقوقی سابق فدراسیون فوتبال، یکی از چهره‌های پرسروصدای هفته‌های اخیر است. او از طرف مخالفان عزیزی خادم متهم به تک‌روی است و در نقدهایی که از رئیس فدراسیون فوتبال شده، چندین بار توسط اعضای هیئت‌رئیسه، نامی از غلامرضا رفیعی برده شده است.

در بین اتهامات متعددی که از سوی اعضای هیئت‌رئیسه به رئیس فدراسیون فوتبال وارد شده، چندین مورد به اقدامات غلامرضا رفیعی برمی‌گردد؛ مشاور حقوقی که بعد از برکناری‌ موقت عزیزی‌خادم، از سمتش استعفا داده و از فدراسیون جدا شده است. با این حال، هنوز ابهاماتی درباره اقدام‌های مشاور حقوقی وجود دارد که کمتر به آن پاسخ داده شده است.

در واقع غلامرضا رفیعی به‌تازگی با دو اتهام مهم از سوی مخالفان عزیزی‌خادم روبه‌رو شده است؛ نخست اینکه خودسرانه و بدون اطلاع اعضای هیئت‌رئیسه با فیفا درباره اساس‌نامه مکاتبه کرده و دوم اینکه پایش در یک فایل صوتی که برنامه هت تریک «مزدک میرزایی» که از شبکه ماهواره‌ای ایران اینترنشنال پخش می‌شود، جزئیاتی متن‌محور از آن را منتشر کرده، گیر است.

برنامه هت تریک مزدک میرزایی

فایل صوتی مذکور اشاره به توصیه‌هایی دارد که غلامرضا رفیعی به‌عنوان مشاور حقوقی، به گوش رئیس کمیته انضباطی می‌رساند و ظاهرا از او می‌خواهد که رأی پرونده جنجالی بازی استقلال و گل‌گهر را ۳ بر صفر به سود استقلال اعلام کند و محکم پای این رأی بایستد.

اگرچه از زمان انتشار بخشی از فایل صوتی آن هم به صورت متنی، تاکنون، غلامرضا رفیعی به غیر از یکی، دو متن در صفحه شخصی‌اش اظهارنظری نکرده، ولی مشاور حقوقی سابق فدراسیون بالاخره پذیرفت درباره اتهاماتی که اخیرا به او نسبت داده شده است، صحبت کند.

آقای رفیعی حتما در جریان صحبت‌های اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال علیه خودتان هستید. اعتقاد دارند درخصوص اساس‌نامه فدراسیون، آنها را دور زده‌اید و به تنهایی با فیفا در این مورد مکاتبه کرده‌اید.
اتفاقا روز گذشته یکی از دوستانم مطلبی را که شما منتشر کرده بودید، برایم فرستادند. شما که دسترسی به این متن داشته‌اید، چرا چنین موضوعی را می‌پرسید؟

ما جزئیات را نوشته‌ایم ولی بالاخره اینها مواردی است که از سوی تعدادی از اعضای هیئت‌رئیسه از جمله آقای احسان اصولی مطرح شده است. بالاخره بفرمایید که با فیفا درباره اساس‌نامه شخصا مکاتبه کرده‌اید یا خیر؟
لطفا ذیل همان نامه‌ای که منتشر شده هم شما و هم دیگر دوستانی که برایشان محل سؤال است، نگاه بیندازید؛ جناب دبیرکل امضا کردند و فیفا هم پیام تبریک را برای جناب دبیرکل ارسال کرده‌اند. در فدراسیون فوتبال، تنها دبیرکل با فیفا و ای‌اف‌سی و بالعکس مکاتبه می‌کنند و اولین نفری که از پاسخ فیفا مطلع می‌شود، جناب دبیرکل محترم است. اینجانب به اتفاق جمعی از حقوق‌دانان بنام کشور به مدت چند ماه روی اساس‌نامه و مستندات قانونی کار کرده‌ایم و به دلایل مختلف به نتیجه رسیدیم که تحولات قانونی و قضائی و اقدامات دولت محترم به گونه‌ای است که می‌توان فیفا را قانع کرد که ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال ایران یک نهاد غیردولتی است و از سویی دیگر مجلس لایحه پیشنهادی دولت را که البته در مورد فدراسیون‌های ورزشی آماتوری است، کنار گذاشته و مهلت اعطایی فیفا نیز در حال اتمام است؛ بنابراین با نگارش پاسخی حقوقی به مکاتبات عدیده فیفا، مستندات قانونی، قضائی و اقدامات دولت را پس از ترجمه رسمی، به امضا آقای دبیرکل برای فیفا و ای‌اف‌سی ارسال کردیم. رئیس فدراسیون و دبیرکل و تعدادی از حقوق‌دانان معتمد و متخصص نیز در جریان جلسات و بررسی‌های حقوقی انجام‌شده بوده‌اند. بنابراین، اتهام مکاتبه خودسرانه با فیفا به اینجانب نادرست است. هیچ مکاتبه‌ای با احدی در فیفا و ای‌اف‌سی نداشته‌ام. به آقای اصولی در دفتر دبیرکل محترم و در حضور جناب دبیرکل عرض کرده بودم که چیزی پیش من نیست و لطفا نامه به فیفا و پاسخ را از جناب دبیرکل مطالبه و دریافت کنید. آن وقت شما به مصاحبه‌های جناب آقای اصولی نگاهی بیندازید که پرسیده چرا رفیعی باید نامه فیفا را داشته باشد اما من به عنوان هیئت‌رئیسه نباید داشته باشم! در جای‌جای رسانه‌ها و سایت‌های خاص زنجیره‌ای من را متهم به مکاتبه خودسرانه با فیفا و دورزدن ارکان فدراسیون کرده‌اند. امیدوارم حالا که نامه منتشر شده است، حقیقت روشن شده باشد. ضمنا اقدامات انجام‌شده تماما منطبق با موازین قانونی بوده و مشکلی بزرگ را حل کرده است تا آنجایی که آن برادر گرامی توییت زده بود به این مضمون که مشکلی نبوده که حل شود؛ و گفته بود آماده‌خوری ممنوع!

درست است که درخواست مناظره با اعضای هیئت‌رئیسه را داده‌اید؟
بله؛ از نمایندگان محترم و شریف مجلس، دبیرکل محترم و جناب آقای سخنگوی فدراسیون، جناب آقای اصولی، استدعا دارم تنهایی بدون حضور طرفی که متهم به دروغ‌گویی، ساختارشکنی و هنجارشکنی و هزار نسبت دیگر می‌کنند، اظهار نظر نکنند. این‌جانب حاضرم با عزیزانی که از تمام تریبون‌ها و به‌خصوص خبرگزاری‌های خاص و دم به ساعت با شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی درباره اساس‌نامه و شخص این‌جانب به‌عنوان مشاور حقوقی رئیس سابق فدراسیون مصاحبه می‌کنند، یک مناظره علنی داشته باشم. مردم و جامعه حقوق و ورزش را مطلع فرض کنند. مردم می‌دانند چه می‌گذرد. انصاف را رعایت کنید. اگر همین‌گونه راه را بپیمایید -‌که امیدوارم اصلاح شود- مشخص خواهد شد که کدام‌یک به بی‌راهه رفته‌ایم. این‌قدر بر طبل مشکل اساس‌نامه نکوبند. البته همه این سروصداها و جنجال‌های رسانه‌ای هماهنگ و یک‌صدا، برای برکناری عزیزی‌خادم بوده است نه اساس‌نامه فدراسیون فوتبال. الان هم خودشان این موضوع را حل‌شده می‌دانند و بعید می‌دانم حالا که موفق به برکناری عزیزی‌خادم شده‌اند، بخواهند بر طبل مشکل اساس‌نامه بکوبند و فوتبال ایران را در گردابی خودساخته بیفکنند. تاریخ هم روزی قضاوت خواهد کرد که پشت این جریانات چه بوده است.

  افشای پشت پرده صحبت های درگوشی ستاره استقلال با جواد نکونام

در جریان هستید که به غیر از مورد مذکور، انتشار فایل صوتی شما در برنامه «مزدک میرزایی» هم سروصدای زیادی به پا کرده است. آن‌طور که ادعا شده، صحبت‌های شما با رئیس کمیته انضباطی درباره رأی پرونده گل‌گهر با استقلال، استقلال ارکان قضائی فدراسیون را زیر سؤال برده است.
من منکر صحبت‌ها و گفت‌وگوهای حضوری و تلفنی خودم با رؤسای ارکان قضائی در امور حقوقی و قضائی مختلف فدراسیون نیستم؛ زیرا من مشاور حقوقی رئیس فدراسیون بودم و خودم مجانا وظیفه دفاع از آرای ارکان قضائی در CAS را بر عهده داشتم (مثل پرونده سایپا-پیکان)؛ اما در جایگاه و مقامی نبودم که بتوانم به کمیته‌های مستقل و ارکان قضائی فدراسیون فوتبال امر و نهی کنم.

ولی ظاهرا صحبت‌های شما چندان هم شکل توصیه نداشته و دستوری است. به ‌همین ‌دلیل است که عنوان می‌شود استقلال کمیته انضباطی زیر سؤال رفته است.
عرض کردم که با توجه به جایگاهی که به‌عنوان مشاور حقوقی داشتم، ده‌ها بار مورد سؤال و مشورت ارکان، مدیران، رؤسای و اعضای ارکان قضائی و غیرقضائی قرار گرفتم یا درباره تحقیقات و استعلامات مورد نیاز از مراجع داخلی یا خارجی نظر یا پیشنهاداتی دادم، اما پاسخ، نظر و پیشنهاد این‌جانب هرگز تکلیفی برای کمیته‌های محترم انضباطی و استیناف ایجاد نمی‌کرد. درباره احکام کمیته‌های انضباطی و استیناف درباره باشگاه گل‌گهر، این‌جانب نیز مانند همه مردم پس از انتشار احکام در سایت فدراسیون فوتبال از نتیجه حکم مطلع شدم و تاکنون متن کامل احکام صادرشده را نخوانده‌ام؛ بنابراین ادعای صدور دستور از سوی این‌جانب به دو عضو کمیته محترم انضباطی فدراسیون فوتبال، به این ‌صورت که دستور صدور حکم آن کمیته محترم علیه باشگاه گل‌گهر و بیرون‌کشاندن کارکنان متخلف یا مقصر فدراسیون و سازمان لیگ از آن پرونده را داده‌ام، کذب محض است. این موضوع هم بر اساس سناریوی برکناری عزیزی‌خادم اجرا شد.

یعنی اعتقاد دارید آن مشاوره‌های شما که همچنان باید تأکید کنم به قرار چندان هم مشاوره‌ به نظر نمی‌رسد، روی رأی نهایی این پرونده تأثیرگذار نبوده است؟
در این پرونده، کمیته‌های انضباطی و استیناف حکم خود را صادر کرده‌اند و دلایل و جهات آن در خود رأی که باید در سایت فدراسیون منتشر شده باشد، ذکر شده است. مضافا اینکه پرونده درباره رسیدگی به هرگونه تخلف کارکنان و عوامل اعم از باشگاه، سازمان لیگ و فدراسیون کماکان در حال رسیدگی است. درحال‌حاضر نیز گل‌گهر اگر مدعی غیرقانونی‌بودن احکام صادرشده علیه آن باشگاه است، می‌تواند مثل باشگاه سایپا در CAS اقدام به طرح دعوا کند. تمامی اعضای محترم کمیته انضباطی و استیناف فدراسیون از حقوق‌دانان و قضات خوش‌نام کشور و حی و زنده‌اند و می‌توانند درباره دخالت یا عدم مداخله این‌جانب در امور آن ارکان تحقیق کنند. این‌جانب تاکنون در هیچ جلسه ارکان و کمیته‌های قضائی حضور نیافته‌ام. از کمیته انضباطی فدراسیون، فقط رئیس کمیته انضباطی را از نزدیک و حضوری دیده‌ام؛ آن‌هم در حضور دبیرکل و معاون دبیرکل که برای تکرار استعلامات انجام‌شده توسط دپارتمان بین‌الملل برگزار شده بود. بنا بر درخواست و هماهنگی‌های انجام‌شده و با اطلاع دبیرکل، این‌جانب در پرونده‌های حقوقی و قضائی داخلی و خارجی فدراسیون کمک کرده و حتی در جلسات رسیدگی CAS به‌عنوان نماینده حقوقی فدراسیون حضور می‌یابم که آخرین مورد، جلسه CAS برای رسیدگی به شکایت باشگاه سایپا با مدیرعاملی آقای مهرداد سراجی علیه رأی کمیته استیناف فدراسیون فوتبال بوده است که چند روز پیش، CAS حکم به بی‌حقی باشگاه سایپا صادر کرده و رأی کمیته محترم استیناف را تأیید کرده است. نتیجه این حکم، اثبات مردودبودن هجمه و حرف و حدیث آقای مهرداد سراجی علیه ارکان قضائی فدراسیون بوده است. توییت‌ها و مصاحبه‌های آقای مهرداد سراجی علیه این‌جانب برای عموم قابل درک است؛ زیرا این‌جانب در جلسه رسیدگی CAS در مقابل آقای مهرداد سراجی قرار گرفتم و از اعتبار حکم کمیته استیناف فدراسیون فوتبال و مردودبودن شکایت باشگاه سایپا در CAS دفاع کرده‌ام! همچنین تا چند روز پیش، رئیس و اعضای محترم کمیته اخلاق را از نزدیک ندیده بودم و تصویر آقای اسدی‌مقدم را در زمانی که رئیس دادگستری اسلامشهر بود، در اینترنت دیده بودم؛ سایر اعضا را نیز نمی‌شناسم و نام‌شان را هم نمی‌دانم. از اعضای محترم کمیته استیناف، سه نفر از اعضای محترم را از سال‌ها پیش می‌شناسم؛ اما هرگز صحبتی در مورد پرونده باشگاه گل‌گهر با آنها نداشته‌ام. همه اعضای ارکان قضائی حاضر و در قید حیات هستند و راستی‌آزمایی در مورد سخنان من برای افراد منصف و جامعه حقوقی و ورزشی ایران کار سختی نیست. علاوه بر اینکه هیچ‌گاه به کمیته‌های مستقل و ارکان قضائی چه حضوری و چه تلفنی، امر یا دستوری نداده‌ام.

  افشاگری فتح الله زاده درباره دلایل حذف پرسپولیس و استقلال

با این حال قبول دارید که این فایل سروصدای زیاد به پا کرد؟ فکرش را می‌کردید چنین فایلی از شما وجود داشته باشد؟
درخصوص فایل صوتی ادعایی، در ابتدا یک سایت خبری وابسته داخلی، مدعی در اختیار داشتن آن شد. مدیرمسئول آن سایت خبری که ادعای مستقل‌بودن و بی‌طرفی دارد، به اتفاق یک نفر دیگر، یک روز از ساعت ۶ عصر تا ۱۱ شب به دفتر کارم مراجعه کردند تا این‌جانب را با تهدید به افشای فایل صوتی، وادار به کنارکشیدن از فدراسیون کنند؛ اما این‌جانب نپذیرفتم. ضمن اینکه در مقام اعتراض به این اقدام غیرقانونی، تمام مراتب را به اطلاع مدیر حراست فدراسیون فوتبال و یک مرجع صالح رساندم؛ اما چند روز بعد، مفاد متنی یا خود فایل را برای یک شبکه ماهواره‌ای خارجی ارسال کردند تا به نظر خود در ابتدا این‌جانب را از خارج از کشور تخریب کنند، سپس چند سایت خبری آن را در حد وسیع و زنجیره‌وار و هدفمند در داخل کشور پوشش دادند و از آن برای تخریب و برکناری رئیس فدراسیون فوتبال استفاده کردند که همین‌طور هم شد.

یعنی اعتقاد دارید به صورت هدفمند این فایل صوتی منتشر شده است؟
پوشش رسانه‌ای و ژورنالیستی این موضوع که در ابتدا در خارج از کشور به صورت هدفمند کلید خورد، بخشی از سناریو و طراحی برای برکناری رئیس فدراسیون فوتبال بوده است. این اقدام، تنها علیه شخص این‌جانب نبود، بلکه افترا به پنج عضو کمیته محترم انضباطی که از حقوق‌دانان و قضات برجسته کشور هستند نیز بود. فارغ از جرم‌بودن یا جرم‌نبودن استراق سمع یا ضبط صدا، به نظرم موضوع فایل صوتی یک طراحی برای عزل رئیس فدراسیون فوتبال از روی سناریو و برنامه‌ریزی قبلی بوده که از روی اغراض و حب و بغض‌های شخصی و سهم‌خواهی و نیز یکی، دو دلیل دیگر که دوست ندارم وارد آن مقوله بشوم، طراحی شده بود.

خب این نکته عجیبی است. این فایل از قبل از شما تهیه شده تا به وسیله آن، شما را تحت فشار بگذارند؟
متأسفانه اشخاصی در دفتر کار این‌جانب حضور یافتند و قسم یاد کردند که عزیزی‌خادم تا ۱۰ اسفند از کار برکنار می‌شود و شما هم باید استعفا دهید تا او زودتر از موعد برکنار شود.
نهایتا هم که چنین اتفاقی افتاد و عزیزی‌خادم زودتر از همین ۱۰ اسفند از کار برکنار شد. ضمن اینکه به تصمیم هیئت‌رئیسه احترام می‌گذارم، اینکه آیا حضور در جام جهانی قبل از سه مسابقه پایانی، توفیقات ورزش بانوان، پرداخت بدهی‌های سرسام‌آور گذشته، اداره فدراسیون فوتبال با وجود دسترسی‌نداشتن به صدها میلیارد تومان از منابع مالی فیفا و ای‌اف‌سی (به دلیل تحریم)، ضبط تنها ساختمان اداری فدراسیون به خاطر پرونده مارک ویلموتس و دستیارش و صدها میلیون تومان بدهی مالیاتی مربوط به قرارداد آقای کی‌روش، نشان‌دهنده کارنامه ناموفق فدراسیون فوتبال است. البته کسی منکر کمک‌های دولت و تمام مجموعه نظام نیست. شاید این‌جانب درک درستی از مفهوم موفقیت در اداره امور ندارم. الله اعلم. برای موفقیت هیئت‌رئیسه در اداره فوتبال کشور دعا می‌کنم. می‌دانم کار بسیار سختی است و راضی نگه‌داشتن ذی‌نفعان درون و بیرون از ورزش کشور کاری بسیار سخت و شاید غیرممکن است. خدا عاقبت همه‌شان را ختم به خیر کند. گذشت زمان پرده از واقعیت‌های برکناری رئیس فدراسیون برخواهد داشت؛ اگرچه از هم‌اکنون بعضی از موضوعات در حال روشن‌شدن هستند. ذوق‌زدگی رئیس بحرینی ای‌اف‌سی، تماس تلفنی و تبریک به سرپرستی که فقط برای سه ماه میهمان ساختمان سئول است، محل تأمل بسیاری است که ابعاد آن روشن‌تر خواهد شد.

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب
منبع: روزنامه شرق

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx