کدام بلاکچین ها از تتر پشتیبانی می‌کنند؟

dell ghatar.com ۱۰ آبان ۱۴۰۱ دیدگاه ۸

تتر ارز دیجیتالی است که به شما کمک می‌کند تا ضررهای ناشی از نوسانات شدید بازار را کنترل کنید. ثبات قیمت تتر سبب توجه دیگران به این ارز شده است. در این مقاله قصد داریم در مورد Tether و بلاکچین‌هایی که تتر را پشتیبانی می‌کنند صحبت کنیم. با ما همراه باشید.

کدام بلاکچین ها از تتر پشتیبانی می‌کنند

تتر (Tether) چیست؟

تتر یکی از ارزهای دیجیتالی است که همانند دلار در بلاکچین عمل می‌کند. Tether توسط شرکتی بلاک‌چین، با همین نام در سال ۲۰۱۵ تولید شد. نکته جالب توجه در طراحی Tether این است که به ازای هر توکن USDT، دارایی‌های ذخیره به ارزش ۱ دلار وجود دارد. این توکن یکی از اولین و بزرگترین استیبل کوین‌ها است که به طور گسترده توسط سرمایه گذاران ارز دیجیتال استفاده می‌شود. تتر دارای تقریباً ۷۰ میلیارد دلار سرمایه در بازار سال ۲۰۲۲ است.

استیبل کوین چیست؟

استیبل کوین به نوعی از ارزهای رمزنگاری شده اشاره دارد که با پیوند دادن استیبل کوین به برخی از مرجع‌های خارجی که معمولاً یک ارز ثابت مانند دلار است در تلاش است با نوسانات قیمت مقابله کرده و قیمت خود را ثابت نگه دارد. قیمت تتر با پشتیبانی آن توسط دارایی‌های اساسی و واقعی مانند، ارزهای فیات و طلا ثابت مانده است.

نوع دیگری از استیبل کوین وجود دارد که تحت وثیقه عمل نمی‌کند. بلکه از برنامه‌های کامپیوتری یا الگوریتم‌ها برای متعادل کردن عرضه و تقاضا برای حفظ قیمت پایدار استفاده می‌کند. منظور از استیبل کوین‌ها مقاومت در برابر نوسانات ارزهای دیجیتال است. زیرا یک ارز باید ذخیره‌ای از ارزش باشد یعنی ارزش آنها باید در یک دوره طولانی پایدار باشد. یک سرمایه گذار باید بداند که قیمت یک ارز در آینده افزایش می‌یابد یا ثابت می‌ماند. ثبات قیمت USDT به سرمایه گذاران این اجازه را می‌دهد تا با خیال راحت به دنیای ارزهای دیجیتال ورود کنند. سرمایه گذاران می‌توانند با خرید تتر یا مبادله آن با سایر ارزهای دیجیتالی از ضرر نوسانات در امان بمانند.

استیبل کوین‌های Tether

به عنوان یک استیبل کوین، هر توکن تتر به یک واحد ارز فیات یا فلز گرانبها متصل است. بنابراین، برای مثال، باید قیمت USDT را ۱ دلار آمریکا یا بسیار نزدیک به آن حفظ شود. این کار را با اطمینان از اینکه هر استیبل کوین ۱۰۰٪ توسط دارایی‌های ذخیره شده توسط Tether پشتیبانی شده، انجام می‌شود. با این ترفند، اگر تمام کاربران دنیا اقدام به خرید تتر کنند، باز هم قیمت usdt نزدیک به ۱ دلار باقی می‌ماند. چرا که نظیر ۱ به ۱ از Tether به ارز فیات برقرار است.

از آنجایی که دارایی‌ها عمدتاً پول نقد یا معادل‌های نقدی صادر شده توسط ناشران مالی قدیمی یا با پشتوانه کالا هستند، استیبل کوین‌های آنها نمونه‌هایی از استیبل کوین‌های خارج از زنجیره هستند. کمپانی Tether با ایجاد پشتوانه مالی قوی توانسته قیمت تتر را همیشه ۱ دلار یا نزدیک به آن نگه دارد.

بلاک‌چین‌هایی که از تتر پشتیبانی می‌کنند:

Tether در بسیاری از بلاک‌چین‌های مختلف مانند Algorand، Avalanche، پروتکل ساده بیت‌کوین کش (SLP)، اتریوم، EOS ،Liquid Network ،Omni ،Polygon ،Tezos ،Tron Solana ،Statemine و Polkadot پشتیبانی می‌شود.

از آنجایی که توکن‌های Tether در حال حاضر با استفاده از بلاک‌چین‌های مختلف در دسترس هستند، کاربران باید مراقب باشند تا از نسخه صحیح آن بلاک‌چین یا پروتکل مبادله استفاده می‌کنند. برای حفظ اعتماد به Tether، تتر مبلغ معوقه تمام توکن‌های خود و ارزش ذخایر خود را به‌روزرسانی می‌کند و ارقام را روزانه در وب‌سایت خود منتشر می‌کند. در گذشته به خاطر گمانه زنی‌هایی مبنی بر عدم توانایی حمایت مالی توکن Tether، سران شرکت تتر به دادگاه کشانده شدند. اما نه تنها تبرئه شدند بلکه با ثبات قیمت USDT طرفداران بسیاری نیز پیدا کردند.

تتر امنی (USDT Omni)

اولین بار Tether روی بلاک‌چین بیت کوین یا همان امنی قرار داشت. در اوایل ظهور Tether، بسیاری از سرمایه گذاران و تریدرها از آن به عنوان تتر بیت کوین یاد می‌کردند. کاربران بسیاری در آن زمان اقدام به خرید تتر کرده و از آن در مبادلات خود استفاده می‌کردند.

این نسخه اولین نسخه Tether یا تتر امنی بود که مشکلات بسیاری نیز داشت. مشکلاتی مانند سرعت پایین تراکنش‌ها، عدم امنیت کافی در شبکه، کارمزد بالای تراکنش و شلوغی شبکه از جمله مشکلات Tether بیت کوین بود. حتی تتر امنی چندین بار مورد حمله هکرها نیز قرار گرفت. این امر تمایل کاربران را به خرید USDT کاهش داد.

تتر اتریوم (USDT ERC۲۰)

وجود مشکلات فراوان Tether روی بلاک‌چین بیت کوین، تیم توسعه Tether را مجبور کرد تا نسخه جدید تتر را به نام تتر اتریوم بر روی بلاک‌چین اتریوم ارائه کنند. مزیت‌های بلاک‌چین اتریوم مانند کارمزد پایین و سرعت بالای تراکنش‌ها ایرادات تتر امنی را پوشش داد. همین امر سبب شد تا اعتماد کاربران جلب شده و آمار خرید تتر دوباره افزایش یابد.

از آن به بعد کاربران تتر اتریوم را Tether ERC۲۰ نام گذاری کردند. پسوند “ERC۲۰” بر روی تمامی توکن‌هایی که بر روی بلاک‌چین اتریوم ساخته می‌شوند وجود دارد. چرا که دارای یک استاندارد خاص به نام “ERC۲۰” دارند.

تتر ترون (USDT TRC۲۰)

در سال ۲۰۲۰، پس از پروژه‌های دیفای (DeFi)، کارمزد تراکنش‌ها در بلاک‌چین اتریوم افزایش پیدا کرد. این امر سبب شد تا شهرت و محبوبیت Tether کم شود و کاربران کمتر اقدام به خرید تتر کرده و بیشتر در پی جایگزین دیگری بگردند.

تیم توسعه Tether نیز برای حفظ رضایت کاربران تتر TRC۲۰ راه اندازی کردند. ترون ارز دیجیتالی است که در گذشته روی بلاک‌چین اتریوم فعالیت می‌کرد. اما پس از مدتی، بلاک‌چین اختصاصی خود را رونمایی کرد. Tether ترون تراکنش‌هایی با سرعت بالا انجام می‌داد و کارمزد بسیار کمتری نسبت به اتریوم داشت. همین امر به سرعت رضایت و توجه کاربران را به خود جلب کرد و عده زیادی اقدام به خرید USDT کردند. توکن‌های شبکه ترون نیز پسوند “TRC۲۰” را به همراه دارند. بنابراین این پسوند به Tether نیز اضافه شد.

تتر پولکادات (Polkadot)

تتر ترون

طبق آخرین اعلامیه شرکت در روز جمعه، Tether اکنون در ۱۵ شبکه بلاک‌چین مختلف فعال است زیرا شرکت توضیح داد که اکنون توسط سیستم بلاک‌چین پولکادات پشتیبانی می‌شود. پشتیبانی جدید استیبل کوین به دنبال توکنی است که ۱۱ روز پیش به Near Protocol اضافه شد.

اکوسیستم بلاکچین پولکادات تتر را اضافه می‌کند

اخیراً Tether Operations Limited (شرکت مادر Tether) اعلام کرد که در ۱۲ سپتامبر ۲۰۲۲ که قصد اضافه کردن پروتکل‌های دیگر را دارد و ۱۱ روز بعد، شرکت stablecoin فاش کرد که اکنون در بلاک‌چین پولکادات (Polkadot) میزبانی می‌شود. پولکادات یک شبکه بلاک‌چین منبع باز است که زنجیره‌های بلاک، امور مالی غیرمتمرکز (defi) و اکوسیستم Web۳ و چند بلاک‌چین مبتنی بر اثبات اجماع سهام را به هم متصل می‌کند.

به گفته شرکت Tether اضافه شدن USDT به اکوسیستم بلاک‌چین پولکادات «یک نقطه عطف دیگر» برای استیبل کوین Tether است. پس از اضافه شدن به اکوسیستم بلاک‌چین Near Protocol و Polkadot ،USDT اکنون در ۱۵ شبکه بلاک‌چین مختلف میزبانی می‌شود. از این پس کاربران می‌توانند در بلاک‌چین پولکادات اقدام به خرید USDT نمایند. شاید این حرکت کمپانی تتر، نوسان بسیار کوچکی در قیمت تتر ایجاد کند. اما مطمئناً همچنان نزدیک ۱ دلار باقی خواهند ماند.

منبع نوشته :

https://wallex.ir/blog/types-of-usdt/

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx