مشاور حقوقی در خرید و فروش

dell ghatar.com ۲۸ آبان ۱۴۰۱ دیدگاه ۱۸

مشاوره حقوقی با یک وکیل پایه یک دادگستری در امر خرید و فروش و یا هر موردی که بیع در آن اتفاق می‌افتد لازم است و باید از رویه حقوقی در آن اطلاع داشته باشیم.

مشاوره حقوقی

مشاور حقوقی در خرید و فروش به دلیل مشکلات و چالش های اقتصادی و اجتماعی در جامعه کنونی، باعث کاهش سازگاری و آستانه تحمل افراد شده است و تاثیر آن در دعاوی ملکی و مراجعه به مکان های قضایی بسیار روشن است. در حال حاضر برای اینکه بتوانیم در خرید و فروش و معاملات خود عملکرد بهترین داشته باشیم یا در زبان عامیانه کلاه سرمان نرود باید از مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل استفاده نماییم. استفاده از یک وکیل پایه یک دادگستری همیشه می تواند از اتفاقات بعدی ناگواری که در مباحث قراردادی و معاملات ایجاد می‌شود جلوگیری کند. در ادامه به تعریف مباحث مربوط به معاملات خرید و فروش را بیشتر بررسی می‌کنیم.

بیع چیست؟

به تعریف قانون مدنی در ماده ۳۳۸، بیع عبارت است: “تملیک عین به عوض معلوم». به عین فروخته شده، “مبیع” و به عوضی که بابت فروش مال، از خریدار دریافت می‌شود، “ثمن” می‌گوییم. برای تشخیص اینکه کدام یک از عوضین، ثمن و کدام یک مبیع است، باید به قصد مشترک طرفین مراجعه کنیم که کدام مال محوریت دارد.

اوصاف عقد بیع

اوصاف عقد بیع به شرح ذیل است:

۱- مبیع می تواند عین معین، کلی در معین، کلی فی الذمه باشد.

۲- باید توجه داشت که در عقد بیع، مبیع باید حتما عین باشد و نمی تواند دین، منفعت یا حقوق مالی باشد، اما در خصوص ثمن چنین محدودیتی وجود ندارد؛ بنابراین لازم نیست ثمن عین باشد، بلکه می تواند یک حق مالی یا دین باشد.

۳- بیع، عقدی لازم است.

۴- بیع عقدی مبتنی بر مغابنه (معامله) است و بنابراین علم تفضیلی به مبیع و ثمن لازم است.

کاربرد بیعانه در حقوق

بیعانه مبلغی است که قبل از انعقاد عقد، مشتری به بایع یا دلال می‌سپارد تا اگر بیع منعقد شود، این مبلغ به عنوان بخشی از ثمن تلقی گردد و اگر منعقد نشود به عنوان وجه التزام ناشی از پشیمانی مشتری در انعقاد عقد تلقی شود. بنابراین سپردن بیعانه به طور ضمنی دربردارنده تعهد به انعقاد بیع نیز می‌باشد.

خیارات در معاملات

خیار به معنای اختیاری است که برای یکی از طرفین قرارداد یا هر دو طرف قرارداد یا در مواردی استثنایی، برای شخص ثالث وجود دارد، مبنی بر اینکه شخص بتواند در صورت حصول شرایط خاص، قرارداد منعقده را فسخ کند. خیارات شامل خیار مجلس، خیار حیوان، خیار شرط، خیار رویت، خیار غبن، خیار تدلیس، خیار تفلیس، خیار تبعض صفقه، خیار تاخیر ثمن، خیار تعذر تسلیم و خیار تخلف از شرط.

اختیار انعقاد معامله خرید و فروش

شخصی که اهلیت انعقاد معامله را دارد، امام معامله او ممکن است موجب ضرر دیگران باشد، چنین شخصی فاقد اختیار معامله است. به گفته وکیل متخصص در دعاوی قراردادی، عدم اختیار در مواردی موجب بطلان و در مواردی موجب عدم نفوذ معامله می‌شود بطور مثال معاملات اشخاص ورشکسته به دلیل عدم اختیار باطل است، زیرا معاملات آنها موجب می‌شود که شخص ورشکسته، اموالش را به ضرر طلبکارانش تلف و حیف و میل کند. و اینجاست که می‌توانید با یک مشاوره حقوقی از همچین موردی جلوگیری کنید. و یا معاملات اموال توقیف شده به دلیل عدم اختیار، باطل است.

اسقاط خیارات

در ضمن عقد علی الاصول می‌توان خیارات را ساقط کرد، جز خیارات: تدلیس، تفلیس و تعذر تسلیم. اسقاط خیار تدلیس خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه است و اسقاط خیار تفلیس و تعذر تسلیم خلاف عدالت معاوضی است. برای مثال اگر در یک قرارداد خرید خانه درج کرده باشیم که «تمام خیارات از طرفین سلب و ساقط شد» و بعدا مطلع شویم که طرف مقابل ما را در انعقاد قرارداد فریب داده است، باز هم می‌توانیم قرارداد را به استناد خیار تدلیس فسخ کنیم. اما در کل بهتر است قبل از آن مشاوره حقوقی با وکیل داشته باشیم چون اثبات این موارد و رویه حقوقی آن می‌تواند هزینه بر و زمان بر باشد.

مشاوره با وکیل

مشاوره حقوقی برای فسخ معامله

شخص صاحب اختیار می‌تواند معامله را امضا یا فسخ کند. امضای معامله به این معنا است که شخص حق فسخ خود را ساقط کند و علی رغم اطلاع از مبنای خیار، فسخ را منتفی کند و به بقای معامله رضایت دهد. برای مثال، خریدار علی رغم آنکه مطلع شده است که در معامله متضرر شده است، اما معامله را فسخ نکند و بلکه تصرفاتی بنماید که دلالت بر رضایت او بر بقای معامله داشته باشد.

مشاوره حقوقی از کی بگیریم؟

مشاور حقوقی شخصی است که به همه مسائل حقوقی و همه قوانین مدنی و کیفری، و قانون آیین دادرسی مدنی، آراء وحدت رویه دیوانعالی کشور و رویه دادگاه‌ها و نظریات اساتید برجسته علم حقوق آشنا باشد و مشاور حقوقی باید در کمال خیر خواهی و صداقت و انصاف راهکار مناسبی به موکل ارائه نماید. مشاوره حقوق می‌تواند بصورت مشاوره حقوقی حضوری، مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین باشد.

هزینه رفت و آمد، هزینه جلسات حضوری، زمان بر بودن نوشتن متن و گرفتن پاسخ در مشاوره آنلاین و … همه این‌ها ممکن است برای فرد دغدغه مالی و زمانی در مشاوره ایجاد کند. جلسه مشاوره حقوقی تلفنی به نسبت سایر شیوه‌های مشاوره مثل مشاوره حقوقی حضوری از هزینه کمتری برخودار است و دغدغه مالی شما را نیز بر طرف می‌کند. کافی است مشکلات حقوقی یا کیفری خود را جدی بگیرید و همین الان با یک وکیل پایه یک دادگستری تماس بگیرید.

مجموعه وکیل VIP این امکان را برای شما فراهم کرده است و به راحتی می‌توانید از طریق سایت vakil.vip  با بهترین وکیل پایه یک دادگستری تماس حاصل نمایید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx