آشنایی با گریدهای مختلف ورق استیل

dell ghatar.com ۲۲ بهمن ۱۴۰۱ دیدگاه ۲۵

گرید‌های مختلف ورق استیل بر اساس سری و ریزساختارهای مشخصی دسته‌بندی می‌شوند. این ورق‌ها به‌علت مقاومت نسبت به خوردگی و زنگ‌ زدن و همچنین داشتن خاصیت انعطاف‌پذیری مصارف زیادی در صنعت دارند. اما شرایط تولید آلیاژهای استیل بسیار پیچیده است و اغلب ورق‌های موجود در بازار وارداتی هستند.

با توجه به گستردگی استفاده از این ورق‌های استیل؛ که از صنعت لوازم خانگی گرفته تا ساخت‌وساز را شامل می‌شود، در این مطلب می‌خواهیم با گریدهای مختلف این ورق‌ها و پرکاربردترین آن‌ها آشنا شویم.

آشنایی با گریدهای مختلف ورق استیل

ورق استیل چیست؟

ورق استیل از محصولات فولادی است که برای ساخت آن از آلیاژ خاصی استفاده شده است و به‌همین دلیل خواص مکانیکی متفاوتی دارد.

پایه اصلی این ورق، آهن است اما آلیاژهای دیگری مثل کربن و کروم در آن به‌کار رفته است. عناصر دیگری نیز در ساختار آن وجود دارد که درصد این عناصر در گریدهای مختلف ورق استیل متفاوت است.

یکی از ویژگی‌های ورق‌های استیل مقاومت بالای آن در برابر دماهای مختلف است به‌طوری که قادر است دمای ۱۰۰۰+ تا ۲۰۰- درجه سانتی‌گراد را تحمل کند.

مقدار استفاده از کربن معمولا کمتر از ۲ درصد است، هرچه قدر که میزان آن بیشتر باشد، مقاومت ورق بالاتر و ‌شکل‌پذیری آن کمتر است. قیمت ورق استیل نیز با توجه به ساختار و گریدهای مختلف آن متفاوت است.

گریدهای مختلف ورق استیل در سری‌های ۲۰۰ تا ۷۰۰ ساخته می‌شوند که پرکاربردترین آن‌ها گریدهای ۳۰۴ و ۳۱۶ و از سری ۳۰۰ و ورق۴۳۰ از سری ۴۰۰ است.

ورق استیل گرید ۳۰۴

به‌علت وجود درصد بالای کروم و نیکل در این فولاد ضد زنگ آستینتی، برای تجهیزات مورد استفاده در صنایع غذایی بسیار مناسب است.

مقاومت آن در برابر زنگ‌زدگی بسیار زیاد است. همچنین قابلیت فرم‌پذیری و جوش‌کاری بالایی دارد. بنابراین برای استفاده در مناطق مرطوب مناسب بوده و دوام و ماندگاری بالایی دارد.

کاربرد فولاد ۳۰۴

این فولاد کاربردهای گسترده‌ای دارد که عبارت‌اند از:

  • ساخت دستگاه‌های فراوری مواد غذایی
  • ساخت لوازم آشپزخانه از جمله سینک ظرفشویی، فریز و لوازم دیگر
  • ساخت نرده و برخی پنل‌های معماری
  • مخازن شیمیایی
  • مبدل‌های حرارتی
  • فنرها و اتصال‌دهنده‌ها
  • صفحه‌های بافته‌شده جهت استفاده در معادن

. قیمت ورق استیل

ورق استیل گرید ۳۱۶

ورق استیل ۳۱۶ یکی دیگر از گریدهای مختلف ورق استیل سری ۳۰۰ است. این گرید از مقادیر قابل توجه کروم، نیکل و مولیدن ساخته می‌شود که این ساختار باعث بالارفتن مقاومت آن نسبت به خوردگی می‌شود. همچنین می‌تواند حرارت تا ۱۶۰۰ درجه فارنهایت را تحمل کند.

کاربردهای ورق ۳۱۶

این ورق برای استفاده در محیط‌هایی که خوردگی بالایی دارند، مناسب است. به‌خصوص برای استفاده در محیط‌هایی که دارای نمک زیاد هستند مانند مناطق ساحلی کاربرد گسترده‌ای دارد.

کاربردهای رایج این استیل عبارت‌اند از:

  • صنایع شیمیایی
  • صنعت کاغذ و خمیرسازی
  • صنایع دریایی
  • ساخت تجهیزات آزمایشگاهی
  • پنل معماری ساحلی
  • مبدل‌های حرارتی
  • اتصالات عایق
  • فنرها و اتصال‌دهنده‌ها
  • صفحه‌های بافته‌شده برای معادن

مقایسه ورق استیل گرید ۳۰۴ و ۳۱۶

هر دو مدل این ورق‌ها، خواص مکانیکی مشابهی دارند و تفاوت آن‌ها به‌دلیل درصد بالاتر نیکل و مولیبدن در استیل ۳۱۶ است. که باعث می‌شود قیمت آن کمی بیشتر از گرید ۳۰۴ باشد.

همچنین بدنه گرید ۳۱۶ در برابر خوردگی مقاومت‌ بالاتری دارد. بنابراین برای محیط‌های حاوی نمک انتخاب مناسب‌تری است. اما برای زمانی که فرم‌دهی بالا مد نظر باشد، استیل با گرید ۳۰۴ پیشنهاد می‌شود.

بنابراین بین گرید ۳۰۴ و ۳۱۶، زمانی که هدف شما استفاده از آن در محیط‌های با خوردگی بالا یا زیر آب است یا اینکه مقاومت برای شما اهمیت دارد، گرید ۳۱۶ انتخاب بهتری است. هرچند قیمت بالاتری دارد ولی طول عمر آن بیشتر بوده و ارزش خرید بالاتری دارد.

در غیر این صورت استیل با گرید ۳۰۴ پاسخ‌گوی نیاز‌های شماست و می‌توانید با اطمینان از آن استفاده کنید.

ورق استیل با گرید ۴۳۰

گرید ۴۳۰ یکی از گریدهای مختلف ورق استیل سری ۴۰۰ و زیر مجموعه استیل‌های فرینتی است که استفاده زیادی دارد. این فولاد ضد زنگ حاوی ۱۶ تا ۱۸ درصد کروم است و درصد نیکل آن بسیار کم است.

از خواص مغناطیسی برخوردار است. به این معنا که نسبت به میدان مغناطیسی واکنش نشان می‌دهد و اگر به آهنربا نزدیک شود آن را جذب می‌کند.

به‌همین علت این ورق در بازار به ورق استیل بگیر معروف است. این گرید استیل، قابلیت سخت شدن ندارد، مقاومت آن نسبت به خوردگی خوب است و حرارت تا ۸۱۶ درجه سانتی‌گراد را می‌تواند تحمل کند.

مقاومت به خوردگی این ورق نسبت به اسیدهایی مانند اسید نیتریک بسیار بالاست.

ورق ۴۳۰ در بین گریدهای مختلف ورق استیل سری ۴۰۰ سهم بالایی از فروش دارد و بیشترین کاربرد آن در دکوراتیو و ساخت لوازم خانگی است.

کاربردهای ورق استیل گرید ۴۳۰

ورق زنگ نزن ۴۳۰ به علت مقاومت در برابر خوردگی و شکل‌پذیری بالا کاربرهای مختلفی دارد:

  • برای تزئینات و قالب خودرو
  • محفظه احتراق کوره‌ها
  • هود و اجاق گاز
  • ماشین ظرفشویی و لباسشویی
  • ناودان هوا
  • اتو بخار
  • سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی
  • آسانسور سازی، خودروسازی و صنایع غذایی

مقایسه گرید ۴۳۰ و ۳۰۴

ورق استیل ۴۳۰ مانند تمامی فولادهای ضد زنگ فرینتی دیگر، نسبت به ترک‌های ناشی از خوردگی تنشی مقاومت بالایی دارد. در حالی که استیل‌های سری ۳۰۰ در مقابل این نوع خوردگی مقاومت ندارند.

عملکرد ورق ۴۳۰ نسبت به خوردگی شکافی و حفره مانند ورق استیل ۳۰۴ است. اما در حالت کلی مقاومت به خوردگی آن‌ها نسبت به سری ۳۰۰ کمتر است.

استیل ۴۳۰، قابلیت شکل‌دهی و فرم‌دهی در دمای محیط را دارد اما داکتیلیه آن از ورق ۳۰۴ کمتر است. بنابراین فرایندهای شکل‌دهی شدیدتر روی آن محدود‌تر است.

از طرفی ورق‌های ۴۳۰ ماشین‌کاری بسیار راحت‌تری دارند. هرچند حین ماشین‌کاری احتمال پوسته پوسته شدن آن وجود دارد و بهتر است که از مقاطع گرد سبک آن استفاده شود.

خرید ورق استیل ضد زنگ

مقاطع فولادی زنگ‌نزن معمولا وارداتی هستند؛ چراکه فرایند ساخت آن‌ها دشوار است. از طرفی این ورق‌ها به‌طور گسترده کاربرد دارد و جزء اولیه بسیاری از اصناف تولیدی است.

بنابراین خرید ورق با کیفیت و با قیمت مناسب اهمیت زیادی دارد. شرکت پیوان با ۴ دهه فعالیت در بازار فولاد ایران و تعهد به اصل مشتری مدار و صداقت، محصولاتی کاملا با کیفیت و قیمت مناسب عرضه می‌کند.

پذیرش کالای مرجوعی، فروش اعتباری، زمان تحویل کوتاه، ثبات قیمت و کیفیت عالی مزیتی است که شرکت پیوان را در عرصه محصولات فولادی و تامین بدون واسطه، متفاوت کرده است.

گریدهای مختلف ورق استیل را می‌توانید از این مجموعه تهیه کنید.

خرید ورق استیل ضد زنگ

جمع‌بندی

گریدهای مختلف ورق استیل کاربردهای گسترده‌ای در صنعت دارند و می‌توان گفت ماده اولیه‌ تولید در بسیاری از اصناف است. تفاوت این ورق‌ها در درصد عناصر به‌کار رفته در آن‌هاست.

ورق استیل ۳۰۴، ۳۱۶ و ۴۳۰ جزء پرمصرف‌ترین و پرفروش‌ترین ورق‌های استیل زنگ نزن است که می‌توانید قیمت به‌روز آن‌ها را در سایت شرکت پیوان مشاهده کنید.

پیوان یک شرکت معتبر و با سابقه در زمینه عرضه مقاطع فولادی است که خدمات خود را بر پایه مشتری‌مداری، عرضه محصولات با کیفیت و حفظ ثبات قیمت ارائه می‌دهد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان این مجموعه تماس بگیرید.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx