تفاوت ورق سیاه کارخانجات مختلف

dell ghatar.com ۰۷ آذر ۱۴۰۲ دیدگاه ۲۶

ورق سیاه یا گرم یا آهنی یکی از اصلی ترین محصولات فولادی است که از طریق فراوری سنگ آهن و احیا آن به روش های مختلف و همچنین انجام فرآیند نورد گرم تولید می شود.

تفاوت ورق سیاه کارخانجات مختلف

این محصول از نظر کیفیت تولید در هر کارخانه متفاوت است؛ زیرا تمامی تولید کنندگان در کارخانجات خود واحد احیا و ریخته گری نداشته و در نتیجه باید مواد اولیه تولید این محصول را از طریق سایر تولید کنندگان این مواد تهیه کنند. ورق سیاه با داشتن بازه کیفیتی و ابعادی متنوع کاربردهای بسیار زیادی را در صنایع به خود اختصاص می دهد و از این رو در ادامه مطلب به بررسی تفاوت ورق سیاه کارخانجات مختلف پرداخته ایم.

بررسی تفاوت های چهار کارخانه کاویان، اکسین، فولاد مبارکه و گیلان

چهار کارخانه برتر تولید کننده ورق سیاه شامل مجموعه های کاویان اهواز، اکسین خوزستان، فولاد مبارکه اصفهان و فولاد گیلان هستند که محصولات هر کدام با دیگری متفاوت است. در این بین کارخانه فولاد مبارکه با داشتن خط تولید و فراوری سنگ آهن، ریخته گری و خط تولید تختال یا اسلب در صدر قرار دارد.

فرآیند تولید ورق سیاه در این کارخانه از صفر تا صد انجام شده و این موضوع سبب محبوبیت این تولید کننده شده است؛ با این وجود برای خرید یک ورق سیاه با کیفیت های مختلف، سطح ظاهری عالی، بدون تلورانس ضخامت، در عرض های ۶۵۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر و ضخامت ۲/۱ تا ۱۶ میلی متر و البته به صورت رول، خرید ورق سیاه فولاد مبارکه پیشنهاد می شود.

یکی دیگر از تولید کنندگان برتر ورق سیاه، کارخانه اکسین است که در شهر اهواز واقع شده است. شهرت این مجموعه به علت داشتن کیفیت بالایی از ورق سیاه و البته فروش ورق سیاه ضخیم بار می باشد. منظور از ضخیم بار، تولید محصولات گرم به صورت شیت و در محدوده ضخامتی ۵ تا ۱۰۰ میلی متر و عرض ۱۰۰۰ تا ۴۵۰۰ میلی متر است که در کارخانه اکسین با بهترین کیفیت و در انواع گریدهای آلیاژی و غیر آلیاژی تولید می شود.

از دیگر تولید کنندگان ورق سیاه ضخیم بار که این فلزات را در بازه ضخامتی ۸ تا ۵۰ میلی متر تولید و عرضه می کند، کارخانه فولاد کاویان در اهواز شهرت یافته است. این مجموعه قدیمی ترین تولید کننده ورق سیاه ضخیم بار در کشور به شمار می آید و محصولات آن نیز از کیفیت نسبتاً مطلوبی برخوردار می باشند.

در نهایت باید گفت تولید کنندگان لوله و پروفیل در کشور بیشتر به دنبال خرید ورق سیاه ۲ میلی متر از کارخانه فولاد گیلان هستند. البته محصولات این مجموعه نسبت به سه کارخانه ذکر شده کیفیت سطحی پایین تری داشته و همچنین داشتن تلورانس ضخامت در این مجموعه امری عادی است.

دو مجموعه فولاد مبارکه و فولاد گیلان ورق سیاه را به صورت رول و در بازه ضخامتی معمولی و نازک بار تولید می کنند؛ در صورتی که کارخانه کاویان و اکسین در تولید ورق سیاه ضخیم بار و عرضه به صورت شیت شهرت یافته اند.

کارخانه اکسین

شرکت فولاد اکسین

همان طور که پیش تر نیز اشاره شد، شرکت فولاد اکسین واقع در شهر اهواز یکی از بهترین تولید کنندگان ورق سیاه در کشور به شمار می آید. این شرکت در سال ۱۳۸۴ تأسیس شد و تولید انبوه خود را در سال ۱۳۸۹ توسعه داد. انواع گریدهای ورق سیاه به صورت آلیاژی و غیر آلیاژی مانند ST37 و ST52 در بازه ضخامتی متنوع و به اصطلاح ضخیم بار در بازار به صورت شیت عرضه می شوند. در واقع برای خرید محصولات ضخیم بار، خریداران باید استعلام قیمت ورق اکسین (https://www.ahaninfo.ir/products/%D9%88%D8%B1%D9%82-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D9%81-%DA%AF%D8%B1%D9%85/9-%D8%A7%DA%A9%D8%B3%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D9%87%D9%88%D8%A7%D8%B2) را داشته باشند؛ زیرا از نظر ضخامت هیچ گونه تلورانسی نداشته و بهترین کیفیت را دارد. با این وجود بهتر است بدانید اگر قصد خرید و استعلام نرخ این فلزات را از بورس کالا دارید، باید گفت نوع تسویه کارخانه اکسین و عرضه محصولات گرم در بورس کالا به صورت نقدی بوده و بیشترین عرضه در گریدهای اصلی می باشد.

محصولات گرم کارخانه اکسین در ساخت انواع مخازن حمل و تحت فشار، لوله های گاز ترش و شیرین، لوله های انتقال، صنایع پتروشیمی و خودروسازی بیشتر به کار برده می شوند. برخی از گریدهای آلیاژی نیز که در این مجموعه تولید می شوند شامل A516، A283، A36 و … هستند که هر کدام با توجه به استاندارد ها و نوع عناصری که در ترکیبات شیمیایی آن ها به کار می رود، کاربرد خاصی را به خود اختصاص می دهند.

  آشنایی با گریدهای مختلف ورق استیل

کارخانه کاویان

کارخانه فولاد کاویان

کارخانه فولاد کاویان واقع در شهر اهواز از سال ۱۳۵۴ تأسیس شده است، اما فعالیت رسمی خود را در سال ۱۳۷۴ آغاز کرده است. ورق سیاه این مجموعه نیز ضخیم بار بوده و شرکت کاویان با پیاده سازی الگوی HSE موفق شده تا در جهت کاهش آسیب های زیست محیطی قدم بردارد. این کارخانه اولین تولید کننده ورق های سنگین فولادی با ظرفیت ۹۰۰ هزار تن در سال می باشد و علاوه بر آن اسلب های نازک را نیز تولید می کند.

منظور از کیفیت، همان گریدهای ورق گرم است که مهم ترین آن ها ST37 و ST52 می باشد. مجموعه کاویان نیز تنها این گریدها را تولید کرده و بیشترین عرضه آن در بورس مربوط به گرید ST37 یا ورق سیاه معمولی است که بیشترین کاربرد آن در صنعت ساخت و ساز، لوله سازی، پروفیل سازی و ساخت سایر ورق های فولادی می باشد.

ابعاد محصولات گرم در مجتمع فولاد کاویان نیز در بازه ضخامتی ۸ تا ۵۰ میلی متر و عرض های رایج ۱۲۵۰ و ۱۵۰۰ می باشد. عرضه این فلزات به صورت شیت بوده و بر اساس استانداردهای اروپایی مانند EN10163، EN10002 و EN10045 بنا بر تست های کشش و ضربه تولید می شوند. همچنین بهتر است بدانید طول این فلزات از ۴۰۰۰ تا ۶۰۰۰ میلی متر متغیر می باشد.

کارخانه فولاد مبارکه

یکی از مهم ترین تولید کنندگان انواع ورق های فولادی از جمله سیاه در کشور، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان می باشد که فرآیند تولید از صفر تا صد در آن انجام می شود. این مجموعه در سال ۱۳۵۷ در ۶۵ کیلومتری استان اصفهان تأسیس شد و فعالیت خود را به صورت رسمی از سال ۱۳۶۰ آغاز کرد.

ورق سیاه فولاد مبارکه کیفیت بالایی را از نظر سطح ظاهری و نداشتن تلورانس ضخامتی به خود اختصاص می دهد؛ زیرا صفر تا صد فرآیند تولید در آن طی شده که شامل فراوری سنگ آهن و احیا آن، تولید اسلب مورد نیاز برای کیفیت ورق گرم و در نهایت انجام فرآیند نورد گرم بر روی آن در جهت تولید ورق سیاه می باشد. این مجموعه ورق سیاه را در بازه ضخامتی ۲/۱ تا ۱۶ میلی متر، عرض های ۶۵۰ تا ۲۰۰۰ میلی متر و به صورت رول تولید و عرضه می کند.

فولاد مبارکه تمامی گریدهای ورق سیاه را از انواع معمولی و صنعتی و همچنین آلیاژی تولید کرده که هر کدام با داشتن ویژگی های مختلف، کاربردهای خاصی را به خود اختصاص می دهند. با این وجود می توان گفت قیمت ورق سیاه فولاد مبارکه اصفهان به صورت دقیق برای خریداران از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. از این رو بهتر است بدانید میزان عرضه و تقاضا در بورس کالا در نرخ این فلز در فولاد مبارکه اثرگذار می باشد. در واقع نرخ آنلاین ورق سیاه، بسته به قیمت پایه این محصول در بورس کالا دارد که بنابر نوسانات ارزی، اقتصادی و سایر موارد متغیر است.

برای استعلام دقیق تر نیز می توانید با یک مرکز معتبر در این زمینه تماس حاصل فرمایید. شرکت آهن اینفو یکی از مراجع تخصصی و معتبر در زمینه تأمین انواع ورق های فولادی می باشد؛ در نتیجه برای استعلام قیمت دقیق و اطلاع از مشخصات فنی ورق سیاه مبارکه، می توانید با کارشناسان این شرکت تماس بگیرید.

کارخانه فولاد گیلان

شرکت فولاد گیلان واقع در شهرک صنعتی رشت، فعالیت خود را از سال ۱۳۸۳ آغاز کرده است. این مجموعه نیز مانند کارخانه فولاد مبارکه، در تولید ورق سیاه نازک بار تخصص دارد که البته مواد اولیه خود را از همین مجموعه تهیه می کند. کارخانه گیلان یک مزیت داشته و آن تولید ورق سیاه با یک فرآیند استراتژیک می باشد؛ به طوری که ۹۰ درصد تولیدات آن ورق سیاه با ضخامت ۲ میلی متر است که بخش زیادی از نیاز تولید کنندگان لوله و پروفیل در کشور را تأمین می کند.

ورق سیاه گیلان بر اساس استاندارد کشور آلمان DIN تولید شده و دمای بالا در فرآیند نورد گرم سبب ایجاد سطحی زبر و رنگی کدر برای این محصول شده است. البته بهتر است بدانید داشتن تلورانس در ضخامت و سطح ظاهری معمولی یک روند عادی در تولیدات کارخانه گیلان می باشد. همچنین این مجموعه به مدت چند ماه تولیدات خود را در جهت توسعه دستگاه ها و خطوط تولید، متوقف کرد و به تازگی فعالیت مجدد خود را آغاز کرده است.

  عکس/واکنش کنعانی زادگان به گل الهلال

بیشترین کیفیت هایی که توسط مجموعه گیلان برای ورق های گرم تولید می شوند، ST22، ST37 هستند که ورق های سیاه معمولی و صنعتی نامیده می شوند. بازه ضخامتی آن ها نیز بین ۲ تا ۱۲ میلی متر و عرض های ۱۰۰۰ و ۱۲۵۰ میلی متر می باشد. جالب است بدانید ورق سیاه گیلان به صورت رول عرضه می شود و از این رو محدودیتی در طول ندارد.

فرآیند تولید ورق سیاهآی

تولید ورق سیاه از ماده اولیه ای به نام سنگ آهن آغاز می شود. سنگ آهن از معادن مخصوص این ماده در کشور استخراج می شود و پس از استخراج، به وسیله نازل های کامیون های مخصوص شیره آهک بر روی آن پاشیده می شود. پس از این مرحله عملیات خرد شدن، آسیاب کردن، جداسازی مغناطیسی و … بر روی آن انجام می گیرد تا ماده ای به نام کنسانتره به دست آید. پس از جداسازی دانه های ریز و درشت به وسیله سرند غلطکی، این مواد درون دیسک های واحد قرار گرفته تا گندله تولید شود. گندله نیز تحت فرآیند های پخت به آهن اسفنجی تبدیل شده و در نهایت تحت فرآیند احیا مستقیم که در کشور ما به روش میدرکس و با استفاده از کوره های قوس الکتریکی انجام می گیرد، به فولاد مذاب تبدیل می شوند. طی این عملیات آنالیز شیمیایی محصول نهایی که قرار است تولید شود، انجام می گیرد و عناصر مورد نیاز به آن اضافه می شوند.

فولاد مذاب نیز در واحد ریخته گری درون قالب های مخصوص ریخته شده و تا عرض ورق سیاه نهایی در آن مشخص گردد. محصول نهایی این بخش، اسلب فولادی یا تختال می باشد که ابتدا در کوره های پیش گرم قرار گرفته و تا دمای ۱۲۰۰ درجه سانتی گراد حرارت می بیند. سپس در خط نورد مقدماتی به وسیله غلطک های رفت و برگشتی ضخامت آن حدود ۲۵ درصد کاهش می یابد. محصول نهایی این قسمت ضخامتی در حدود ۴۰ میلی متر دارد.

در مرحله بعدی فرآیند نورد نهایی انجام می گیرد و ضخامت ورق سیاه اصلی در این مرحله به صورت کامل تنظیم می گردد. این مرحله نیز دارای غلطک های مخصوص می باشد که تحت حرارت و فشار سبب کاهش یافتن ضخامت ورق سیاه خواهند شد. در نهایت ورق سیاه تولیدی در واحد کولینگ یا خنک کاری تا دمای ۵۰۰ و ۶۰۰ درجه کاهش یافته و پس از سرد شدن کامل به خطوط بسته بندی منتقل می شود.

کاربردهای ورق سیاه در صنعت

به طور کلی باید گفت ورق سیاه به عنوان یک محصول فولادی با بازه ضخامتی متنوع و داشتن گرید های مختلف، در اغلب صنایع کاربرد دارد. با این وجود کاربردهای اصلی این محصول در صنایع زیر است که در ادامه مهم ترین آن ها را نیز شرح خواهیم داد:

  • ساخت گاردریل‌ ها
  • مقاطع فولادی مانند انواع تیرها، سپری ‌ها، ورق‌ ها، ناودانی ‌ها و نبشی ‌‌ها و …
  • ساخت لوله های انتقال در موارد مختلف
  • صنعت کشتی‌ سازی ‌ها
  • ساخت آب گرم ‌کن ‌ها
  • صنعت ساختمان ‌سازی
  • تجهیزات کشاورزی
  • ساخت چرخ ‌ها و رینگ ‌ها
  • ساخت قطعات خودرو
  • ساخت تجهیزات کشاورزی

نتیجه گیری

در نهایت باید گفت ورق سیاه به علت داشتن فرآیند تولید پیچیده، تحت استانداردهای مختلفی تولید می شود؛ در نتیجه در هر کارخانه بسته به نوع فرآیند، دستگاه ها و مواد اولیه ای که وجود دارد، کیفیت های مختلفی را به خود اختصاص می دهد. با این وجود بیشترین تفاوت ورق سیاه کارخانجات مختلف با یک دیگر در بازه ضخامتی، ابعادی و گرید محصول می باشد.

رپورتاژ آگهی

رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx