معماری خانه عباسیان کاشان | خانه ای با معماری گودال باغچه

dell ghatar.com ۲۷ شهریور ۱۴۰۲ دیدگاه ۵۰

یکی از مهم ترین بناهای تاریخی و مهم کشور که از همه لحاظ به ثبت ملی هم رسیده، معماری خانه عباسیان کاشان است. چشم انداز زیبا و خاص این عمارت بجای مانده از زمان قاجار، باعث شده تا از آن به عنوان محلی برای نمایش فیلم هایی مانند مسافر ری، ملاصدرا و چند فیلم دیگر استفاده کنند.

معماری اصلی و زیبا ایرانی در طرح و نقش ها و تزیینات خیره کننده این بنا کاملا به چشم می خورد.

تاریخچه خانه عباسیان

تاریخچه خانه عباسیان کاشان

خانه عباسیان در زمان قاجار و به دستور و خواسته  محمد ابراهیم تاجر کاشی در شهر کاشان بنا شد. ساخت این خانه زیبا در سال ۱۲۴۵ شمسی آغاز شد و تا ۲۰ سال ادامه داشت. بعد از مدتی از شروع ساخت بنا فردی با نام عباسیان خانه را به قیمت ۱۰۰۰ تومان از محمد ابراهیم خریداری کرد. لازم به ذکر است که هیچ گونه اطلاعاتی درباره معمار این خانه وجود ندارد.

معماری بنا

سبکی که در معماری خانه عباسیان بکار رفته، گودال باغچه است. سبک معماری ایرانی اصلی به این شکل است که وسط حیاط مرکزی درست می شود که به اندازه یک طبقه به داخل زمین می رود. این نوع سبک معماری و دکوراسیون مختص مناطق خشک و کویری مانند نائین و یزد است. این گودال باغچه خاک لازم برای خشت ها را فراهم کرده و دسترسی اعضای خانواده را به آب قنات راحت تر می کند.

به طور کلی در گودال باغچه شما شاهد آب روانی هستید که حوض وسط را پر کرده و سر ریز شده آن به دیگر خانه ها می ریخت. در حواشی حیاط هم رواق و چند اتاق به صورت نیمه باز ساخته می شد. سپس درختان پسته، انار و انجیر را در گودال باغچه می کاشتند.

ورودی و هشتی بنای عباسیان

در این ساختمان به طور کلی ۵ در ورودی و خروجی وجود دارد. بعد از وردوی اصلی ساختمان، یک هشتی وجود دارد. این هشتی به دالانی ختم خواهد شد که شیب کمی داشته و نشان دهنده این است که سطح خانه از خیابان کمتر است. سطح شیب دار در این بنا باعث می شود ارتفاع به صورت تدریجی تغییر کند. هشتی مسقف باعث شده دید از کوچه به درون خانه از بین برود.

معماری خانه عباسیان

حیاط اصلی

در معماری خانه عباسیان کاشان، حیاط اصلی حوضی مستطیلی با دو باغچه دارد. هر ۴ طرف این حیاط را اتاق هایی ۵ دری و طاق نماها احاطه کرده اند.

 ایوان جبهه غربی

یکی از بهترین محیط های خاص و زیبای این عمارت، ایوان جبه غربی است. یکی از مهم ترین دلایل زیبایی ایوان جبه غربی، طاق یزدی و تزئینات سقفی است.

تالار سرپوشیده بزرگ عمارت

تالار بزرگ سرپوشیده خانه عباسیان در زیر بادگیر اصلی ساختمان قرار دارد و سقف آن را با کاربندی و یزد بندی به بهترین نحو تزئیین کرده اند. این تالار محل برگزاری مراسمات مختلف مانند جشن ها، عزاداری ها، مراسمات مذهبی و… بود. اگر بخواهیم به صورت امروزی بگوییم؛ تالار بزرگ همان سالن اجتماعات بوده است. این تالار از دو طبقه تشکیل شده بود که طبق اول برای آقایان و طبقه دوم هم برای خانم ها مورد استفاده قرار می گرفته است.

خانه تاریخی عباسیان در شهر کاشان

تالار سرپوشیده کوچک بنا

تالار سرپوشیده کوچک رو به روی جبهه غربی ساختمان و زیر بادگیر واقع شده است. این تالار کپی کوچک تری از تالار بزرگ بوده و میزان تزئینات و گچ بری های آن بیشتر است. در زمان برگزاری مراسمات خصوصی از این تالار استفاده می کردند. این قسمت از خانه عباسیان به دلیل ترکیب رنگ های تیره و روشن، منظره خاص و زیبایی دارد.

سرداب خانه عباسیان کاشان

در اندرونی خانه عباسیان کاشان، یک سرداب بزرگ با سقف کاربندی شده که شاه نشین هم دارد، واقع شده است. این سرداب به وسیله ۲ راه پله قرینه به حیاط می رسد. در آن دوره سرداب ها نقش مهمی در فرار در گرمای تابستان را برای مردمان کویر نشین داشتند. کناره های دیوار سرداب کانال هایی هستند که به طور مستقیم به بادگیرهای سقف وصل می شوند. در برخی موارد در کانال های موجود آبی زلال و خنک از قنات و یا چاه خانه جاری بود. این آب به دلیل گذر باد از آن تهویه می شد.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx