راهنمای ثبت شرکت دانش بنیان (مراحل ثبت در سامانه)

dell ghatar.com ۲۷ مهر ۱۴۰۱ دیدگاه ۳۰

برای ثبت شرکت دانش بنیان در ایران باید مواردی را در نظر بگیرید و شرایط خاص این شرکت ها و روش های ثبت آنها را بدانید تا از مزایای دانش بنیانی شدن بهره مند شوید.

راهنمای ثبت شرکت دانش بنیان

شرکت دانش بنیان عنوانی است که به شرکت‌هایی تعلق می‌یابد که مدیران و کارکنان آن شرکت دارای تخصص در رشته‌های مختلفی باشند. در واقع امروزه این دسته از شرکت‌ها یکی از روش‌های کارآفرینی هستند که بر پایه علم و فناوری تاسیس شده‌اند.

در حال حاضر افراد بسیاری وجود دارند که قصد تاسیس چنین شرکتی را دارند. اولین و مهم‌ترین گام برای این منظور ثبت شرکت است. پس از این اقدام مهم باید امور لازم برای تبدیل شدن به شرکت دانش بنیان را نیز انجام شود. در ادامه این مطلب توضیحات جامعی را در این باره ارائه خواهیم داد.
 
تعریف شرکت دانش بنیان
این نوع از شرکت‌ها ایده‌ای برای کارآفرینی هر چه بیشتر در این مرز و بوم هستند. در واقع این عنوان به موسسات تعاونی یا شخصی تعلق می‌یابد که شیوه گزینش مدیران و کارکنان آن با شرکت‌های سنتی که از پیش موجود بودند متفاوت است. در واقع کارکنان و اعضای این شرکت‌ها دارای تخصص در رشته‌های مختلفی هستند. این شرکت‌ها اهداف مختلفی را دنبال می‌کنند که در ادامه به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • تجاری نمودن نتایج تحقیقات علمی
  • فراهم‌آوری زمینه لازم در جهت استفاده از توان علمی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی
  • ایجاد تغییرات و تحول مثبت در نتیجه های اجتماعی به دلیل وجود افراد علمی در این زمینه
  • افزایش میزان درآمد تخصصی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی

 
ویژگی‌های شرکت دانش بنیان
این نوع از شرکت‌ها زمین یا ابزارآلات ویژه‌ای ندارند و محصول خاصی را تولید نمی‌کنند. در واقع آن چه که به عنوان ماحصل زحمات این شرکت شناخته می‌شود اطلاعاتی است که افراد فعال در این شرکت ارائه می‌دهند. این دسته از افراد که معمولا از درجه علمی بالایی برخوردار هستند سرمایه و دارایی اصلی چنین شرکت‌هایی هستند. تمامی فعالیت‌های صورت گرفته در شرکت‌های مورد بحث در جهت تبدیل ایده به فناوری است.

علاوه بر این لازم به ذکر است که امور انجام شده در این شرکت‌ها با هدف توسعه محصولات نیز می‌باشد. افراد فعال در این حوزه تمام سعی خود را می‌کنند که محصولات موجود را توسعه دهند و یا بهینه سازی نمایند. همچنین در مواردی نیز مشاهده می‌شود که با نوآوری کالای جدیدی را به عرصه ظهور و تولید رسانده‌اند.

انواع شرکت های دانش بنیان

انواع شرکت دانش بنیان
پیش از آن که بخواهید اقدامات لازم در جهت ثبت شرکت دانش بنیان خود را انجام دهید می‌بایست با انواع این نوع از شرکت آشنا شوید. سازمان همکاری و توسعه اقتصادی با توجه به موارد زیر این شرکت‌ها را در چهار دسته کلی قرار داده است.

  • سطح فناوری محصولات و صنایع
  • سطح ابهامات و پیچیدگی‌های فنی
  • اظهارنامه‌های مالیاتی شرکت
  • میزان ابتکار و خلاقیت در تولید ومحصولات جدید

بر اساس موارد ذکر شده می‌توان گفت که شرکت‌های دانش بنیان به چهار دسته زیر تقسیم شده‌اند:

  • نوپا نوع ۱: شرکت‌های تولید کننده محصولات با بالاترین میزان تحقیق و توسعه
  • نوپا نوع ۲: شرکت‌های تولیدکننده محصولات فناوری با سطح متوسط به بالا
  • تولیدی نوع ۱: شرکت‌های تولیدکننده محصولات فناوری با سطح متوسط به پایین
  • تولیدی نوع ۲: شرکت‌های تولیدکننده محصولات فناوری با سطح پایین

 
شاخص‌های عمومی و کلی شرکت‌های دانش بنیان
شاخص عمومی و کلی که همه شرکت‌های دانش بنیان باید از آن برخوردار باشند تا بتوانند فرایند ثبت شرکت دانش بنیان را انجام دهند به شرح زیر است.

حداقل ۷۰ درصد از اعضای هیات مدیره شرکت، حداقل واجد دو مورد از شرایط زیر باشند:

  • حداقل ۶ ماه سابقه بیمه پرداختی برای حداقل ۳ نفر از کارکنان تمام وقت شرکت
  • حداقل ۳ سال سابقه کاری (در زمینه فعالیت‌های شرکت یا سابقه مدیریتی)
  • دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی
  • حداقل نیمی از درآمد حاصل شده از شرکت از طریق قرارداد باشد.

 
مراحل ثبت شرکت دانش بنیان
متقاضیان ثبت شرکت دانش بنیان باید در ابتدا شرکت یا موسسه تاسیسی را به صورت حقوقی در اداره ثبت شرکت‌ها ثبت کنند. پس از این مرحله شناسه ملی شرکت را دریافت می‌کنند و بایستی این شناسه را در سامانه شرکت‌های دانش بنیان به ثبت برسانند. در این سامانه باید تمام مدارک مورد نیاز بارگذاری شود و علاوه بر آن اطلاعات خواسته شده نیز وارد شود. پس از انجام اقدامات لازم در این مرحله دبیرخانه کارگروه اطلاعات شرکت را به منظور ارزیابی به کارگزاران مربوط به آن ارسال می‌کند.

در صورتی که اطلاعات شرکت در مرحله قبل مورد تایید قرار گرفته شود، شرکتی که در حال ثبت آن هستید به صندوق نوآوری و شکوفایی معرفی خواهد شد. در این مرحله باید طرح شرکتی که قصد ثبت آن را دارید در اختیار صندوق قرار دهید تا بتوانید از تسهیلات مربوطه بهره ببرید.

موسسه حقوقی سرآسا را میتوان یکی از با سابقه ترین مجموعه ها در زمینه ثبت شرکت و مسائل حقوقی شرکت ها دانست. اگر قصد ثبت شرکت دانش بنیان یا ثبت شرکت های بین المللی را دارید با مشاوران سرآسا تماس بگیرید تا از خدمات این مجموعه در کوتاه ترین زمان بهره مند شوید.

طرح های حمایتی شرکت های دانش بنیان

شرایط پذیرش طرح‌های حمایتی
برخی از شرکت‌های دانش بنیان از طرح‌هایی برخوردار هستند که نیاز به حمایت دارد. به منظور ثبت این دسته از شرکت‌ها شرایط خاصی وجود دارد که باید شرکت مورد بحث از آن‌ها برخوردار باشد. این شرایط به شرح زیر است:

  • اشتغال‌ زایی
  • تقویت اقتصاد ملی کشور
  • تقویت دفاع ملی کشور
  • ارتقا از نمونه ضمیمه صنعتی محصول به نمونه صنعتی
  • ارتقا سطح تکنولوژی و یا ارتقا سطح طرح‌ها از نمونه صنعتی

 
سخن پایانی
از آن جایی که شرکت‌های دانش بنیان باعث اشتغال هموطنان بسیاری می‌شوند می‌توانند برای کشور بسیار مفید واقع گردند. ثبت شرکت دانش بنیان از مزایای بسیاری برخوردار است که طی کردن فرایند آن را به امری ضروری تبدیل می‌کند.

ما در این مطلب سعی کردیم اطلاعات کامل و جامعی را که در این رابطه به آن احتیاج دارید در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. با این وجود شما می‌توانید از خدمات موسسه حقوقی سرآسا به منظور ثبت شرکت مورد نظر خود کمک بگیرید، تا بتوانید با کمترین هزینه ممکن در کوتاه‌ترین زمان به هدف خود برسید. این موسسه دارای کارشناسان خبره و سابقه درخشان چندین ساله در زمینه انواع فعالیت‌های حقوقی است.

رپورتاژ آگهی

0 0 رای‌ها
امتیازدهی به مطلب

جدیدترین مطالب قطار وبگردی را از دست ندهید!

شاید این مطالب را هم بپسندید

دیدگاه ها

اشتراک در
اطلاع از
guest

0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دوست داریم نظرتونو بدونیم، لطفا دیدگاهی بنویسیدx